خبر را مقدس بدارید
کد خبر: 3881105
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
مهراب صادق‌نیا نوشت:

خبر را مقدس بدارید

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نوشت: «دانستن واقعیت» بدیهی‌ترین حق مردم و اخلاقی‌ترین کاری است که هر حکومتی باید به آن ملتزم باشد. در شرایط فعلی هیچ امر سیاسی، ایدئولوژیکی و یا حتی اعتقادی‌ای نباید گزارش از واقعیت را از اولویت بیندازد.

خبر را مقدس بداریدبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در کانال شخصی خود در فضای مجازی نوشت: 

پیش‌ترها می‌گفتند «بی‌خبری، خوش‌خبری است.»، حالا اما این اتفاق نه شدنی است و نه پسندیده. در روزگار ما خبر، معنای سنتی و پیشین خود را از دست داده و اخبار تنها نقش دریچه‌ای رو به واقعیت را برای ما بازی نمی‌کنند؛ بلکه خبر برای ما یک متغیرِ معنادار در ساخت واقعیت است. در حقیقت، اخبار هم واقعیت را گزارش می‌کنند و هم آن را می‌سازند. به قول «دوباتن» اخبار هر چقدر هم وحشتناک و شاید حتی در بدترین شکل ممکن، می‌توانند در حکم رهایی از بارِ خفقان‌آور زندگی‌ای باشند که ما در آن گیر افتاده‌ایم. خبرها حتی اگر سیل، زلزله، قحطی، آشوب‌های اجتماعی، و بیماری‌های فراگیر را گزارش کنند، دقیقاً می‌توانند همان چیزی باشند که ما به آن نیاز داریم و ما را به حس آرامش درونی رهنمون کنند.

هنوز هم ممکن است برخی‌ها فکر کنند که جار و جنجال کرونا فتنه‌ دولت بود برای به حاشیه‌بردن انتخابات، ولی گویا آش آن‌قدر شور شده است که نماینده‌ کنونی و انتخاب‌شده‌ مردم قم هم وزیر بهداشت را به دروغ‌گویی متهم می‌کند و معتقد است اوضاع خیلی نگران‌کننده‌تر از آنی است که گزارش می‌دهند. چاره‌ای نیست، باید به اصالت و قداست خبر پناه برد. «دانستن واقعیت» بدیهی‌ترین حق مردم و اخلاقی‌ترین کاری است که هر حکومتی باید به آن ملتزم باشد. در شرایط فعلی هیچ امر سیاسی، ایدئولوژیکی و یا حتی اعتقادی‌ای نباید گزارش از واقعیت را از اولویت بیندازد. به مردم اجازه دهید به صداقت مسئولان خود اعتماد کنند. مردم با تهدید کرونا کنار می‌آیند ولی بی‌اعتمادی به حاکمان، آن‌ها را خفه می‌کند.

انتهای پیام
captcha