پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار
کد خبر: 3878137
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
مدیرعامل بانک توسعه تعاون خبر داد:

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به زنان سرپرست خانوار

حجت‌الله مهدیان در نشست خبری به مناسبت دهه فجر در تشریح اقدامات بانک توسعه تعاون گفت: براساس توافق با معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد را با معرفی این معاونت پرداخت می‌کنیم و اولویت هم با زنان سرپرست خانواده و سقف این تسهیلات ۱۰ میلیون تومان است. البته اولویت‌ها را هم معاونت امور زنان ریاست‌ جمهوری تعیین می‌کند و امیدواریم که بتوانیم چنین تسهیلاتی را توسعه دهیم.

حجت الله مهدیان، مدیر عامل بانک توسعه تعاون

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الله مهدیان، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون، صبح امروز یکشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در نشستی خبری به مناسبت دهه مبارک فجر و همچنین مرور عملکرد این بانک اظهار کرد: در ابتدا تولد حضرت زهرا(س) و روز زن و ایام را تبریک عرض کرده و برای همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی آرزوی موفقیت می‌کنم. بانک توسعه تعاون جدیدترین و جوانترین بانک دولتی است. حدود دوازده بانک دولتی و نیمه‌دولتی داریم که بانک توسعه تعاون ۱۵ مرداد ۱۳۸۸ با هدف خدمت به بخش تعاون تأسیس شد.

وی ادامه داد: قرار بود سهم تعاون در اقتصاد ملی ۲۵ درصد باشد اما الان این رقم در حدود ۵ تا شش درصد است. تعاونی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد حضور دارند و مشتری بانک توسعه تعاون هستند. طبق قانون ما باید هفتاد درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون ارائه دهیم. خوشبختانه زیرساخت‌های بسیار خوبی در حوزه آی تی در بانک ما شکل گرفته است ک این یکی از نقاط قوت بانک توسعه تعاون است. ما مجهز به سیستم کربنکینگ هستیم که از ابتدای شکل‌گیری بانک فعال بوده است. لذا مستحضرید با وجود مشکلاتی که بانک‌ها دارند، بانک توسعه تعاون پیشرفت‌های خوبی داشته است.

مهدیان تأکید کرد: بانک توسعه تعاون اثرگذاری بیشتری نسبت به گذشته دارد. هرچند ما نسبت به برخی از بانک‌ها کوچک‌تر هستیم اما حجم دارایی‌های ما در سال‌های اخیر رشد و حتی جهش داشته و خدمات ارزی بانک و صدور حواله‌ها نیز پیشرفت کرده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات توسط این بانک یادآور شد: دوسوم تسهیلات ده سال اخیر ما مربوط به چهار سال اخیر است. در سال ۹۴ ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سراسر کشور پرداخت می‌کردیم اما الان ماهانه هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کنیم.

مهدیان درباره چابکی عمل و به‌روزرسانی عملکرد بانک توسعه تعاون در حوزه خدمات نوین بانکداری و برنامه‌های این بانک برای ورود به حوزه دیجیتال بیان کرد: قبول سپرده و اعطای تسهیلات دو مورد از وظایف هر بانک در سراسر دنیا است. البته طبیعی است که همه خدمات بانک به این دو مورد ختم نمی‌شود. بنابراین باید بانکداری الکترونیک را توسعه داد. در این زمینه از بانک‌های پیشرو هستیم و در بانکداری الکترونیک خیلی خوب عمل کرده‌ایم اما در مورد بانکداری دیجیتال هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به مقتضیات و ضروریات جامعه حتما همه بانک‌ها باید به سمت بانکداری دیجیتال بروند و معتقدم در آینده نزدیک، بانک‌هایی موفق‌تر هستند که در این زمینه پیشروتر باشند. البته بانک‌های توسعه‌ای متکی به منابع مردمی شده‌اند و این موضوع قاعده بازی را به هم زده و تجهیز منابع ما شبیه بانک‌های تجاری شده و این یکی از دلایل زیان اغلب بانک‌های دولتی است؛ هرچند که به شما وعده می‌دهم که ما امسال از زیان خارج می‌شویم.

مهدیان یادآور شد: براساس توافقی که با خانم ابتکار داشتیم، ما تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ چهار درصد با معرفی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری پرداخت می‌کنیم و اولویت هم با زنان سرپرست خانواده و سقف این تسهیلات ۱۰ میلیون تومان است و اولویت‌ها را هم معاونت امور زنان ریاست‌ جمهوری تعیین می‌کند و امیدواریم که بتوانیم چنین تسهیلاتی را توسعه دهیم.

وی درباره سیل سیستان و بلوچستان تأکید کرد: ما زبرمجموعه وزارت تعاون و یک بانک تمام دولتی هستیم و وزارت اقتصاد، وزارت دوم ما است. در ماجرای سیل سیستان، یک میلیارد تومان از سوی همکاران خود در سراسر کشور و همچنین ۷ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان پرداخت و در زمینه امهال تسهیلات نیز اقدام کردیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون درباره اقدامات این بانک در راستای رونق تولید اظهار کرد: در سال جاری یازده هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات به تعاونی‌ها و بخش تولید پرداخت کرده‌ایم. در راستای شعار سال و رونق تولید دو طرح ملی داریم که یکی طرح اشتغال پایدار روستایی و دوم تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه است. ما تاکنون ۸۸ درصد از تکالیف خود را انجام داده‌ایم و امیدواریم ۱۲ درصد باقی‌مانده را هم تا پایان سال جاری انجام دهیم. ما سه هزار و پانصد میلیارد تومان تکلیف در زمینه تبصره ۱۸ داریم که این هم در راستای رونق تولید است و قطعاً در سال بعد هم تلاش می‌کنیم عملکرد قابل دفاعی در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه تعاونی‌ها در مجموع خوش‌حساب هستند و مطالبات غیرجاری ما این را ثابت می‌کند. مجموع مطالبات معوق ما کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان و حدود شش و نیم درصد است، در حالی که میانگین مطالبات معوق در نظام بانکی در حدود ۱۱ درصد است.

مهدیان درباره افزایش سرمایه بانک تصریح کرد: مهم‌ترین چالش بانک کمبود سرمایه است. این مشکل در سایر بانک‌ها هم وجود دارد. سرمایه ما قریب به هزار میلیارد تومان است اما خوشبختانه برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ موفق شدیم که مصوبه افزایش دو هزار میلیارد تومانی افزایش سرمایه را بگیریم اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و امیدواریم در سال آینده چنین کاری انجام شود. نکته دیگر اینکه تاکنون اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی نداشته‌ایم و خودکفا هستیم.

وی گفت: اگر منابع بانک توسعه‌ای تدوین شود قاعدتاً باید با نرخ سودی کمتر از آنچه شورای پول و اعتبار تصویب کرده، تسهیلات ارائه‌ دهد اما وقتی وابسته به منابع مردم باشد نرخ تسهیلات هم بالاتر خواهد رفت. البته حداکثر نرخ سود تسهیلات براساس مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است و ما هم تسهیلاتی بالاتر از این نرخ نداریم.

مهدیان بیان کرد: واقعا بانک توسعه تعاون کیسه‌ای ندوخته است و چون بانک دولتی است. بنابراین همین که زیان نکند برای مشتریان کافی است، چون هدف اصلی و غایی ما سودآوری نیست، بلکه هدف ما رسیدن به نقطه سر به سر است. براساس سیاست‌های اعتباری سالانه، از پنج فروردین تا ۲۸ اسفند امکان پرداخت تسهیلات را داریم.

یادآور می‌شود در پایان این نشست طی مراسمی از پورتال رسمی جدید بانک توسعه تعاون و پایگاه خبری «توسعه تعاون» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha