آمریکا انتقام نابودی داعش را با ترور شهید سلیمانی گرفت
کد خبر: 3877820
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
نماینده ولی فقیه در هند:

آمریکا انتقام نابودی داعش را با ترور شهید سلیمانی گرفت

نماینده ولی فقیه در هند اظهار کرد: وقتی آمریکا سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را به شهادت رساند، در اصل انتقام نابودی داعش را گرفت.

به گزارش ایکنا از هند؛ نشست «نقش حوزه‌های علمیه شیعه در حفاظت و گسترش مذهب اهل بیت(ع)» روز شنبه، 19 بهمن با حضور علی چگنی، سفیر ایران در هند، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ایران، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در هند، حجت‌الاسلام شاکری، نماینده جامعه المصطفی(ص) العالمیه در دهلی و علمای هندوستان در سالن اجتماعات خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند برگزار شد. همچنین مفتی مکرم، امام مسجد فتح پوری دهلی و شیخ ممتاز، امام جمعه مسجد امامیه دهلی نیز در این مراسم حضور داشتند.

حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در دهلی، شهادت سرداران مقاومت، قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را ایجادکننده جوش و خروش در میان مسلمانان هند دانست و افزود: میلیون‌ها نفر از مردم این کشور با برپایی مراسم، با مردم ایران همدردی کردند و این تأثیرگذاری خون سردار سلیمانی و المهندس بی‌نظیر است.

وی ضمن قدردانی از مردم شهرهای مختلف هند اظهار کرد: 41 سال از پیروزی انقلاب ایران گذشت و در این سال‌ها توطئه‌های مختلفی علیه انقلاب اسلامی شد و 8 سال جنگ به ملت ایران تحمیل شد. نقشه کودتا کشیدند و تحریم اقتصادی و سیاسی کردند و ایران‌هراسی به راه انداختند.

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

مهدوی‌پور گفت: اکنون بعد از 41 سال، ایران مقتدرتر از روز اول است و توانست از خدعه‌ها عبور کند. دشمنان ما نسبت به 40 سال پیش، ضعیف‌تر شده‌اند و نه آمریکا و نه اسرائیل، همان قوت پیشین را ندارند.

وی افزود: آمریکا امروز نمی‌تواند ائتلاف جهانی در راستای این انتقام ایجاد کند. مردم جهان بیدار شدند و این انقلاب راه خود را ادامه می‌دهد. دلیل ضعف دشمن این است که نتوانست در میدان‌های نبرد در برابر قاسم سلیمانی قرار گیرد.

مهدوی‌پور در این باره توضیح داد: قاسم سلیمانی معادلات استکبار جهانی را در منطقه بر هم زد. دشمنان می‌خواستند عراق را تجزیه و داعش را بر آن مسلط کنند. آنها درصدد از بین بردن عتبات عالیات و تسلط بر سوریه بودند که سلیمانی مردانه در برابر آنها ایستاد. اگر آمریکا، سلیمانی را ترور کرد، انتقام داعش را گرفت.

پیروزی ایران ریشه در عاشورا دارد

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی داعش را از میان برد، امنیت را به منطقه آورد و باید جایزه صلح جهانی به وی داده شود، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون استراتژی ایران اسلامی،‌ استقلال‌طلبی و نرفتن زیر بار خواسته‌های غرب و شرق بود و اینکه مردم می‌خواستند پایه حکومت براساس شریعت اسلامی گذاشته شود و ایران در برابر دشمن تسلیم نشود.

مهدوی‌پور ادامه داد: برای آرمان‌های انقلاب بیش از 300 هزار شهید تقدیم شده است تا مکتب اسلام حفظ شود. علت پیروزی انقلاب اسلامی،‌ ریشه داشتن در عاشورا و کربلا بود. ما از شجره طیبه حرکت امام حسین(ع) الهام گرفتیم.

وی گفت: هر شهیدی که در راه انقلاب خونش بر زمین ریخت، باعث شد که انقلاب زنده‌تر شود و مصونیت بیشتری پیدا کند. اگر سردار سلیمانی را به شهادت رساندند، باعث شدند که خون این شهید انقلابی دیگر و آتش‌فشانی در دل‌ها ایجاد کند.

نماینده رهبری در هند همچنین گفت: از اواسط قرن 12 تا اواخر قرن 13 هجری قمری، نهضت وسیع علمی در حوزه معارف شیعی در شمال هند ایجاد شد که در قالب آن،‌ حوزه‌های بزرگی تأسیس و هزاران کتاب در 150 سال تدوین شد. شاگردان بزرگی در این نهضت تربیت شدند و حاصل این سال‌ها،‌ تربیت 150 مجتهد در حوزه کلامی، فقهی و تفسیری شیعه با مرکزی لکهنو است که 35 نفر از آنان صاحب رساله هستند.

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

به گفته مهدوی‌پور، این نهضت علمی که علامه سیددلدار علی غفران مآب، آغاز‌کننده آن بود،‌ پس از وی با فرزندانش ادامه یافت که از آن جمله می‌توان به سیدمحمد سلطان‌العلما، سیدحسین سیدالعلما، سیدعلی رئیس‌العلما که 7 جلد تفسیر نوشت، سیدحسن ابن غفران مآب که صاحب کتاب «حدیقه سلطانیه» است، سیدمحمدهادی نوه غفران مآب و رئیس محکمه قضاوت، سیدمرتضی ابن سلطان العلما، سیدمحمدباقر ابن سلطان، سیدبنده حسین ملک‌العلما، سیدمحمدعلی،‌ سیدعلی‌اکبر که فرزندان سلطان‌العلما بودند، سیدمحمدتقی و سیدمصطفی که 100 هزار فتوا از وی باقی مانده است، اشاره کرد.

وی اظهار کرد: 50 متکلم بزرگ در 150 سال گذشته پدید آمدند. علامه میرحامد حسین، صاحب «عقبات» که در گسترش کلام شیعی نقش داشت، مفتی محمدعباس شوشتری، خاندان‌های عقبات، اجتهاد، باقرالعلوم و شوشتری‌ها را می‌توان از بزرگان این عصر برشمرد که بیش از 2 هزار کتاب علمی و تحقیقی در اثر تلاش آنها در اختیار ما قرار گرفته است.

تربیت علما و خلق اثر

نماینده رهبری در هند افزود: سیدعلی شوشتری و میرمؤمنا استرآبادی در طول سال‌های حکومت شیعی در هند درس خارج برگزار کردند. این نهضت علمی سبب گسترش فرهنگ شیعی در سراسر این کشور شد.

وی از کتاب «تحفه اثنی عشری» شاه دهلی که علیه تشیع استفاده می‌شد، یاد کرد و گفت: در ابتدای این اثر علت تدوین آن را تمایل مردم در گرویدن به تشیع بیان کرده است. در همین راستا و به منظور تقابل با این کتاب، علمای صاحب اندیشه و محقق هند به نگارش کتاب در نقد تحفه اثنی عشری پرداختند که اولین اثر توسط محمدکامل کشمیری اثنی‌ عشری نوشته شد.

مهدوی‌پور ادامه داد: «عقبات‌الانوار» علامه میرحامد حسین کاملترین کتاب در 150 سال پیش و در پاسخ به کتاب شاه دهلی است. در فاصله 150 سال گذشته، ده‌ها کتاب در پاسخ به تحفه اثنی عشری نوشته شد.

وی از نگارش سه کتاب در این باره یاد و بیان کرد: مفتی محمد قلی چند کتاب در این زمینه نوشته است. سیدمحمد و مفتی محمد عباس شوشتری نیز در این باره کتاب نوشته‌اند. مفسران و مجتهدان با سعه صدر در جدال احسن و پاسخ به نقدها برآمدند.

مهدوی‌پور گفت: حوزه علمیه لکهنو در آن دوران با حوزه علمیه نجف هم‌تراز بود. شاگردان بسیاری در این نهضت تربیت شدند و کتاب‌های قابل توجهی نوشته شد که بخشی از آنها نسخ خطی هستند.

وی افزود: هند درباره مذهب شیعه، سابقه‌ای درخشان و دوران طلایی را پشت سر گذاشته است. بر همین اساس باید احیاگر تراث شیعه از آن دوران باشیم و سعی کنیم که آنها را دوباره زنده کرده و از آنها بهره‌برداری کنیم.

مهدوی‌پور یادآور شد: باید درباره مکتب فقهی، تفسیری و کلامی لکهنو کار علمی صورت گیرد و آن منابع امروزه مورد استفاده باشد. علمای هند و طلبه‌های نوجوانی که وارد حوزه‌ها می‌شوند، باید بدانند چه گذشته درخشانی داشته‌اند تا برای آینده از آن الگو بگیرند.

وی افزود: امروز از 801 امام جماعت شیعه در سراسر هند، 600 نفر فارغ‌التحصیل جامعةالمصطفی(ص) هستند. همچنین 1800 نفر از مبلغان هندوستان که 2500 نفر هستند،‌ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.  

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

مهدوی‌پور ادامه داد: علمای هند در عین حال که زندگی فقیرانه‌ای دارند، به ارشاد در مناطق محروم فاقد برق، جاده و ... می‌پردازند. درس عزت‌طلبی، زهد و تقوا به برکت حوزه علمیه قم در هند فراگرفته شده است. 3 هزار کتاب تألیف و ترجه از فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی به چاپ رسیده است و امروز 100 نفر از طلاب این کشور در قم و مشهد مشغول تحصیل درس خارج هستند.  

وحدت جوامع اسلامی

علی چگنی، سفیر ایران در هند،‌ دیگر سخنران این مراسم بود. وی گفت: رهبر معظم انقلاب در فرازهایی از سخنان خود فرمود که خدا به دشمنان انسانیت از محلی که گمان نمی‌برند، ضربه می‌زند و پیروان دین خود را از جایی که نمی‌دانند، یاری می‌کند.

وی ادامه داد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از همین نوع بود. عراق در اوج ضعف بوده و تفرقه میان امت اسلامی رواج پیدا کرده بود. دشمن با دست خود بزرگترین وحدت را در جوامع اسلامی از فلسطین تا افغانستان و از شمال آفریقا تا دورترین نقطه جنوب شرق آسیا، ایجاد کرد.

چگنی اظهار کرد: صدها میلیون نفر با برپایی مجالس مختلف در تشییع پیکر این شهدا و مراسم بزرگداشت آنها شرکت کردند که این خود یک معجزه بود و خدا آن را با شهادت این مردان بزرگ به ایران اهدا کرد. سفرا، کارداران و رایزنان از برگزاری این تعداد مراسم در اقصی نقاط جهان تعجب کردند. این مراسم نه فقط در محافل شیعیان، بلکه در میان اهل تسنن نیز برگزار شد و به شهید سلیمانی ابراز محبت می‌کردند.

وی در توضیح این مطلب گفت: طرح و نقشه شهادت شهید سلیمانی یک اتفاق و تصادفی نبود؛ این واقعه از روی طرحی حساب شده و به صورت مقدماتی انجام شد تا به معامله قرن ختم شود. خون این شهید باعث شد که طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره فلسطیناز همان ابتدا با شکست مواجه شود.

چگنی با بیان اینکه فلسطین فقط یک موضوع اسلامی نیست، تصریح کرد: فلسطین موضوع اسلامی و انسانی برای بشریت است. آنها خواستند با استفاده از این معامله و با محاسبات اشتباه خود به نتیجه برسند، ولی با شهادت سردار سلیمانی خط بطلانی بر این توطئه‌ها کشیده شد.

وی گفت: باید منتظر بود و دید که با پیگیری اهداف شهید سلیمانی، خدا چگونه راه را برای ما می‌گشاید.

حوزه مدرن

حجت‌الاسلام شاکری، نماینده جامعة المصطفی(ص) در دهلی در این نشست اظهار کرد: حوزه‌ها باید چنان احیا شوند که مجد و عظمت پیشین را به نمایش بگذارند. جوهر مداد علمای ایران در طول تاریخ، در خونشان ریشه داشته است.

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

وی افزود: باید اصولی را که از سوی علما رعایت می‌شد، مراعات کنیم. آنها علمایی بودند که بنا به نیاز زمان خود، مشفقانه و شجاعانه قلم زدند و از جان و مال خویش برای حوزه هزینه کردند. باید این رویکرد امروز هم گسترش یابد.

شاکری ادامه داد: حوزه‌های علمیه باید پاسخگوی نیازهای علمی و معرفتی نسل امروز باشند که مطالبات جدیدی از حوزه‌ها دارند؛ بر این اساس امروز حوزه‌ها باید از نظر علمی، عملی و مهارتی مسلح شوند.

وی با بیان اینکه حوزه امروز با پیش از این متفاوت است، گفت: حوزه مدرن، حوزه‌ای نیست که از اصالت دست بردارد، بلکه همراه زمان پیش می‌رود، پاسخگوی نیازها و مسلط به مهارت‌ها در جنبه‌های مختلف است، حتی زبان انگلیسی که امروز نیاز مبرم طلبه‌هاست.

شاکری اظهار کرد: همچنین هنر شعر امروزه کمتر در حوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنری که در حوزه هندوستان مرسوم بوده و است. زبان فارسی وامدار عرفان اسلامی و معنویت است و باید به نحوی به حوزه بازگردانده شود.

وی مسلح شدن به مسئله فن خطابه و تخصصی شدن حوزه‌ها را نیاز امروز جامعه هندوستان برشمرد و افزود: نباید در یک قالب و چارچوب عمل شود. باید مدارس تخصصی شکل بگیرد و حمایت شود. همچنین مسئله تهذیب نیاز امروز حوزه و دانشگاه است.

شاکری بر لزوم بومی‌سازی نظام تربیتی تأکید کرد و ادامه داد: آداب تربیت باید در اولویت قرار بگیرد. همچنین پژوهش و کتابخوانی از موضوعات مهم است. امروزه کتاب‌ها در کتابخانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

وی هند را مهد کتابخانه‌های غنی برشمرد و گفت: باید روحیه پژوهش را در میان طلاب هند تقویت کنیم. در همین راستا پایان‌نامه دانشجویان در راستای نیاز طلاب هند نوشته و هدایت می‌شود.

ثمردهی انقلاب با خون شهدا

همچنین مفتی مکرم،‌ امام مسجد فتح پوری دهلی در این مراسم اظهار کرد: 41 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشت و این نهضت در حال پیشروی است. در دورانی برخی سیاستمداران تصور می‌کردند که این انقلاب چند روزه است.

وی گفت: امروز دشمنان انقلاب چنان ضعیف هستند که دست به دامان طالبان شده‌اند و خواستار گفت‌وگو با ایران هستند. این تلاش ایران سبب شد که آمریکا به هر منطقه‌ای رفت،‌ در آنجا زمینگیر شود.

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

امام مسجد فتح پوری ادامه داد: مسلمانان امروزه باید به راه قرآن روی آورند و اتحاد اسلامی ایجاد کنند. همچنین من از همه کشورهای اسلامی می‌خواهم که درباره مسجدالاقصی ساکت نباشند و طرح معامله قرن را محکوم کنند.

حاج حاج مصطفی، فعال اجتماعی کویت نیز در این مراسم اظهار کرد: هنگامی که امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو بود، از لندن به دیدار امام رفتم؛ وی به من گفت که انقلاب درختی است که با خون شهدا به ثمر می‌رسد و همه مسلمانان و انسان‌ها از این درخت بهره می‌برند و امروز شاهد این سخنان امام هستیم.

همچنین در این مراسم از سه نویسنده تجلیل به عمل آمد که پرفسور خسرو قاسم یکی از آنها بود. وی 200 کتاب در حوزه دفاع از اهل بیت(ع) تألیف و ترجمه کرده است که 20 نسخه از آنها، از جمله نسخ خطی است که وی آنها را احیا کرد.

تجلیل از نویسندگان

همچنین خسرو قاسم که از استادان دانشگاه علیگر هند به شمار می‌‌رود، 80 کتاب درباره امام علی(ع) نوشته است.

هادی رضا نقوی، از دیگر نویسندگانی بود که در این مراسم از وی تجلیل شد. کتاب «عمادالاسلام» با کوشش وی در قالب یک دوره 20 جلدی احیا شد. این اثر یک کتاب کلامی از علامه غفران‌مأب است.

ترور سردار سلیمانی در راستای گرفتن انتقام نابودی داعش بود

همچنین سیدنذر امام نقوی، 40 کتاب به زبان‌های اردو و هندی ترجمه کرده است که 30 عدد از آنها به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش،‌ بزرگداشت دهه فجر و چهلمین روز شهادت فرماندهان شهید مقاومت، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس(جمال جعفر ابراهیمی) شب 19 بهمن در هند برگزار شد.

انتهای پیام
captcha