معامله قرن حق مقاومت را از فلسطین می‌گیرد
کد خبر: 3878005
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

معامله قرن حق مقاومت را از فلسطین می‌گیرد

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید گفت: وقتی طرح «معامله قرن» اجرا شود، حق مقاومت از فلسطینی‌ها سلب شده و نوار غزه از سلاح مقاومت خالی می‌شود، در نتیجه منطقه‌ای منزوی بدون ارتباط با دیگران به وجود می‌آید.

معامله قرنسیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، به طرح صلح ترامپ که رسانه‌ها از آن با عنوان معامله قرن یاد می‌شود، اشاره و اظهار کرد: براساس این طرح، دولت فلسطین باید بخش‌هایی از بیت‌المقدس شرقی را به اسرائیل واگذار کند و امتیازات زیادی به این دولت بدهد تا خودش بتواند به استقلال برسد. این طرح اولین بار به ابتکار جرد کوشنر، مشاور ارشد دولت آمریکا تدوین شد و براساس آن، دولت فلسطین باید فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، بخش‌های زیادی از سرزمین خود را به اسرائیل واگذار کند که اگر این کار را انجام دهد، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند که دولت ترامپ با این طرح به راحتی مردم فلسطین را از کشور خودشان اخراج کرده و جایگاه اسرائیل را تثبیت می‌کند. طبق این طرح، نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی هم به اسرائیل واگذار شده، بیت‌المقدس پایتخت رسمی اسرائیل می‌شود و فلسطینی‌ها شهر ابودیس را به عنوان پایتخت خود در نظر می‌گیرند. این موضوع تبعات زیادی در خاورمیانه و به خصوص در فلسطین به دنبال دارد، چنانکه بعد از صحبت‌های ردوبدل شده میان دولت ترامپ و نتانیاهو، تظاهرات بسیار زیادی انجام شد، چندین فلسطینی شهید شدند، نیروهای اسرائیلی آسیب دیدند، حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه افزایش یافت و دولت خودگران فلسطین رابطه خود را با آمریکا قطع کرد.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان اینکه طرح‌های قبلی دولت آمریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل طرح‌های سیاسی بود، افزود: بر اساس این طرح‌ها، یک‌سری امتیازات باید داده می‌شد تا دولت مستقل فلسطینی تشکیل شود، اما طرح ترامپ بر پایه اقتصاد است، یعنی رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده که اگر دولت فلسطین این طرح را قبول نکند، با کمک‌های زیادی که به این دولت می‌شود، مخالفت خواهد کرد. چارچوب اقتصادی طرح صلح ترامپ در جریان برگزاری کارگاه اقتصادی منامه در بحرین در ژوئن 2019 ارائه شد که شامل آزاد کردن پتانسیل اقتصادی از طریق ایجاد زیرساخت رشد و سرمایه‌گذاری تجاری در فلسطین می‌شود. از طرف دیگر، دولت ترامپ قول داده است که مردم فلسطین را از طریق تقویت خدمات آموزشی توانمند ساخته و حاکمیت فلسطینی را از طریق ایجاد فضای عملکردی بهتر تقویت کند.

معامله قرن باعث تشکیل دولت مستقل فلسطینی نمی‌شود

حسینی اضافه کرد: دولت ترامپ اعلام کرده است که هزینه اجرای طرح معامله قرن حدود 50 میلیارد دلار برآورد می‌شود که بخشی از آن را به دولت فلسطین و بخشی دیگر را به کشورهای اطراف مثل اردن و مصر پرداخت می‌کند. این طرح پیامدهای زیادی دارد، از جمله اینکه دولت یهود در فلسطین تشکیل می‌شود و دولت فلسطین بدون اینکه جایگاه مشخصی داشته باشد، باید دولت یهود را به رسمیت بشناسد. از طرف دیگر، قدس پایتخت دولت یهودی می‌شود و فلسطینی‌ها شهر ابودیس را به عنوان پایتخت در اختیار می‌گیرند. همچنین دولت مستقل فلسطینی به وجود نمی‌آید، بلکه مقدمات آن ایجاد می‌شود، آن هم دولتی بدون ارتش در بخش‌هایی از کرانه باختری که تقریبا کمتر از چهل درصد است و طی مذاکرات بلندمدت این اتفاق می‌افتد و معلوم نیست این مذاکرات به نتیجه برسد یا نه. مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد، این است که دولت آمریکا اعلام کرده آوارگان فلسطینی حق بازگشت به سرزمین خودشان را ندارند، در حالی که طبق قطعنامه 194 شورای امنیت، حق بازگشت فلسطینی‌ها به رسمیت شناخته شده بود.

وی با تأکید بر اینکه در این طرح وعده‌ای به فلسطینی‌ها داده نشده است، گفت: وقتی این طرح اجرا شود، حق مقاومت از فلسطینی‌ها سلب شده و نوار غزه از سلاح مقاومت خالی می‌شود، در نتیجه منطقه‌ای منزوی بدون ارتباط با دیگران به وجود می‌آید. آمریکا حق عضویت فلسطین در سازمان ملل را غیر قانونی اعلام می‌کند، زمین‌های فلسطینی مربوط به سال 1948 از آنها گرفته شده و در عوض، زمین‌هایی در صحرای نقب به آنها واگذار می‌شود. کشورهای عرب منطقه ضمن به رسمیت شناختن دولت اسرائیل، با این رژیم روابط رسمی برقرار می‌کنند و تنها وعده داده شده این است که به فلسطینی‌های ساکن در سرزمین فلسطین به جای حق سیاسی، امکانات اقتصادی داده می‌شود. بعید می‌دانم دولت فلسطینی این طرح را بپذیرد، چون اصلا امتیازی برای آن در نظر گرفته نشده و تمام امتیازات به اسرائیل داده شده است، چنانکه نتانیاهو به شدت از این مسئله استقبال و تشکر کرده و اعلام نموده که دولت ترامپ بهترین دولتی است که در چند سال گذشته در آمریکا روی کار آمده و به زعم وی توانسته حق اسرائیل را به آن برگرداند.

معامله قرن به نتیجه نمی‌رسد

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید تصریح کرد: مطمئن هستم که دولت خودگردان فلسطین این طرح را قبول نخواهد کرد، اما بعید می‌دانم کشورهای حاشیه خلیج فارس این طرح را قبول نکنند. این کشورها روابط سیاسی و اقتصادی خوبی با آمریکا دارند و مطمئنا این طرح را می‌پذیرند.

وی بیان کرد: در تمام طرح‌های پیشنهادی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، هیچ حقی برای دولت فلسطین در نظر گرفته نشده و تمام حقوق را برای اسرائیل قائل شده‌اند، یعنی رژیمی که کشور دیگری را اشغال کرده و تمام دولت‌ها در غرب، حق را به آن داده‌اند. طبیعی است که وقتی حقی به دولت فلسطین داده نمی‌شود، مردم این کشور هم از این طرح‌ها حمایت نمی‌کنند و اختلاف همیشه وجود خواهد داشت، حقوق بین‌الملل هم چون بر مبنای قدرت است و به قول هابز و ماکیاولی، قدرت حرف اول را در نظام بین‌الملل می‌زند، حقوق بین‌الملل هم خیلی کارایی ندارد. چون حق مردم فلسطین به رسمیت شناخته نمی‌شود، هیچ کدام از طرح‌های صلحی که رؤسای جمهور آمریکا ارائه داده‌اند، به نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام
captcha