بعثت پیامبر(ص) نقطه عطفی در تاریخ زندگی نوع بشر است
کد خبر: 3886848
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

بعثت پیامبر(ص) نقطه عطفی در تاریخ زندگی نوع بشر است

نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان با بیان اینکه بعثت نقطه عطفی در تاریخ زندگی نوع بشر است، گفت: مهم‌ترین فلسفه، دستاورد و خروجی بعثت، کمال و هدایت انسان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمدرضا باوقار، رئیس دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک عید سعید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: بعثت به معنای برگزیده شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری و اشاره به آغاز رسالت تیشان بوده و اولین نکته بعثت پیغمبر(ص) کیفیت این رخداد است.

وی ادامه داد: حضرت محمد(ص) به جهت نوع کمالات روحیشان، سعی می‌کردند از فضای فاسدی که از لحاظ اعتقادی و اخلاقی در آن زمان وجود داشت، فاصله بگیرند، از این‌رو برای عبادت به‌جای خلوتی در غار حرا می‌رفتند. ایشان قبل از بعثت نیز به محمدامین معروف بودند و مناجات خالصانه خود را ترک نمی‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان افزود: امام حسن عسکری(ع) در توصیف بعثت می‌فرمایند: «پیغمبر به 40 سالگی رسید و خداوند متعال قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشع‌ترین و مطیع‌ترین قلب‌ها یافت، لذا به درهای آسمان اجازه داد و آن‌ها باز شدند، به ملائک اجازه داد و آن‌ها نازل شدند و پیامبر را به‌عنوان رسول خود معرفی کرد». جبرئیل به حضرت محمد(ص) گفت: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ،الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد، انسان را از علق آفريد، بخوان و پروردگار تو کریم‌ترین [كريمان] است، همان كس كه به‌وسیله قلم آموخت» و این آغاز رسالت حضرت محمد(ص) بود.

باوقار ادامه داد: از آنجاکه رسول اکرم(ص) عبادت‌های مفصلی داشتند و با حال و هوای معنوی خاصی زندگی می‌کردند، روحشان مستعد این اتفاق بود و پس از بعثت نیز مأموریت خود را آغاز و شروع به هدایت مردم کردند.

فلسفه بعثت

وی در باب فلسفه مبعث پیامبر(ص)، دعوت به خدا را یک اصل مهم برشمرد و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین فلسفه‌های بعثت انبیا، تکامل و پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی انسان بوده و دعوت به خداوند می‌تواند همه این نیازها را پوشش دهد. خداوند متعال نیز در آیه 56 سوره ذاریات می‌فرماید: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا پرستش کنند».

نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: انسانی که دعوت خداوند را اجابت و برنامه‌هایی را که مدنظرش است، اجرا کند، در راستای تکامل قدم برمی‌دارد. کما اینکه انسان موجودی کمال‌گرا است و دوست دارد در هر عرصه‌ای قدم می‌گذارد، به‌حداعلای آن برسد و کمال‌گرایی صحیح در گرو اجابت دعوت خداوند است.

باوقار افزود: پیامبر(ص) آمدند تا انسان‌ها را تکامل بخشند و به سمت نقطه هدفی که خداوند ترسیم کرده هدایت کنند، همان‌طور که خداوند در آیه 36 سوره نحل می‌فرمایند: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم تا خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید».

وی ادامه داد: تکامل انسان در گرو این است که هم خوب آموزش ببیند و هم خودسازی کند، بنابراین خداوند به پیامبران دستور داد: «َيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ» تا انسان‌ها ترکیه نفس و یادگیری را به‌عنوان دو بال برای پرواز و رسیدن به کمال به کار برند.

نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز می‌فرمایند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ.؛ به‌راستی‌که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام»، همچنین تأکید ایشان بر مسئله دانش‌افزایی و تعلیم علم است، ازاین‌رو فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ أَلاَ وَ إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ اَلْعِلْمِ؛ آموختن علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است، بدانيد كه خداوند دانشجويان را دوست دارد».

باوقار ادامه داد: اگر این تعلیم اتفاق افتد، قطعاً انسان از تاریکی‌ها و ظلمات و جهل و نادانی به سمت کمال و نور می‌رود و خداوند ابزار آن را نیز به انسان داده است، ازاین‌رو در آیه یک سوره ابراهیم می‌فرمایند: «كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ؛ این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدایشان از ظلمات بیرون آری و به عالم نوررسانی».

وی با اشاره به اینکه بعثت اتفاقی بزرگ و نقطه عطفی در تاریخ زندگی نوع بشر است، تصریح کرد: اعمالی نیز برای این روز در نظر گرفته شده است. شب بعثت شرافت ویژه‌ای دارد که باید قدر بدانیم و غسل، نماز و دعای مخصوص دارد. در روز بعثت نیز غسل، روزه گرفتن، بسیار صلوات فرستادن، خواندن زیارت پیغمبر(ص) و زیارت امیرالمؤمنین(ع) سفارش شده است. باید با این اعمال شأن این روز را نگه داریم تا ذره‌ای به درک مبعث نزدیک شویم.

دستاورد بعثت

نماینده ولی‌فقیه در امور اهل سنت هرمزگان مهم‌ترین دستاورد و خروجی بعثت را کمال و هدایت انسان خواند و افزود: در بحث تاریخی بعثت اشتراکات بسیاری در روایات اهل سنت و شیعه وجود دارد. در برخی روایات اهل سنت نیز گفته شده که در زمان بعثت پیغمبر(ص)، امیرالمومنین(ع) همراه ایشان بودند.

باوقار تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 147 نهج‌البلاغه در مورد بعثت می‌فرمایند: «فلسفه بعثت پيامبر(ص) این بود که خداوند حضرت محمد(ص) را به‌حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بت‌ها رهايى بخشيده به پرستش خود راهنمايى كند».

وی ادامه داد: پایان بخشیدن به بت‌پرستی، خرافه‌پرستی، زنده‌به‌گور کردن دختران و ... به‌زعم علمای اهل شیعه و سنت از دستاوردهای اصلی بعثت بوده است. خداوند به‌واسطه پیامبر(ص) هم بندگان خود را از پرستش بت‌های دروغین دور می‌کند و هم آن‌ها را از پیروی شیطان نجات می‌دهد.

انتهای پیام
captcha