از فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تا راه‌اندازی اپلیکیشن «افق»
کد خبر: 3886018
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد تشریح کرد:

از فعالیت صندوق قرض‌الحسنه تا راه‌اندازی اپلیکیشن «افق»

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان یزد به بیان گزارشی از اهم فعالیت‌های قرآنی این اتحادیه در سال 1398 پرداخت.

اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان‌ها از جمله مراکز مردم‌نهاد، حلقه واسط دستگاه‌های اجرایی با مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی هستند و طی سال طرح‌های خودجوش یا ابلاغیه‌های اتحادیه کشوری را اجرا می‌کنند.

اتحادیه قرآنی یزد از جمله اتحادیه‌های فعال در میان استان‌هاست. حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان یزد، به تشریح اهم فعالیت‌های قرآنی این استان در سال 98 پرداخت و گفت: عملکرد اتحادیه در سالی که به روزهای پایانی آن نزدیک می‌شویم به چند بخش تقسیم می‌شود. در بخش تأمین سرمایه و تجهیزات، طی رایزنی‌هایی که انجام شد، ساختمانی دائمی در میدان باهنر، کوچه امیرالمؤمنین(ع) با امکانات لازم برای اتحادیه فراهم و تجهیز شد و به لحاظ مالی مواردی چون دفاتر، ترازها و اظهارنامه‌ها ساماندهی شد.

مطهریان ادامه داد: همچنین آمار و اطلاعاتی در مورد مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی وجود نداشت، اما اکنون اطلاعات مربوط به آن‌ها به صورت کامپیوتری و دستی گردآوری و در پرونده‌ای ثبت شده است، به طوری که تاکنون پرونده 71 مؤسسه و 51 خانه قرآن شهری و روستایی در اتحادیه سازماندهی شده است.

صندوق نزدیک به 300 عضو دارد و در سال 98 نیز 61 فقره تسهیلات وام قرض‌الحسنه به مؤسسات و فعالان قرآنی به ارزش 330 میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق اتحادیه پرداخت شد

وی با اشاره به همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اتحادیه، افزود: طی این تعامل از 25 مؤسسه به منظور بررسی روند فعالیت آنها و انجام اقدامات لازم برای رفع مشکلات این مراکز بازرسی شد.

مطهریان با پرداختن به فعالیت‌های آموزشی اتحادیه، گفت: پیگیری طرح‌های آموزش عمومی، اجرای طرح آموزش استعدادهای قرآنی و برگزاری تربیت معلم سبک زندگی قرآن برای نخستین‌بار در استان با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان از جمله دیگر فعالیت‌های اتحادیه است. همچنین برگزاری کارگاه مهارت‌های مدیریت قرآنی با حضور شش نفر از اساتید و مسئولان دخیل در این حوزه با شرکت بیش از 70 مؤسسه قرآنی، برگزاری نشست هم‌ا‌ندیشی وقف مشارکتی و برگزاری مجمع عمومی اتحادیه از دیگر اقدامات بوده است.

مطهریان با بیان فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی اتحادیه، ابراز کرد: رونمایی از اپلیکیشن «افق» برای برگزاری مسابقات و آزمون‌های قرآنی به صورت آنلاین و آفلاین، برگزاری مسابقه «سقا» با شرکت بیش از چهار هزار و 500 نفر در ایام اربعین حسینی، برگزاری مسابقه «فهم نور» در 120 هفته از هر حزب قرآن با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان یزد، برگزاری مسابقه با قرآن در رمضان در ماه مبارک رمضان، برگزاری نمایشگاه علوم قرآنی در ماه مبارک رمضان و برپایی پویش قطره قطره خون تو، لحظه لحظه زندگی من همزمان با ایام دهه فجر برای احیای سنت حسنه اهدای خون از جمله این فعالیت‌ها بود.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد اضافه کرد: از دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی این اتحادیه می‌توان به برگزاری دهمین همایش قرآن کتاب انقلاب، توزیع قریب به 500 جلد قرآن در جلسات مناطق محروم استان با مشارکت آستان قدس رضوی، تصویب و ابلاغ نرخ‌نامه فعالیت‌های قرآنی برای اولین بار در کشور در استان یزد اشاره کرد. ضمن اینکه اتحادیه تلاش می‌کند ظرفیت و جایگاه بخش مردم‌نهاد یزد را در فعالیت‌های قرآنی نشان دهد که این موضوع با همکاری هیئت امنای وقف مشارکتی قرآنی شتاب بیشتری گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هیئت مدیره اتحادیه، بیان کرد: هشت جلسه با تصویب بیش از 30 مصوبه در سال 98 برگزار شد که اکثر این مصوبات اجرا شده است. همچنین اتحادیه جلسات و دیدارهایی را با حجت‌الاسلام محمدرضا ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان یزد و امام جمعه، به منظور طرح مسائل و گفت‌و‌گو در مورد وقف مشارکتی و بهره‌گیری از رهنمودهای ایشان داشت.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد ادامه داد: در سطح کشور اتحادیه استان یزد بیشترین تفاهم‌نامه‌ها را با ادارات و سازمان‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه‌های قرآنی کشور و سازمان فاوا شهرداری یزد منعقد کرده است که براساس این تفاهم‌نامه‌ها، دو طرف باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا نتیجه مطلوب حاصل شود، چنانکه می‌توان به جذب حمایت از صندوق اتحادیه با اعتبار 500 میلیون ریال از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت از مؤسسات و خانه‌های قرآن روستایی و شهری به صورت مالی و تسهیلات قرض‌الحسنه اشاره کرد.

اطلاعات مربوط به مؤسسات استان به صورت کامپیوتری و دستی، گردآوری و در پرونده‌ای ثبت شده است، به طوری که تاکنون پرونده 71 مؤسسه و 51 خانه قرآن شهری و روستایی در اتحادیه سازماندهی شده است

وی با اشاره به پیگیری مطالبات مؤسسات قرآنی استان از مسئولان، بیان کرد: جلسات متعدد با محمدعلی طالبی، استاندار یزد و سایر مسئولان استانی چون مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس شورای شهر یزد و رئیس سازمان فاوا شهرداری یزد به منظور پیگیری مطالبات مؤسسات قرآنی استان از مسئولان برگزار شد.

مطهریان با پرداختن به فعالیت صندوق قرض‌الحسنه اتحادیه در قالب کانون توسعه همیاری بانک قرض‌الحسنه رسالت، اظهار کرد: این کانون از سال ۸۹ اقدام به پرداخت وام به مؤسسات و فعالان قرآنی استان کرده که از ابتدای سال 98 به صورت جدی اقدام به اعطای وام قرض‌الحسنه دو درصدی به مؤسسات و فعالان قرآنی کرده است. این صندوق نزدیک به 300 عضو دارد و در سال 98 نیز 61 فقره تسهیلات وام قرض‌الحسنه به مؤسسات و فعالان قرآنی به ارزش 330 میلیون تومان پرداخت شد. همچنین پرداخت 74 فقره تسهیلات وام قرض‌الحسنه به مؤسسات و فعالان قرآنی از سوی کانون توسعه همیاری اتحادیه، مجموعاً به مبلغ یک میلیارد و 335 هزار تومان از دیگر فعالیت‌های اتحادیه بود که نسبت به سال گذشته قریب به 90 درصد، صندوق اتحادیه افزایش پرداخت وام قرض‌الحسنه به جامعه قرآنی استان داشته است.

مطهریان با تأکید بر اینکه طرح‌هایی در دست اجرا و اقدام است، گفت: برگزاری مجمع عمومی اتحادیه در تابستان سال 99، برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های مستمر آموزشی مؤسسات مطابق برنامه‌ها به‌ خصوص در ایام تابستان، پیگیری پروژه وقف مشارکتی قرآنی و تقسیم سهام بین مؤسسات قرآنی در سال 1399 با جدیت پیگیری و دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
captcha