روزه‌داری روی ریل کرونا
کد خبر: 3882173
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

روزه‌داری روی ریل کرونا

با شروع ماه رجب، فضای مجازی از خبرهای عدم روزه‌داری در این ایام به علت خشکی دهان و انتشار کرونا ویروس پر شده است. ایکنا در این راستا مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک و پژمان حدادی، متخصص بیماری‌های عفونی و تبدار انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

روزه‌داری ماه رجب روی ریل کرونا

چیزی به آغاز ماه رجب‌ نمانده بود که مهمان ناخوانده‌ای ذهن و روان مردم را درگیر کرد و آنان را به رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی واداشت. خدمت‌رسانی به مردم از سوی تیم‌های پزشکی، پرستاران حاذق، دلسوز، متخصص و متعهد برکسی پوشیده نیست و جا دارد اصحاب رسانه به هر شیوه که می‌توانند قدردان زحمات این عزیزان باشند.

در این مدت همه مباحث دستخوش توطئه و فرافکنی قرار گرفت، افراد سودجو با احتکار اقلام مورد نیاز مردم ظلم بزرگی به جامعه و هموطنان خود کردند، از طرف دیگر سودجویان خارجی نیز بیکار ننشسته و اهداف خود را در ایجاد هراس هرچه بیشتر از این بیماری در دل مردم جا انداختند.

کرونا ویروس زندگی فردی و اجتماعی مردم را مختل کرد و باعث شد که مسئولان در اقدامی هوشمندانه جهت کنترل و پیشگیری از انتشار این ویروس مراسم معنوی اعتکاف را به زمان دیگر همچون رمضان و برپایی اعتکاف رمضانیه موکول کنند. فعالیت مساجد در این ایام کنترل و امامزادگان بسته شد و لزوم انجام این اقداماتی برکسی پوشیده نیست.

ماه رجب از ماه‌های پرفضیلتی است که مردم اغلب روزهای آن را به روزه‌داری طی می‌کنند. چند روزی است در کانال‌ها به ویژه کانال‌های مذهبی بیان مباحث و مطالب اعتقادی همچون عدم روزه‌داری در این ایام دست به دست می‌شود، خبرگزاری ایکنا در راستای راستی‌آزمایی این موضوع گزارشی را تهیه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

روزه‌داری ماه رجب روی خط کرونا

خودداری از مستحب در صورت خطر سلامتی

حجت‌الاسلام سیداحمد میرمهدی، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در خصوص عدم روزه‌داری در ایام ماه رجب و شعبان گفت: در شرایط مختلف بیان این مطلب با یکدیگر متفاوت است، اگر متخصصان و پزشکان با در نظر گرفتن تحقیقات و پژوهش‌ها به این اصل مهم که روزه‌داری سلامتی آنان را به خطر می‌اندازد دست یابند قطعاً باید از این مستحب خودداری کرد.

وی تصریح کرد: اینکه کانال‌ها مروج عدم روزه‌داری باشند و مردم را بدون استناد علمی از روزه‌داری بازدارند کار درستی نیست، اگر این مهم از زبان غیر متخصص شنیده نشود هیچ لزومی ندارد مورد توجه قرار گیرد. تا زمانیکه روزه‌داری سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد از زبان متخصص بیان نشود، انجام واجبات و مستحبات به قوت خود باقی است، اما اگر هر زمان نظر متخصصان براین بود که روزه‌داری سلامتی روزه‌داران را به مخاطره می‌اندازد انجام این فریضه الهی نباید صورت گیرد. حتی اگر در امور واجب این نظر برای متخصصان امر محرز گردد و تعدادی از این امر صحه گذارند قطعا از انجام این امر الهی ممانعت می‌شود.

حجت‌الاسلام میرمهدی با تأکید بر اینکه بر نظر عوام نمی‌شود عمل کرد، اظهار کرد: تا این لحظه هیچ فتوا و نظری از سوی مراجع‌ عظام قم در رابطه با عدم روزه‌داری این ایام به دست ما نرسیده است، بلکه مراجع علاوه بر تأکیدهای توجه به امور بهداشتی لزوم توجه به توسلات دینی را نیز مورد تأکید قرار دادند.

اهتمام به توسل‌های دینی

وی مردم را به داشتن آرامش قلبی، روح و روانی توصیه کرد و افزود: ادعیه‌های بسیاری از ائمه اطهار(ع) برای داشتن آرامش بیان شده است و لازم است تا همه ما نسبت به اقامه توسل‌های دینی اهتمام داشته باشیم.

حجت‌الاسلام میرمهدی در خصوص توصیه‌های ائمه(ع) در مقابله با بیماری‌ها هم گفت: از مرحوم آیت‌الله آقای حاج سیداحمد خوانساری نقل شده است که در سال‌های دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود، بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه‌ها یک نفر و یا بیشتر از دنیا رفته بود مگر خانه‌هایی که هر روز این آیات مبارکه را بعد از نماز صبح می‌خواندند.

وی در خصوص آیات تصریح کرد: آیه 51 سوره مبارکه «توبه»، «قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ». آیه 107 سوره مبارکه «یونس»، «وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ ۖ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ ۚ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ». سوره مبارکه «هود» آیه 6، «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا ۚ كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ». آیه 60 سوره مبارکه«عنکبوت» «وَكَأَيِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ يَرْزُقُهَا وَإِيَّاكُمْ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» آیه دوم از سوره«فاطر»، «مَّا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ». سوره «زمر» آیه 38«قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ». آیه 129«توبه»، «حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيم». وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ مٰا خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم.

بحار الانوار جلد 83 .صفحه : 337.

از مداوای علمی غافل نباشیم

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با بیان اینکه مردم در نظر داشته باشند برای مداوا تنها نباید به معنویات متوسل شده و از مداوای علمی و پزشکی غافل باشند، اظهار کرد: علم پزشکی اسباب مادی است که خداوند برای مداوا در اختیار بیماری که آنهم ماهیت مادی دارد قرار داده است. توسلات دینی برای آرامش روحی و روانی انسان‌هاست اما علم پزشکی برای مداوای جسمی است، هرچند که مداوای روحی و جسمی باهم مرتبط هستند، هرچه انسان از نظر روحی و روانی قوی‌تر باشد در مقابل بیماری‌ها قوی‌تر ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: اسلام تنها با مداوای روحی و کنار گذاشتن علم پزشکی موافق نیست، همانطور که بیماری به واسطه امور مادی ایجاد می‌شود به واسطه امور مادی هم درمان می‌شود، معنویات و قرآن به جای خود محفوظ است و در شفای قرآن شکی نیست با استناد به آیات 79 تا 80 سوره مبارکه «شعرا» که می‌فرمایند؛ «وَ اَلَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی(79) وَ یَسْقِینِ ،َ إِذٰا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ(80)» شفا دست خداست، اما اسباب آن همچون استفاده از پزشک و استفاده از دارو مادی است و ائمه اطهار(ع) با توجه به اینکه خود می‌توانستند بیماری خود را درمان کنند برای آگاه‌سازی مردم و نشان دادن مسیر درست به پزشک هم مراجعه کرده و آنان را به حضور می پذیرفتند.

امروز حفاظت وظیفه شرعی است

حجت‌الاسلام میرمهدی مردم را به آرامش و پرهیز از خوف و وحشت نسبت به این بیماری دعوت کرد و افزود: این بیماری با رعالت نکات بهداشتی کاملا قابل کنترل است، امروز حفاظت وظیفه شدعی است و همه ما مکلف هستیم برای حفظ جان خود و اطرافیان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنیم. جامعه روحانیت سعی دارد تمامی نکات بهداشتی همچون عدم دست دادن، روبوسی کردن، شست‌وشوی مرتب دستان با آب و صابون به مدت 20 ثانیه را به مردم گوشزد کند تا به یاری خدا از این دوران با کمترین تلفات عبور کنیم.

وی در پایان سخنان خود به داروی معنوی و ختم تجربه شده و مؤثر برای شفا و درمان بیماری‌های لاعلاج هم اشاره کرد و گفت: ختم 10 روز زیارت عاشورا و هدیه به حضرت نرجس‌خاتون(س) در کانل‌ها و گروه‌های مجازی دست به دست شده است، امید است انجام این عمل به رفع بیماری و شفای بیماران کمک کند.

در خصوص مطلب عنوان شده مبتنی بر اینکه درج اخبار عدم روزه‌داری در ایام رجب و شعبان به دلیل شیوع بیماری کرونا در کانال‌های تلگرامی و ... با دکتر پژمان حدادی، متخصص بیماری‌های عفونی و تبدار مصاحبه‌ای انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:

روزه‌داری ماه رجب روی خط کرونا

پژمان حدادی، متخصص بیماری‌های عفونی ماه رجب را ماه پرخیر و برکت و پر از فضیلت‌های معنوی توصیف کرد و افزود: خداوند وعده رحمت داده و امیدواریم در این ماه به واسطه رحمت الهی از بحران بیماری کرونا عبور کنیم.

وی به این سؤال که آیا خشکی دهان در ایام روزه‌داری به فعالیت هرچه بیشتر کرونا ویروس در دهان منتج می‌شود یا خیر؟ اینگونه پاسخ داد: فواید نوشیدن آب در طول روز مبحث طولانی است که در این مجال نمی‌گنجد، بی‌شک نوشیدن آب به بهبود عملکرد کبد، ارتقای متابولیسم بدن، بهبود عملکرد گوارشی و .... کمک می‌کند، اما هیچ پایه علمی نداریم که با نوشیدن آب بیشتر از ابتلا به ویروس کرونا در امان خواهیم بود.

حدادی شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 تا 30 ثانیه را مورد تأکید قرار داد و افزود: این ویروس سنگین بوده و کمتر در هوا معلق می‌ماند و بر سطوح می‌نشیند که شستن مرتب دست‌ها زمینه از بین رفتن ویروس را از فراهم می‌کند.

روزه‌داران در سحر و افطار بیشتر آب بنوشند

وی با بیان اینکه عدم روزه‌داری در ایام رجب و شعبان با توجه به شیوع این خبر که نوشیدن آب در هر یک ربع از ساعت باعث از بین رفتن و دفع ویروس کرونا توسط اسید معده می‌شود قوت گرفته است، تصریح کرد: این خبر به هیچ‌عنوان پایه علمی ندارد، ویروسی که وارد دهان می‌شود وارد مجاری تنفسی می‌شود نه گوارشی.

این متخصص بیماری‌های عفونی و تبدار توصیه کرد: سفارش من به هم‌وطنان و همشهریانم این است که اگر قصد روزه‌داری دارند در دو نوبت سحر و افطار به مقدار بیشتری از قبل آب بنوشند، اما به افراد مبتلا به علائم تنفسی، بیماران در حال استفاده از دارو و مشکوک به کرونا توصیه اکید می‌شود از روزه‌داری صرفه نظر کنند.

حدادی مردم را به آرامش روحی دعوت کرد و افزود: ویروس جدید کرونا هفتمین ویروس از خانواده کرونا ویروس است که سابقه‌‌ای در سال‌های 2003 و 2013 داشته است، کشندگی این ویروس به مراتب کمتر از بقیه ویروس‌هاست و خوشبختانه امروز در چین مرگ و میر به 1.5 تا 2درصد رسیده است و در کشورهای خارج از چین به حدود 7دهم درصد رسیده است.

وی از ورود درمان‌های مؤثر در جهت درمان کرونا ویروس ابراز خرسندی کرد و افزود: درمان مؤثر در درمان در حال پیشرفت بوده و به شکلی مورد تأیید قرار می‌گیرد. خوشبختانه استان مرکزی و همینطور در سطح کشور آنفولانزای فصلی به خوبی کنترل شده است. 15 درصد سرماخوردگی‌های فصلی براثر کرونا ویروس بوده و هست، در حال حاضر بازی طبیعت باعث شده تغییرات ژنتیکی در کرونا ویروس اتفاق افتد، پزشکان بدون وقفه در حال ساخت واکسن و داروهای مؤثر هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: 80 درصد علائم بیماری کرونا مانند سرماخوردگی خفیف است، 15 درصد متوسط و تنها 5درصد نوع شدید را ایجاد می‌کند که این 5درصد هم اگر نیاز به بستری داشته باشند بالغ بر 80 درصد بهبودی کامل را به دست می‌آورند.

وی هفته جدید را یکی از هفته‌های مهم مبارزه و مقابله با ویروس کرونا دانست و ابراز کرد: خوشبختانه تدابیر لازم در کشور و استان اندیشیده شده است، مردم از ترددهای بی‌مورد، دید و بازدیدهای نوروز که از سنت‌های خوب ماست فاصله گرفته و رفت‌و‌آمد را به تعویق بیاندازند تا از  اپیدمی شدناین بیماری کاسته شود. برخی از مردم چندین لایه ماسک استفاده می‌کنند در حالیکه استفاده از ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد و تنها برای افراد مشکوک و پرخط همچون بیماران قلبی، دیابتی، ام اس، شیمی‌درمانی‌ها ضروری است.

آرامش رمز کنترل بیماری‌ها

حدادی اضافه کرد: خواهش من از مردم این است که دست دادن و روبوسی کردن جداً اجتناب کنند، این ویروس سنگین است و به دلیل سنگین بودن پرتاب شده و روی اجسام در محیط قرار می‌گیرد و ممکن است در محیط تا 48 ساعت هم زنده بماند. همچنین رعایت حداقل یک متر فاصله و شستن دست‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و ما را در کنترل بیماری کمک می‌کند. شستن دست‌ها به مراتب مهمتر از استفاده از ماسک است.

این متخصص بیماری‌های عفونی آرامش را رمز کنترل بیماری‌ها دانست و اظهار کرد: در سایه آرامش استرس روحی کم و سیستم ایمنی بدن ارتقا پیدا می‌کند، سیستم ایمنی قوی باعث می‌شود اگر فردی به بیماری هم مبتلا شد راحت تر با این ویروس کنار بیاید، متأسفانه سندرومی تحت عنوان سندروم ترس از کرونا ویروس شیوع پیدا کرده است و عموم از همین شایعه‌ها ضربه می‌خورند، امیدواریم شاید در کمتر از دو هفته درمان مؤثر به دست آید همانطور که خوشبختانه شاهدیم بسیاری از مبتلایان سلامتی خود را به دست آورده و از بیمارستان‌ها ترخیص می‌شوند. واکسن خوراکی که در چین مورد استفاده است مراحل پایانی را طی می‌کند. امیدست به زوی شاهد ریشه‌کنی این بیماری از سطح کشور و جهان باشیم.  

انتهای پیام
captcha