برخی آداب اسلامی عید نوروز
کد خبر: 3886714
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
یادداشت/

برخی آداب اسلامی عید نوروز

نوروز در بردارنده آدابی از فرهنگ اسلامی شامل دید و بازدید، عیدی دادن و محبت کردن از آداب و رسوم نوروز است که همه از مصادیق صله‌رحم به حساب می‌آید که در اسلام توصیه به آن شده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آغاز امسال مصادف شد با شهادت امام معصوم(ع) و حجت خدا، باب‌الحوائج امام موسی ابن جعفر(ع)، لذا آن حضرت را واسطه قرار دادیم میان خود و خدای مهربان که ان‌شاءالله به زودی دفع بلا نصیبمان شود.

ضمن آرزوی سالی پر خیر و برکت برای ملت قهرمان ایران، در ایام ابتدایی سال و نوروز، برخی نکات مورد تاکید در آموزه‌های دینی که در ایام نوروز پاس داشته می‌شوند، در ادامه می‌آید.

نوروز در بردارنده فرهنگ اسلامی نیز هست دید و بازدید، عیدی دادن و محبت کردن از آداب و رسوم نوروز است که همه از مصادیق صله‌رحم به حساب می‌آید که در اسلام توصیه به آن شده است.

پیراستگی و نظافت

پیراستگی، نظافت و بهداشت در میان ایرانیان در خانه تکانی مصداق یافته است. بدون شک اسلام دین بهداشت و نظافت و پیراستگی است همچنان که بر طبق تاریخ، درجنگ های صلیبی وقتی مسلمین شکست خوردند و در بین ارتش مسیحیان نفوذ کردند، فرمانده ارتش مسیحیان اعلام کرد که باید مسلمین را شناسایی کنیم و راه بازشناخت آنان از میان مسیحیان این است که هر که بوی عطر و تمیزی می‌دهد مسلمان است، زیرا اسلام به پاکی و پاکیزگی توجه زیادی دارد، لذا پیراستگی و نظافت اسلامی به عید نوروز و آداب آن تزریق شده که بسیار زیبا است.

محاسبه نفس

امام موسی کاظم(ع) در حدیث زیبایی می‌فرمایند از ما نیست کسی که هر روز از نفس خودش حسابرسی نکند.

از آدابی که در بین کاسبان و تاجران رعایت می‌شد، محاسبه مالی است که قاعدتا در اول سال مطرح می‌شود و توده‌های مردمی که دستی بر اقتصاد دارند قبل و در آستانه عید، دست به محاسبه مالی می‌زنند که از نظر اسلام اگر برای خارج کردن خمس و زکات و حقوق دیگر باشد واجب شرعی است، نکته اینجا است که اسلام یاد می‌دهد در پایان سال همان‌طور که به محاسبه مالی می‌پردازیم، محاسبه نفسانی را نیز مورد توجه قرار دهیم، یعنی یک سال عمر خود را مورد بازبینی قرار داده و قبل از آنکه به حساب‌ها رسیدگی کنند به حسابمان رسیدگی کنیم.

دید و بازدید و صله ارحام  

البته امسال با توجه شرایط خاص و لزوم تحقق شعار 《در خانه بمانیم》، دید و بازدید ازطریق فضای مجازی و تماس تلفنی و پیام کوتاه انجام می‌گیرد.

صله رحم از سنت‌های بسیار ارزشمند فرهنگ اسلامی است و کسی که مومنی را زیارت کند، گویا خدا را در عرش زیارت کرده و کسی که در راه دیدن مومن به مشکلی برخورد کند خداوند هفتاد مشکل را از او را برطرف می کند.

صلح و آشتی

از دیگر آداب و سنن نوروز، صلح و آشتی دادن است. از دیرباز در میان ایرانیان مرسوم بود که دل‌های کینه‌ورز را به هم نزدیک می‌کردند و صلح می‌دادند و این از پیام های بسیار ارزشمند قرآن است که بین مومنین صلح ایجاد کنید تا روابط اصلاح شود.

نو پوشی، تمیز پوشی

 از دیگر آداب اسلامی تزریق شده در عید نوروز نو پوشی و تمیز پوشی است که از ارزش‌های بزرگ اسلام است البته باید دقت کرد که نو پوشی با تنوع‌طلبی و چشم وهمچشمی تفاوت دارد.

مسافرت 

با توجه به شرایط خاص امسال، سفر بسیاری از ایرانیان به بعد از غلبه بر بیماری کرونا محول شده است.

سفر از از ضرورت‌های زندگی بشر می‌باشد و همواره هجرت‌ها در طول تاریخ تمدن‌ساز و تمدن‌پرور وجود داشته است، سفرها در ایام عید با هدف صله رحم، تفریح و یا زیارت انجام می‌شود که بسیار نیکو است.

 زیارت اهل قبور

این سنت حسنه نیز امسال از راه دور انجام می‌شود. یکی از چیزهایی که اسلام به نوروز تزریق کرده صله قبور است و این که مردم از اموات و گذشتگان یاد می‌کنند، از سنت ادیان الهی است و مختص به اسلام نیست.

هدیه دادن به دیگران

یکی از آداب دیگری که همواره در ایام عید نوروز وجود داشته، هدیه دادن است که بزرگان به کوچک‌ترها هدیه یا عیدی می‌دهند و این سنت پسندیده با ساز و کار اسلام همسانی عمیقی دارد.

یادآوری مرگ و معاد

بهار و نوروز یادآور معاد و دگرگونی طبیعت است. به نظر نمی‌رسد که یادآوری رستاخیز و روز حساب و کتاب ما را از پرداختن به زیبایی‌ها بازدارد بلکه شادی‌های ما را جهت‌دار می‌کند و به یادمان می‌اندازد که همه چیز فانی است پس باید از گذر ایام به خوبی استفاده کنیم.

این یادآوری هشداری است که در همه برنامه‌های زندگی مدیریت زمان داشته باشیم، به همین علت توصیه موکد شده که درگذشتگان را یاد کنید و به مقابر و آرامگاه‌ها سر بزنید، برای رفتگان خیرات و مبرات کنید تا یادمان نرود که ما نیز مسافریم و از این پس با حساب و کتاب بهتری زندگی کنیم.

با اعتدال طبیعت ما نیز به اعتدال خود نزدیک‌تر شویم و در ادامه حرکتمان، دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنیم.

یادداشت از حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله زمانی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری

انتهای پیام
captcha