تعلیم و تعلم قرآن به روز معنی و هدف‌گذاری شود / فعالیت‌های تشریفاتی؛ مانعی بزرگ
کد خبر: 3882839
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸

تعلیم و تعلم قرآن به روز معنی و هدف‌گذاری شود / فعالیت‌های تشریفاتی؛ مانعی بزرگ

مدرس و پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه اهم فعالیت‌های قرآنی تشریفاتی و در قالب مسابقات و قهرمان‌پروری شده است، گفت: این در جای خود درست، اما فرآیند فعالیت قرآنی این نیست. فعالیت اصلی، باید تعلیم و تعلم جامع قرآن باشد.

سیدمهدی سیف

سیدمهدی سیف، مدرس و مؤلف کتب درسی آموزش قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، درباره کیفیت فعالیت‌های قرآنی کشور طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: اغلب فعالیت‌های قرآنی کشور در زمینه تعلیم و تعلم قرآن به درستی پیش نمی‌رود، البته برخی مدیران این دستگاه‌ها و نهادهای متولی، خود قاری و حافظ هستند، اما همچنان در قالب‌های قدیم فکر می‌کنند. باید بحث تعلیم، تعلم و حفظ قرآن را به روز تعریف و هدف‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: لذا بیشتر فعالیت‌ها، تشریفاتی و ویترینی و در قالب مسابقات و قهرمان‌پروری است. البته این در جای خود درست است، اما فرآیند فعالیت قرآنی این نیست و باید صرفاً جزو کوچکی باشد. فعالیت اصلی قرآن، تعلیم و تعلم جامع قرآن است، یعنی یاد گرفتن و یاد دادن قرآن به صورت کامل.


بیشتر بخوانید:


سیف با تأکید بر اینکه تعلیم و تعلم جامع قرآن یعنی اینکه قرائت، فهم، رفتار و هم کاربرد مفاهیم آیات در عمل محقق شود، اظهار کرد: لذا مسئولان و مدیران در وزارت علوم، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در سازمان اوقاف و امور خیریه و یا سازمان‌های مختلف قرآنی چون سازمان دارالقرآن یا مؤسسات قرآنی ـ مردمی باید در برنامه‌های‌شان بازنگری کنند و قرآن را آنگونه که خداوند می‌خواهد و مد نظر پیامبر و اهل‌بیت(ع) هست، به آن بپردازند و این فعالیت‌ها را در کشور توسعه و گسترش دهند.

وی ادامه داد: هنگامی که مسئولان اجرایی، دغدغه جدی برای این امور و یا دریافت شفاف و روشنی از تعلیم و تعلم قرآن ندارند، معلوم است که نتیجه را جدی نمی‌گیرند و وضع موجود پیش می‌آید.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان اضافه کرد: در حال حاضر اکثریت نوجوان و جوانان در کشور با قرآن بیگانه هستند در حالی که مهمترین و اثرگذارترین کار فرهنگی کشور، همین توسعه علمی و صحیح فعالیت‌های قرآنی و تعلیم و تعلم قرآن به صورت جامع است.

انتهای پیام
captcha