خطبه فدکیه انتقاد ویرانگر در برابر نهاد قدرت بود
کد خبر: 3878970
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
کریستوفر کلوهسی:

خطبه فدکیه انتقاد ویرانگر در برابر نهاد قدرت بود

کریستوفر کلوهسی با بیان اینکه خطبه فدکیه انتقادی ویرانگر در برابر نهاد قدرت است، گفت: این نهاد قدرت به کتاب خدا با اینکه روشن است، پشت کرده و آن را کنار گذاشته‌اند و اعتراض فاطمه به بیعتی است که بر علی(ع) تحمیل می‌شود، نه مسئله‌ای فردی و شخصی.

خطبه فدکیه انتقاد ویرانگر در برابر نهاد قدرت بودبه گزارش ایکنا، کریستوفر کلوهسی، فاطمه‌پژوه مسیحی، امروز، 26 بهمن‌ماه در سخنانی که در قالب تصویری از وی در همایش گرامیداشت حضرت زهرا(س) پخش شد، در مورد اینکه کدام بعد زندگی فاطمه برای وی جذابتر است، گفت: حیات غنی فاطمه(س) نماد پیوندی میان حیات مادی و حیات قدسی است؛ بسیاری در اسلام و مسیحیت داریم که میان حیات مادی و قدسی پیوند برقرار کرده‌اند، اما حیات مادی ایشان یکی از نمونه‌های نادری است که در آن شاهد تبلور الهی این بانو هستیم.

کلوهسی با بیان اینکه سلوک وجودی آن بانو مسئله‌ مهمی است که دکتر شریعتی هم در کتاب فاطمه، فاطمه است به آن پرداخته، افزود: در پرتو این شخصیت قدسی است که مقام شفاعت فاطمه(س) به کسی می‌رسد که سزاوار آن است.

این فاطمه‌پژوه با بیان اینکه وجود فاطمه برای ما نماد انسانی است که لحظه به لحظه و روز به روز به انسانی که خدا می‌خواهد بدل می‌شود، اظهار کرد: او الگویی است که لحظه‌ای در زندگی نسبت به وظایف دینی و نماز و روزه‌اش سستی ندارد و آن را کوچک نمی‌شمارد.

وی با بیان اینکه فاطمه(س) شجاعانه و قهرمانانه در راستای عدل و حق ایستاد اظهار کرد: فاطمه(س)، مدل و الگو و پارادایم است، نه تنها برای زنان مسلمان بلکه برای هر انسانی که می‌خواهد مومن به خدا باشد، زیرا وی برای احقاق حق‌ ایستادگی کرد.

وی تأکید کرد: شخصیت ایشان مانند گوهری ارزشمند در میان اهل بیت(ع) است، همان طور که صلات وسطی گوهری در میان سایر نمازها است که قرآن از آن یاد می‌کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: به شخصیت حضرت زهرا(س) در کتب اهل سنت همانند مریم در پروتستان پرداخته نشده است؛ برای من جذاب بود که میان این دو تمایز ایجاد کنم. از این رو به تحقیق در مورد زندگی فاطمه پرداختم و معتقدم که فاطمه، مریم دیگری نیست، بلکه فاطمه، فاطمه است، گرچه تشابهات زیادی میان این دو بانو وجود دارد و هر دو مادرانی پاکدامن هستند. حیات هر دو مطلوب خداوند بوده است و با وجود نابرابری‌های شیعه و مسیحیت، هر دو در راه کمال گام برداشتند.

وی با بیان اینکه روایات اهل سنت در مورد فاطمه(س) گویای آن است که ایشان سرور زنان عالم و زنان مومن و اهل بهشت هستند، تصریح کرد: یکی از دلایلی که در مورد آن حضرت مطلب نوشتم، این بود که منبعی قدیمی را دیدم که ایشان را تحقیر کرده و به صورت زنی بیمار و ضعیف شمرده است که کاری جز گریه نداشته، لذا دریافتم این قابل قبول نیست و دست به نوشتن کتابی زدم.

کلوهسی با بیان اینکه اعتراض فاطمه اعتراض بوده است، افزود: در این متن(خطبه فدکیه) ایمان، خیلی مهم است؛ چیزی که ما را از پرستش هر چیزی غیر خدا باز می‌دارد؛ او همچنین درباره زیارت سخن می‌گوید که اساس محکمی برای ایمان به وجود می‌آورد؛  در این متن، ذکر و یادآوری ارزش‌های اخلاقی است که خودش کاملاً به آن پایبند بوده است.

وی تصریح کرد: اعتراض فاطمه به فدک ناظر به برهه متفاوتی از زندگی او و تأکید بر اطاعت از امامت و ولایت است؛ اینکه امام نماینده خدا است؛ اعتراض او از حالت فردی بالاتر می‌رود و و متوجه حکومت و غصب آن است که منجر به شکست آرزوهایی است که پیامبر برای امتش داشت.

وی با بیان اینکه خطبه فدکیه انتقادی ویرانگر در برابر نهاد قدرت است که به کتاب خدا با اینکه روشن است، پشت کرده و آن را کنار گذاشته است، اظهار کرد: اعتراض فاطمه به بیعتی است که بر علی(ع) تحمیل می‌شود، زیرا فاطمه پشت در خانه اصحاب رفت، ولی به او گفتند دیر آمدی و ای کاش زودتر می‌آمدی و آن حضرت هم پاسخ محکمی داده و می‌فرماید که همسر من کاری کرد که وظیفه الهی او بود.

انتهای پیام
captcha