بدنه جامعه از رونق تولید ناامید شده‌ است / تأکید قرآن کریم بر قوی‌ شدن اقتصاد
کد خبر: 3881570
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
حجت‌الاسلام مبشری‌ عارف:

بدنه جامعه از رونق تولید ناامید شده‌ است / تأکید قرآن کریم بر قوی‌ شدن اقتصاد

استاد فقه‌الاقتصاد اظهار کرد: قرآن کریم در آیه نفی سبیل تأکید کرده که باید خودمان را قوی کنیم، اما امسال نتوانستیم شعار رونق تولید را محقق کنیم و الان بدنه جامعه هم از این موضوع ناامید است، ولی امیدوارم مجلس جدید در مباحث اقتصادی خوب عمل کند.

محمد مبشری عارف استاد فقه الاقتصاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌ عارف، استاد فقه‌الاقتصاد، پژوهشگر اقتصاد اسلامی و عضو اول شورای دبیرخانه مجمع اساتید استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، به ارزیابی خود از وضعیت تحقق شعار «رونق تولید» در سال جاری و موانع آن پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در چند سال اخیر نامگذاری سال‌ها را با اقتصاد گره زده‌اند. اگر بخواهیم به صورت دقیق به آنچه در حوزه رونق تولید اتفاق افتاده است، نگاهی داشته باشیم باید چند نکته را مورد توجه قرار دهیم. فقه ما به تعبیر حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری، فقه جواهری است و صاحب جواهر(ره) هم جمله‌ای دارند با این مضمون که هر چیزی که من می‌خواهم فتوا دهم ابتدا نتیجه آن را می‌بینم. لذا اگر مشاهده کنم آن خروجی آنچه را که شارع گفته نبوده است، حکم به بطلان آن خواهم داد.


  • بیشتر بخوانید:

تحریم، توفیق اجباری حمایت از تولید در سال ۹۸

اولویت‌های اقتصادی مجلس یازدهم


عملکرد شعارگونه در رونق تولید

وی ادامه داد: امروزه چنین چیزی در لسان فقها با عنوان «مقاصد شریعت» مطرح می‌شود؛ بدین معنی که هدف شریعت از وضع یک قانون چیست؟ الان که در عصر غیبت هستیم، مقام معظم رهبری هم به عنوان نایب عام امام زمان(عج) به مسئولان دستور می‌دهند. دستور ایشان هم اقتصاد مقاومتی و حمایت از رونق تولید است. ایشان بارها گلایه می‌کنند که وقتی شعاری را مطرح می‌کنم، عده‌ای فقط این شعار را تکرار می‌کنند.

مبشری‌ عارف با اشاره به شعارهای فراوان در زمینه رونق تولید افزود: تکرار کردن شعار را خیلی‌ها بلد هستند اما اینکه ملزم به حمایت از تولید داخلی شوند بحث دیگری است. معتقدم آنچه را که شایسته و بایسته ملت ایران در زمینه رونق تولید است اتفاق نیفتاده است. بارها گفته‌ام که یکی از دلایل اصلی آن توجه بیش از حد به خارج و عدم توجه کافی به منابع داخلی برای رفع مشکلات اقتصادی است. ممکن است توجه به خارج، گاهی اوقات بتواند به عنوان یک مُسکن عمل کند اما در مجموع و براساس همان مقاصد شریعت، ملت ما آن استقلالی که شایسته و بایسته است را به دست نمی‌آورند.

مراد از برون‌نگری در اقتصاد مقاومتی

این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: لازم است در پژوهش‌های کاربردی به این موضوع توجه ویژه کنیم. مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت گام دوم انقلاب فرمودند 7 درصد از منابع جهان در اختیار ایران است، در حالی که کشور ما یک درصد جمعت جهان را دارد. حال چگونه می‌توان که کشوری با چنین امکاناتی بیکار داشته باشد و نسبت به تولید داخل کم‌کاری کند. این نشان می‌دهد که مسئولان اقتصادی ما هنوز توجه جدی به منابع داخلی ندارند و توجه آنها به خارج از کشور است.

قطعاً تحریم‌های اقتصادی مؤثر است اما نه در آن حدی که ما را به عجز و ناتوانی وادارد بلکه تحریم ما را قوی‌تر می‌کند

وی درباره تأکید رهبر انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی‌ بر برون‌نگری گفت: مراد از آن مطلبی که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند این است که ما مخالف پیشرفت دیگران نیستیم بلکه نباید تلاش کنیم که همان مدل‌ها را عیناً در کشور اجرا کنیم و باید آن محصولات را شبیه‌سازی و تولید کنیم. متأسفانه الان بسیاری از قطعات خودروهایی که از کره جنوبی یا سایر کشورها وارد کشور می‌شود در داخل ایران هم توسط خود آنها مونتاژ می‌شود. اگر یک ایرانی به خارج رفته و اطلاعاتی را کسب و بومی‌سازی کند اقدامی بسیار ارزنده است. ما در صنعت موشکی همین کار را انجام دادیم.

مبشری‌ عارف ادامه داد: منظور از اقتصاد مقاومتی و برون‌نگری در اقتصاد این است که خودمان زیرساخت‌ داشته باشیم اما خدماتی را که در سایر کشورهای دنیا وجود دارد بومی‌سازی کنیم، نه اینکه وابسته به آنها باشیم. بند ناف یک کودک در نهایت باید قطع شود اما غرب در تلاش است که این بند ناف قطع نشود. لذا باید بدانیم که با نگاه به غرب، نمی‌توانیم اقتصاد کشور را به سمت استقلال ببریم و باید در داخل زیرساخت‌ها را فراهم کنیم اما اگر دیگران تجربه یا پیشنهادی داشتند که به این استقلال کمک کنند قطعاً باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

استاد فقه‌الاقتصاد تصریح کرد: باید منابع و نیروهای انسانی را در راستای رونق تولید شناسایی می‌کردیم اما چنین اتفاقی رخ نداد. امروزه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی در کشور وجود دارد که می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها به ما کمک کند؛ از جمله اینکه کد ملی، وضعیت شغل، درآمد، ماشین و ... همه افراد معلوم است. لذا به راحتی و با مدیریت آنلاین، همان‌گونه که چینی‌ها در حال مبارزه با کرونا هستند، می‌توانیم به منظور بهبود وضعیت تولید کمک کنیم.

تحریم ما را قوی‌تر می‌کند

وی درباره نقش تحریم‌ها در ممانعت از تحقق شعار رونق تولید تأکید کرد: قطعاً تحریم‌های اقتصادی مؤثر است اما نه در آن حدی که ما را به عجز و ناتوانی وادارد، بلکه تحریم ما را قوی‌تر می‌کند. الان تمام کالاهای مورد نیاز مردم را می‌توانیم در داخل تولید کنیم چراکه منابع آن در کشور وجود دارد اما مشکل ما در ضعف مدیریت است.

حجت‌الاسلام مبشری‌ عارف در پایان گفت: قرآن کریم در آیه نفی سبیل تأکید کرده که باید خودمان را قوی کنیم، اما  امسال نتوانستیم شعار رونق تولید را محقق کنیم و الان بدنه جامعه هم از این موضوع ناامید است، ولی با وجود همه این ناامیدی‌ها باید همه تلاش خود را برای رونق تولید انجام دهیم و امیدوارم مجلس جدید در مباحث اقتصادی به خوبی عمل کند.

انتهای پیام
captcha