اعلام هزینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی آزمون سراسری قرآن / برخی نکات از قلم افتاده
کد خبر: 3885182
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

اعلام هزینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی آزمون سراسری قرآن / برخی نکات از قلم افتاده

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ریزهزینه‌های هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت را منتشر کرد که براساس این اعلام، هزینه اجرای تمامی مراحل این آزمون از تبلیغات تا جوایز بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

 آزمون سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه‌های مالی هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت  را، که در بهمن ماه سال جاری همزمان در بیش از ۳۸۰ شهر برگزار شد، منتشر کرد.

بر اساس گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، ۶۰ درصد از هزینه‌ها جهت برگزاری هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت از محل دریافت حق ثبت‌نام و ۴۰ درصد آن از محل اعتبارات معاونت قرآن و عترت تأمین شده است. مبنای حمایت معاونت قرآن و عترت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی سراسر کشور، عملکرد آنها در آزمون سراسری قرآن و عترت بوده که پس از ارزیابی، تعیین و تعلق می‌گیرد.

پرچمداری معاونت قرآن در شفاف‌سازی

قبل از مشاهده ریز این هزینه‌ها ذکر‌ چند نکته ضروری به نظر می‌رسد. اولین نکته توجه قابل تقدیر وزارت ارشاد و معاونت قرآن به بحث شفاف‌سازی است. در ایامی که نهادهای قرآنی کمترین توجه را به بحث شفاف‌سازی دارند، این معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است که برای چندمین بار ریز هزینه‌کرد فعالیت‌های خود را اطلاع‌رسانی می‌کند. اقدامی که نشان می‌دهد این معاونت همچنان پرچمدار این قبیل شفاف‌سازی‌ها در بین دستگاه‌های قرآنی و فعالیت‌های این عرصه است.

در این فهرست از تبلیغات و اطلاع‌رسانی تا حق‌الزحمه مراقبان، تأمین مکان آزمون، پذیرایی از شرکت‌کنندگان، اطلاع‌رسانی پیامکی، هزینه‌های جاری دبیرخانه و بسیاری موارد دیگر مشاهده می‌شود، اما بیشترین رقم متعلق به جوایز نفرات برگزیده با سه میلیارد ریال و کمترین مبلغ نیز برای هزینه‌های جاری دبیرخانه با ۳۸ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

اینکه معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد تا این حد جزئیات هزینه‌ها را منتشر کرده جای تقدیر دارد، اما در برخی موارد امکان بیان جزئی‌تر نیز وجود داشت. برای مثال در بحث تبلیغات و اطلاع‌رسانی که بیش از یک‌ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است، این امکان وجود داشت که جزئیات این تبلیغات اعم از رسانه منتشرکننده و نوبت‌های انتشار آن نیز اطلاع‌رسانی می‌شد.

موارد از قلم افتاده

همچنین در بحث حق‌الزحمه مراقبان، حق‌الزحمه عوامل ستادی، اطلاع‌رسانی پیامکی و بسیاری موارد دیگر که در فهرست منتشر شده به آن اشاره شده است نیز چنین رویکردی می‌توانست مورد توجه قرار گیرد تا شفاف‌سازی بهتری انجام شود.

نکته دیگر‌ در مورد میزان‌ جوایز این دوره از آزمون است. در سال‌های قبل و هر زمان که برگزارکنندگان آزمون قصد معرفی آن به عنوان بزرگ‌ترین آزمون قرآنی کشور را داشتند، بر میزان جوایز تأکید بسیار داشته و برای جذب حداکثری متقاضیان حضور در آزمون از این حربه استفاده می‌کردند. نکته کلیدی این است که در سال‌های گذشته میزان جوایز حتی تا پنج میلیارد ریال نیز اعلام شده بود، اما در دوره هجدهم این رقم به سه میلیارد ریال رسیده است.

در گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از تأمین ۶۰ درصد هزینه‌های این آزمون از طریق هزینه دریافت شده از متقاضیان خبر داده شده است. بد نیست بدانیم که در آزمون هجدهم مجموعا ۱۲۱ هزار و ۳۶۵ نفر ثبت‌نام کردند و هر نفر نیز مبلغ هفت هزار تومان پرداخت کرده است. اگر این آمار درست باشد، نزدیک به بیش از هشت میلیارد ریال از ۱۲ میلیارد ریال هزینه آزمون از سوی شرکت‌‌کنندگان پرداخت شده است.

نکته پایانی اینکه در حالی شفاف‌سازی هزینه‌های آزمون سراسری قرآن و عترت صورت گرفته که هنوز آزمون شفاهی آن برگزار نشده و در فهرست شفاف‌سازی نیز اشاره‌ای به بخش شفاهی نشده است. این آزمون که شیوع کرونا آن را به تعویق انداخت باید هفتم اسفندماه و با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شد و در آن ۹ هزار و ۵۸۴ نفر حضور خواهند داشت.

انتظار می‌رود معاونت در شفاف‌سازی‌های پیش رو شرح جزئی‌تری از هزینه‌کردها را ارائه دهد.

هزینه ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی آزمون سراسری قرآن / برخی نکات از قلم افتاده

انتهای پیام
captcha