حضور در راهپیمایی 22 بهمن در کلام رهبری | نمایش اقتدار و وحدت برای افزایش اعتبار بین‌المللی
کد خبر: 3877922
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

حضور در راهپیمایی 22 بهمن در کلام رهبری | نمایش اقتدار و وحدت برای افزایش اعتبار بین‌المللی

به خاطر اهمیت حضور در راهپیمایی 22 بهمن و نقش آن در افزایش اقتدار نظام اسلامی، اتحاد میان مردم، بهبود روابط آنها با مسئولان، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان، افزایش سرزندگی و پویایی انقلاب اسلامی، شکست سیاست‌های آمریکا و اروپا و بیشترشدن حس مسئولیت‌پذیری مردم است که رهبر معظم انقلاب دائما بر این موضوع مهم تأکید می‌‌کنند.

راهپیمایی 22 بهمن

به گزارش ایکنا، فردا چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و طلیعه گام دوم انقلاب است؛ هرساله راهپیمایی سراسری در این روز با رنگ و بوی خاصی برگزار می‌شود اما امسال چند تفاوت مهم با سال‌های قبل دارد؛ یکی از تفاوت‌ها این است که 22 بهمن امسال با چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی همزمان شده و جلوه متفاوتی به آن بخشیده است. از سوی دیگر فشارهای اقتصادی علیه ایران توسط ترامپ شدیدتر از سال‌های قبل شده و از طرفی در آستانه انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی قرار داریم لذا حضور پررنگ در این میعادگاه می‌تواند علامتی برای حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی نیز باشد.


  • بیشتر بخوانید:

مسیرهای ۱۲گانه راهپیمایی ۲۲ بهمن در تهران


چهارمین ویژگی مهم راهپیمایی امسال این است که این 22 بهمن، اولین راهپیمایی از گام دوم انقلاب برپا می‌شود. اما نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد تأکیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب بر حضور حداکثری مردم در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن است که در این گزارش بنا داریم به آن بپردازیم.

افزایش اقتدار نظام اسلامی در نتیجه حضور گسترده مردم

از نگاه رهبر معظم انقلاب، شرکت در راهپیمایی 22 بهمن یکی از نشانه‌های اقتدار نظام اسلامی است. ایشان در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در تاریخ 29 دی‌ماه 88 می‌فرمایند: «دهه‌ فجر است. دهه‌ فجر مثل خیلی از چیزهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک پدیده‌ منحصربه‌فرد است در تاریخ شناخته شده‌ ما. این، شعار نیست؛ این درست عین واقعیت است، با مطالعه و با تدبر. چرا منحصربه‌فرد است؟ همه‌ انقلاب‌های دنیا، از وقتی که جریان انقلاب‌ها و حضورهای مردمی در تاریخ ثبت شده است، سالگردهایی داشتند و دارند. اینی که این سالگردها به وسیله‌ی همان عامل و عنصری تجلیل بشود و به یاد مانده بشود که اصل آن حادثه را به وجود آورد، این در تاریخ نظیر ندارد. ببینید انقلابهایی که از آنها چندین سال اثری باقی بود و تحولاتی که یاد آنها در ذهنیت جامعه‌شان باقی ماند - حالا بعضی از انقلاب‌ها و تحولات اجتماعی بعد از مدتی به کل از بین رفت و یاد آنها هم فراموش شد - مثلاً فرض بفرمائید انقلاب اکتبر شوروی که ده‌ها سال وجود داشت، یا یک خرده ضعیف‌تر از آن، انقلاب کبیر فرانسه و همچنین بقیه‌ی این تحولاتی که یا به وسیله‌ انقلاب‌های مردمی یا شبه انقلاب‌های مردمی به وجود آمد، در سالگرد آن‌ها - لااقل در سال سوم و چهارم - دیگر خبری از متن مردم نیست، مردم حضور ندارند؛ سالگرد انقلاب را به صورت یک حرکت تشریفاتی انجام می‌دهند؛ یک عده‌ای از مسئولان می‌آیند، می‌ایستند؛ احیاناً رژه‌ نیروهای مسلح و یک تعدادی هم تماشاچی.

سی سال از انقلاب ما می‌گذرد. هر سال آن کسانی که سالگرد انقلاب را مجسم کردند، برجسته کردند، جشن گرفتند، آحاد مردم بودند. میلیون‌ها مردم هر سال 22 بهمن در سرتاسر کشور به خیابان‌ها می‌آیند؛ آنها اعلام می‌کنند عید انقلاب را، سالروز انقلاب را، یادبود انقلاب را. این معنایش چیست؟ این معنایش این است که انقلاب، قائم به ایمان‌های آحاد مردم است؛ مخالفین با انقلاب، مخالفین با نظامِ برآمده‌ از انقلاب، با مردم روبه‌رو هستند، با مردم طرفند. سرّ اینکه آنها موفق هم نمی‌شوند، همین است؛ والّا هیچ نظام سیاسی‌ای نیست که نشود آن را با روش‌های سیاسی یا امنیتی متزلزل کرد؛ یک قوی‌تری می‌آید، آن را متزلزل می‌کند. اما نظامی که متکی به مردم است، مخالفینش هرچه از لحاظ امنیتی و نظامی و ثروت و اقتصاد و اینها قویتر هم باشند، نمی‌توانند این نظام را متزلزل کنند.»

حضور در راهپیمایی نشانه شکست سیاست‌های آمریکا

رهبر معظم انقلاب همچنین حضور مردم در این راهپیمایی را نشانه شکست‌ سیاست‌های آمریکایی‌ها علیه ایران می‌دانند و در 19 بهمن 1393 در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی در این مورد می‌فرمایند: «یک‌ مسئول آمریکایی همین چند روز قبل از این می‌گوید که ایرانی‌ها گیر افتاده‌اند؛ ایرانی‌ها در قضایای هسته‌ای، با دستِ بسته پشت میز مذاکره حاضر می‌شوند. خب، این خطای محاسباتی است؛ ایرانی‌ها گیر نیفتاده‌اند، حالا شما در بیست ودوّم بهمن ان‌شاءالله خواهید دید ملّت ایران چه خواهد کرد و چه حضوری خواهد داشت؛ آن‌وقت معلوم می‌شود که آیا دست ملّت ایران بسته است؟ دست ملّت ایران بسته نیست و این را در عمل نشان داده‌است و بعد از این هم نشان خواهد داد؛ مسئولین هم همین‌جور؛ مسئولین کشور هم ان‌شاءالله با ابتکارات خودشان، با شجاعت خودشان نشان خواهند داد که دست ملّت ایران بسته نیست. او تصوّر می‌کند که ایران را در سه‌کنج گیر انداخته! می‌گوید پشت ایرانی‌ها به دیوار رسیده است! نه آقا، اشتباه می‌کنید! شما هستید که دچار مشکلید. همه‌ واقعیت‌های منطقه‌ی ما نشان‌دهنده‌ی این است که آمریکا در اهداف خود در این منطقه و در بیرون این منطقه شکست خورده است. آمریکا در سوریه شکست خورد، آمریکا در عراق شکست خورد، آمریکا در لبنان شکست خورد، آمریکا در قضیه‌ فلسطین شکست خورده است، آمریکا در غزّه شکست خورده است، آمریکا در تسلّط بر مسائل افغانستان و پاکستان شکست خورده است، در بین آن ملّت‌ها منفور است؛ در خارج از این منطقه هم همین‌طور است؛ آمریکا در اوکراین شکست خورده است؛ شما هستید که دچار شکست شدید؛ سال‌های متمادی است شکست پشتِ سرِ شکست.»

اتحاد و همدلی مردم با حضور در راهپیمایی

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای ویژگی مهم دیگری که برای حضور حداکثری مردم در راهپیمایی 22 بهمن بر می‌شمرند، افزایش وحدت و اتحاد در میان مردم است و در 29 بهمن 1397 در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، ضمن تشکر از حضور پررنگ مردم در این راهپیمایی می‌فرمایند: ملّت ایران در بیست‌ودوّم بهمن امسال، کار بزرگی انجام دادند. من به شما عرض بکنم این حضور پُرحجم مردم در خیابان‌ها را -که طبق گزارشی که به من دادند، در همه‌ کشور یا در صدی نودوهشتِ شهرهای کشور، یا بیشتر، جمعیّت از سال‌های قبل بیشتر بود؛ یک جاهایی پنجاه درصد بیشتر بود، یک جاهایی چهل درصد بیشتر بود، یک جاهایی سی درصد بیشتر بود- دشمن می‌بیند؛ البتّه کتمان می‌کنند در تبلیغات. در تبلیغات می‌گویند هزاران نفر آمدند در خیابان‌های ایران؛ دیگر نمی‌گویند میلیون‌ها نفر و در همه‌ شهرها مجموعاً ده‌ها میلیون آمدند در خیابان؛ دشمن این را نمی‌گوید امّا می‌فهمد. و در دنیا همه می‌دانند، آن کشوری که مردمش این‌جور متّحد وسط میدان باشند، هیچ آسیبی از کِید دشمن نمی‌شود به او زد؛ این را همه می‌دانند. یعنی این حضور شما در صحنه‌ سیاسی کشور و صحنه‌ انقلابی کشور و یادبود بیست‌ودوّم بهمن سال ۵۷ در همه‌ کشور، یک حرکت سیاسی و امنیّتی مهمّی بود که به‌وسیله‌ ملّت ایران انجام گرفت. خدا را باید سپاسگزار بود؛ دل‌ها دست خدا است.

افزایش اعتبار بین‌المللی ایران

یکی دیگر از مزایای و آثاری که رهبر معظم انقلاب برای حضور مردم در این راهپیمایی سراسری بیان می‌کنند افزایش اعتبار و پرستیژ بین‌المللی کشور است؛ ایشان در این باره در خطبه‌های نماز جمعه 14 بهمن 1390 می‌فرمایند: آن چیزی که هیبت این ملت را حفظ می‌کند، قدرت معنوی او را به رخ دشمنان می‌کشاند و آن‌ها را از تعرض منع می‌کند و می‌ترساند، حضور مردمی است؛ که یکی از مظاهرش همین انتخابات است، یکی از مظاهرش هم همین بیست و دوی بهمنی است که شما در مقابل دارید. هرچه حضور پررنگ‌تر باشد، اعتبار و ارزش ملی بالاتر خواهد رفت. انتخابات هم همین جور است. هرچه صندوقهای رأی شلوغ‌تر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت، مصونیت کشور بیشتر خواهد شد. مشارکت مردم می‌تواند آینده‌ کشور را تأمین و تضمین کند.

بیشتر شدن حس مسئولیت‌پذیری مردم

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی دیگر از برکات حضور پررنگ در راهپیمایی 22 بهمن را افزایش حس مسئولیت‌پذیری مردم می‌دانند و در این باره در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبر در تاریخ 6 اسفند 1388 تصریح می‌کنند: در اجتماعات عظیمی که تشکیل می‌شود، غالباً جوان‌ها حضور دارند. در بیست و دوی بهمن، شما نمونه‌ کم‌نظیرش را مشاهده کردید؛ چه در تهران، چه در بقیه‌ شهرها - آنطور که حالا در دوربین‌های تلوخیزیون انسان می‌دید و از بعضی از کسانی که از نزدیک دیده بودند، انسان می‌شنود - اغلب اینهایی که بودند، جوان بودند؛ اکثر این جمعیت، جوان‌ها بودند. خوب، این نشان‌دهنده‌ چیست؟ مردم احساس مسئولیت می‌کنند، می‌آیند توی میدان. این احساس مسئولیت مردم و بخصوص جوان‌ها، بعد از گذشت سی و یک سال از انقلاب، خیلی حادثه‌ عظیمی است؛ خیلی حادثه‌ بزرگی است.

چرا مردم امسال در بیست و دوی بهمن از سال گذشته گرم‌تر و متراکم‌تر آمدند؟ چون احساس خطر کردند؛ چون دیدند کسانی به بهانه‌ مسئله‌ انتخابات و مسائل بعد از انتخابات، دارند در اصل نظام خدشه به وجود می‌آورند، دارند معارضه می‌کنند، دارند پنجه به چهره‌ نظام می‌زنند. رفتار خطرناک آنها این بود که نام امام و انقلاب و نظام را هم گاهی می‌آورند، اما حرف‌شان، عمل‌شان، اقدامشان، تحریک‌شان، درست نقطه‌ مقابل روش انقلاب و ممشای انقلاب و اهداف انقلاب است؛ مردم این را احساس کردند. اینکه مردم این را می‌فهمند و احساس می‌کنند، این بصیرت بالایی است، این خیلی مهم است؛ و اینکه مردم بعد از این احساس، اینجور وارد میدان می‌شوند، می‌آیند حضور خود را اعلام می‌کنند، این خیلی همت و عزم بالایی را نشان می‌دهد.»

افزایش سرزندگی و پویایی انقلاب اسلامی

همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این حضور را نشانه زنده و پویا بودن انقلاب اسلامی می‌دانند. «ملت عزیز و سربلند ایران! امروز عزم و بصیرت شما حادثه‌ بزرگ و خیره کننده‌‌ای آفرید. عظمت راهپیمایی امروز شما که به نظرِ محاسبه‌گرانِ دقیق، از سال‌های پیش پرجمعیت‌تر و پرشورتر بود، پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به بیگانگان و دشمنان و سست‌عهدان داد. دشمن با تکیه بر تصوّر ناقص و باطل خود از ایران و ایرانی، همه‌ توان و تلاش تبلیغی خود را بر این متمرکز کرده بود که ۲۲ بهمن امسال را بی‌رونق و احیاناً به ضد خود تبدیل کند. شما عملاً زنده و پویا بودن انقلاب را به رخ آنان کشیدید و پایبندی به آرمان‌های امام راحل را با شعارهای خود و با حضور گرم خود، با صدای بلند فریاد کردید. نهیب ملت ایران دشمن را به عقب میراند و عزم راسخ او معادلات غلط آنان را به هم میریزد. مسئولان کشور قدر این پدیده‌ بی‌نظیر را بدانند و با استقامت کامل و روحیّه‌ انقلابی و عمل جهادی به ملت عزیز خدمت و از آرمانهای انقلاب دفاع کنند. آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست، ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم. ولا تهنوا و لاتحزنوا و انتم الأعلون ان کنتم مؤمنین.»(پیام به مناسبت حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن 1396)

مقابله به توطئه‌های دشمنان

مقابله با توطئه‌های آمریکا و اروپا و بازگشت این توطئه‌ها به خود آنان، دستاورد دیگر این راهپیمایی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می‌کنند؛ معظم له در 10 اسفند 1390 در دیدار با جمعی از مردم و خانواده شهداء و ایثارگران می‌فرمایند: «امسال بیست و دوم بهمنِ شما - این حرکت عظیم مردم در پشتیبانی از نظام - یک سیلی به صورت استکبار بود. آنها آرزوشان این است که بتوانند گروهک‌هایی را بیاورند توی خیابان، علیه نظام. اتفاقی که می‌خواستند برای ایران رخ بدهد که مردم علیه نظام قیام کنند، برای خودشان رخ داده است! به کشورهای اروپایی نگاه کنید؛ اینهایی که می‌آیند توی خیابان، اینهایی که مشت گره می‌کنند، اینهایی که شیشه می‌شکنند، مردمِ همان نظام‌ها هستند. خوابی که برای شما دیده بودند، برای خودشان تعبیر شده است؛ تیری که به سمت ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران پرتاب کرده بودند، کمانه کرد، برگشت به طرف خودشان. این پیروزىِ ملت ایران است.»

افزایش ارتباط و نزدیکی مردم با مسئولان

افزایش ارتباط و نزدیکی مردم با مسئولان را می‌توان در زمره دستاو‌رد‌های این حضور نامید؛ رهبر انقلاب در این ارتباط می‌فرمایند: «هر سال در ۲۲ بهمن، ملت ایران با حضور خودشان در این عرصه‌ی نمایش عمومی ملی و انقلابی، دشمن را ناکام کردند؛ سعی‌شان این است که ملت را جدا کنند. وزیر خارجه‌ بی‌تجربه‌ قبلی آمریکا صریحاً گفت که ما این تحریم‌ها را برای این می‌گذاریم که مردم ایران را در مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار بدهیم؛ ملت ایران جواب آنها را در حرکات خود، در راهپیمایی‌های خود داده‌اند و خواهید دید در روز ۲۲ بهمن، ملت ایران با حرکت کوبنده‌ی خود، یکبار دیگر دشمن را ناکام خواهند کرد. حُسن کار این است که ملت بصیر است، بیدار است، معنای کار دشمن را می‌فهمد، حرکات دشمن را جهت‌یابی می‌کند؛ می‌فهمد چرا دشمن این سیاست را اتخاذ کرده است، نقطه‌ مقابل او حرکت می‌کند، بر داشته‌های خود پافشاری می‌کند و حضور خود را در این عرصه‌ عظیم عزت ملی نشان می‌دهد.»(دیدار با فرماندهان و جمعی از کارکنان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌ در 19 بهمن 1391)

از مجموع مطالب بیان شده به خوبی این نکته دریافت می‌شود که حضور پررنگ در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن یکی از مهم‌ترین منابع اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و افزایش اعتبار آن در صحنه بین‌المللی است. رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر حضور حداکثری در این روز تأکید کرده‌اند که صرفاً بخش اندکی از این بیانات در این گزارش مورد اشاره قرار گرفت.

لذا باید توجه داشت که به خاطر اهمیت این موضوع و نقش آن در افزایش اتحاد میان مردم و همچنین بهبود روابط آنها با مسئولان، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان، افزایش سرزندگی و پویایی انقلاب اسلامی، شکست سیاست‌های آمریکا و اروپا و بیشتر شدن حس مسئولیت‌پذیری مردم است که رهبر انقلاب دائما بر این موضوع مهم تأکید می‌‌کنند.

انتهای پیام
captcha