بیشتر بخوانید:
حسینیزاد درباره تأثیر سلبریتیها در کنشهای اجتماعی چنین توضیح داد: اگر بخواهیم تأثیر این قشر را روی جامعه کماهمیت جلوه دهیم به خطا رفتهایم، زیرا آنها گاهی به مباحثی ورود میکنند که ممکن است در فضای مجازی جریانساز باشد، برای مثال چالشهایی را در فضای مجازی معرفی میکنند و البته فراگیر شدن فضای مجازی این فرصت را برای برخی فراهم آورده که منافع مادی کسب کنند و این درآمدزایی صرفاً ممکن است از راه صحیحی نباشد و آنها برای کالایی تبلیغ میکنند که ممکن است کیفیت لازم را ندارد یا برای مردم مضر باشد.
وی در پاسخ به اینکه سلبریتی واقعی چه کسی است؟ گفت: افرادی که بتوانند برای جامعه دستاورد مثبتی داشته باشند سلبریتی هستند. حال این افراد میتوانند دانشمندان باشند یا آدمهایی که جان خودشان را در راه خدمت به مردم ایثار میکنند. هنرمندان هم میتوانند در این جرگه باشند، به شرطی که آن فرد با تعهد به رشد فرهنگی کشور کمک کند، نه اینکه خود عامل تهاجم فرهنگی و دینی باشد.
لزوم الگو گرفتن از شخصیتهای ایثارگر
این استاد دانشگاه گفت: میتوانیم الگوهای فراگیری داشته باشیم که جامعه را به سمت رشد هدایت کنند. برای مثال همتها و جهانآراها همگی جوانانی بودند که برای این سرزمین جانفشانی کردند، اما چند درصد جوانان امروزی این چهرهها را به شکل درستی میشناسند؟ در عرصه تبلیغات نتوانستهایم به خوبی عمل کنیم. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خود یکی از افرادی است که مسیر زندگیش پر از نکات جذاب و آموزنده است که میتواند برای بسیاری از جوانان راهگشا باشد اما متأسفانه این افراد را آنچنان فرازمینی تصویر میکنیم که کسی با آنها همزادپنداری نمیکند و آنها را دستنیافتنی میبینند. بنابراین سراغ الگوهای نامناسب میروند.
این جامعهشناس سینما ابراز کرد: بسیاری از این ژستهای نقادانه اقدامی در جهت کسب هواردار است. برای همین عموماً در فضاهای مجازی شاهد بیان آنیم و کمتر شکل عملی دارد. مثلاً فردی که قرار است از مستمندان یا ایتام را حمایت کند، باید به گونهای زندگی کند که برای عموم مردم قابل پذیرش باشد، اما برخی سلبریتیها در تجملگرایی غرق شدهاند و گاهی سبک زندگی آنها برای مردم اصلاً قابل پذیرش نیست. در کشورهای توسعهیافته اگر یک سلبریتی از رئیسجمهور انتقاد کند، درگیر مسائل سیاسی نمیشود. ورود سلبریتیها به مسائل گوناگون باید فرهنگسازی شود تا آنها در اموری که تخصص ندارند وارد نشوند.