
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری اول تیرماه سال ۱۳۳۸ در شهر بوشهر بهدنیا آمد. وی بهواسطه علاقه و استعداد برای تحصیل معارف اسلامی به قم هجرت کرد. حضرات آیات بهجت، بهاءالدینی، پایانی، شیخ جواد تبریزی، خوشوقت تهرانی، شبزندهدار جهرمی و شبيری زنجانی، وحید خراسانی، راستی كاشانی و جوادی آملی را میتوان از اساتید بهنام این مدرس بوشهری نام برد.
استعداد و پشتکار ویژه و عنایات اساتید بزرگ و توفیقات الهی موجب رشد و طی مدارج عالیه حوزوی وی شد، بهطوری که در همان آغاز مورد توجه اعلام و بزرگان حوزه قرار گرفت و حائز کرسی رسمی تدریس در رشته ادبیات عرب شد و در ادامه در علوم مختلف حوزوی مانند فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، رجال، اخلاق و حدیث به پژوهش، تدریس و تألیف پرداخت. درس خارج اصول، فقه و اخلاق ایشان از رونق و گرمی خاصی برخوردار است.
ارائه روش تحصیل جدید علوم مختلف در حوزه معارف دینی و طرح جدید تدریس عمیق و تحقیقی، تألیف کتب درسی حوزوی با شاخصههای کارآمدی، تحقیق و پژوهش محوری، توجه ویژه به اخلاق و معنویت و تحول پیشرفتزا و اصیل حوزوی و جامعنگری و توسعه در گستره تحقیق مسائل از ویژگیهای آیتالله صفایی بوشهری است. وی دارای تألیفاتی بسیاری در علوم مختلف که از جمله آنها روش تحصیل ادبیات عرب در حوزه، مغنیالأديب، شرح و ترجمه مغنیالأديب، آموزش صرف، آموزش نحو، بداءةالنحو، بدایةالتمارين، داستانهای آسمانی، چلچراغ آسمان عصمت، وقت ظهور، سیمای تاریخ اسلام، ترجمه صحیفه سجادیه، درآمدی بر مدیریت کارآمد اسلامی و کتاب ۱۴ جلدی أنوارالهدی است.
از ویژگیهای این استاد حوزه و دانشگاه تسلط بر علوم مختلف و تحقیق و طراحی نوین در این باره است؛ سخنرانیهای وی درباره تجارت الکترونیک، تهدیدها و فرصتها، شهر الکترونیک و اصلاح الگوی مصرف، پدافند غير عامل، مبانی توسعه پایدار، تحولات دانشبنیان صنعت نفت با رويكرد فناوری نانو، ورزش مقوله استراتژیک و نقش پارک علم و فناوری در توسعه پایدار از موضوعات دانشبنیانی است که مورد توجه کارشناسان خبره قرار گرفته است. آیتالله صفایی بوشهری به فرمان مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۷ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر منصوب شد، وی از محبوبیت مردمی و نخبگانی بسیار بالایی برخوردار است.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری در گفتوگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، درباره جایگاه حقوق برادران دینی در جامعه اسلامی و لزوم اجتماع و تعامل با مؤمنان بر محور ایمان، گفت: ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺳﻨﺪ ﻗﻄﻌﯽ ﺣﻘﺎﻧﯿﺖ ﺩﯾﻦ ﻣﺒﯿﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ختمیه پیاﻣﺒﺮ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ تحفه ﺍﻟﻬﯽ ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﻗﺪﺭ ﻭﺳﻌﺶ، ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ.
جایگاه ارزشی افراد نزد خداوند
نویسنده کتاب چهارده جلدی «انوارالهدی» در ادامه اظهار کرد: در جامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خدا بر اساس لیاقتهای دینی و ایمانی آنان است و این یک اصل قرآنی است که خدا در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 18 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ سجده میفرماید «أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ؛ آيا كسى كه مؤمن است چون كسى است كه نافرمان است يكسان نيستند»؛ در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 10 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ حجرات نیز میفرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ؛ در حقيقت مؤمنان با هم برادرند پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد اميد كه مورد رحمت قرار گيريد». همچنین در ﺁﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ 71 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺒﺎﺭﮐﻪ توبه میفرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ ...؛ و مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مىدارند...».
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با اشاره به اینکه بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیکی کنند، گفت: این نیکی بر پایه سه محور حمایت مادی، حمایت معنوی و حمایت عاطفی است که بهخوبی قابل ارائه هستند. محور ایمان مؤمنان «خدا، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع)» هستند و بر مؤمنان لازم است در این محور، با یکدیگر در همه امور، اجتماع و هماهنگی داشته باشند و از تفرقه و جدایی بپرهیزند تا به اهداف ایمانی خود دست پیدا کنند؛ از همین رو خدا در آیه شریفه 103 سوره مبارکه آل عمران در قرآن کریم میفرماید «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ... و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد...».
امام هادی(ع)؛ نماد مبارزه با اسلامستیزی و ابتذالگرایی
امام جمعه بوشهر با اشاره به شخصیت علمی و فقهی دهمین پیشوای شیعیان، بیان کرد: امام هادی(ع)، معصوم و سرآمد تمامی علمای دوران خود از اوان کودکی بود تا جایی که همگان به برتری فوقالعاده ایشان اذعان داشتند. امام هادی(ع)، نماد مبارزه با اسلامستیزی و ابتذالگرایی فرهنگی بود.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر با بیان اینکه دهمین پیشوای شیعیان فقیهترین شخصیت علمی و حکیم دوران خود بود، تصریح کرد: اگر در اروپا بر ضد امام هادی(ع) مطالبی مطرح میکنند به خاطر مبارزه آن امام با فرهنگ ابتذالی اروپا که نشأت گرفته از ساختار ابتذالی تاریخ آن است.
وی اظهار کرد: نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در روایتی فرمودند «هر کس عالمی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته است و هر کس مرا گرامی بدارد، خدا را گرامی داشته و هر کس خدا را گرامی بدارد، پایان کارش بهشت است.»؛ یکی از عبادتهای پرفضیلت، تکریم عالمان است، زیرا پیروی عالمان از پیامبران الهی است و این جایگاه بسیار نزد خداوند متعال گرامی است.
ارزش علم و عالم در قرآن
آیتالله صفایی بوشهری گفت: خداوند در آیه شریفه 9 سوره مبارکه زمر درباره ارزش علم و عالم در قرآن میفرماید «... قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ ... بگو آيا كسانى كه مىدانند و كسانى كه نمىدانند يكسانند تنها خردمندانند كه پندپذيرند.»؛ احترام به علم و عالم از آموزههای مورد تأکید دین است و هر دانشی که سعادت و سیادت امت اسلامی را تأمین کند، مورد ترغیب قرآن کریم و دین الهی است.
وی بیان کرد: تکریم و یاری دانشمندان و دانشپژوهانی که با تلاش و کوشش خود، مشکلات جامعه و مردم مسلمان را حل میکنند و موجب عزت و استقلال آنان در برابر بیگانگان میشوند، بر امت اسلامی لازم است. سخن از چنین دانشمندان و دانشپژوهان، در باب خدمترسانی است؛ ولی در این باب سخن از دانشمندان و دانشی است که موجب نجات مردم از انحراف و هدایت آنان به توحید باشد و آیات و روایات باب، افزون بر تکریم و اجلال آنان، یاری کردن و اطاعت از آنان را شایسته و لازم دانسته است.
حامد فکوری
انتهای پیام