بلا؛ نتیجه اعمال انسان/ برای رسیدن به نعمت‌های الهی در ترک گناه بکوشید
کد خبر: 3887856
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
استاد درس اخلاق:

بلا؛ نتیجه اعمال انسان/ برای رسیدن به نعمت‌های الهی در ترک گناه بکوشید

آیت‌الله محمدعلی جاودان گفت: اگر دنبال سلامتی هستیم، باید در ترک گناه بکوشیم و گناه نکنیم. باید تلاش ما در حذف گناه و بداخلاقی، لجبازی، حسادت، تکبر و هر رذیله اخلاقی و گناهی از زندگی باشد تا مشمول دریافت نعمت‌های الهی شویم و بلا نیز از ما دور شود.

برای رسیدن به سلامتی و نعمت‌های الهی در ترک گناه بکوشیدبه گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله محمدعلی جاودان از اساتید برجسته اخلاق در اولین جلسه هفتگی درس اخلاق خود در سال جدید که به صورت مجازی از حسینیه شیخ مرتضی زاهد(ره) برگزار شد، گفت: حضرت عیسی(ع) 12 حواری داشتند که این حواریون اوصیاء حضرت عیسی(ع) بودند. سایر انبیاء اگر وصی داشتند، وصی آنها در طول هم بود، به این معنا که این وصی‌ها پشت سر هم قرار می‌گرفتند. اما اوصیاء ایشان به خاطر شرایط خاص زمانه یک عصر بودند و در بین این اوصیاء یک وصی بزرگ‌تر به نام «شمعون صفا» بود که بقیه زیر نظر ایشان عمل می‌کردند.


این استاد تاریخ اسلام با اشاره به ماجرای عزیمت حواریون به شهر انطاکیه جهت هدایت مردم این شهر، بیان کرد: نقل است که دو نفر از اوصیاء حضرت عیسی(ع) به شهر انطاکیه رفتند و مردم آن شهر را به پرستش خدا دعوت کردند. مردم این شهر اکثراً بت‌پرست بودند و این اوصیاء هرچه زحمت کشیدند روی این مردم اثر نکرد تا اینکه شمعون بزرگ آنها مأموریت یافت که برای هدایت مردم این شهر به آنجا بیاید.


وی ادامه داد: شمعون هم به این شهر آمد و کارهای تبلیغی جهت هدایت مردم انجام داد و حتی امور فوق‌العاده‌ای از ایشان دیده شد، اما بر مردم این شهر هیچ تأثیری نکرد و این مردم بنایی بر قبول کردن نداشتند.


آیت‌الله جاودان با اشاره به آیه 19 سوره مبارکه یس که خداوند می‌فرماید «قَالُوا طَائِرُكُمْ مَعَكُمْ أَئِنْ ذُكِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ؛ رسولان گفتند شومى شما با خود شماست آيا اگر شما را پند دهند باز كفر مى‏ورزيد نه بلكه شما قومى اسرافكاريد.» گفت: تا جایی که مردم این شهر حضور آنها را در شهر خودشان نحس دانستند و این اوصیاء هم در جواب مردم گفت این نحسی از جانب ما نیست، بلکه ریشه این نحسی از خودتان است که خدا را قبول ندارید و برای خدا شریک قائل شده و فرمان خدا را نمی‌برید، تا جایی که هر کاری دل‌تان می‌خواهد انجام می‌دهید.


وی ادامه داد: این لجاجت کردن و عدم اطاعت از فرمان خدا یک جریان و حرکت جهانی است که تا به امروز هم ادامه داشته و دارد و عده‌ای هستند که با نادیده گرفتن فرمان خدا هر کاری دل‌شان می‌خواهد انجام می‌دهند، اما بالاخره پرده برداشته می‌شود و این افراد هم به نتیجه اعمال خود می‌رسند.


این استاد اخلاق، گناه را عامل نحوست و نحسی دانست و گفت: نحوستی که گفته می‌شود، این نحسی و نحوست فقط از ناحیه گناهان انسان است و هیچ نحوست دیگری هیچ وقت و هیچ جا وجود ندارد.


وی افزود: حتی اگر بلایی هست، این بلایی است که خودمان برای خودمان تراشیده‌ایم. اگر وضع ما مثلاً از نظر سلامتی یا اقتصادی دچار مشکل می‌شود به خاطر گناهان ما است. از جانب خدا هیچ وقت و در تحت هیچ شرایطی بدی و نحوست نازل نمی‌شود، مگر اینکه ما کاری کرده باشیم و این کار را به جایی رسانده باشیم که قابل بخشش نباشد و بلا نازل شود. قرآن هم می‌فرماید اکثر گناهان این‌ها را می‌بخشیم اما از حد بگذرد تبدیل به یک بلا و مرض می‌شود.


آیت‌الله جاودان بیان کرد: در هر صورت عرض من این است که سلامت، خوشبختی وعاقبت بخیری همه به دست خود ماست. اگر ما درست رفتار کنیم همه چیز به نفع ما خواهد بود. تا جایی که قرآن نیز در آیه 66 سوره مائده می‌فرماید «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ؛ و اگر آنان به تورات و انجيل و آنچه از جانب پروردگارشان به سوی‌شان نازل شده است عمل می‌کردند قطعا از بالاى سرشان بركات آسمانى و از زير پاهای‌شان بركات زمينى برخوردار مى‌‏شدند از ميان آنان گروهى ميانه‏رو هستند و بسيارى از ايشان بد رفتار می‌كنند.»


وی ادامه داد: در این آیه خداوند می‌فرماید اگر مردم به آنچه خدا بر آنها نازل کرده عمل کنند، خداوند هم از آسمان و زمین برای آنها نعمت می‌فرستد. پس اگر مردم دستور خداوند را اطاعت کنند هیچ وقت باران بیش از اندازه نمی‌بارد که به سیل تبدیل شود، هیچ وقت زمین آنچنان نمی‌لرزد که شهرها را خراب کند.


این استاد اخلاق در پایان گفت: در هر صورت اگر ما دنبال سلامتی هستیم، باید در ترک گناه بکوشیم و گناه نکنیم. باید تلاش ما در حذف گناه و بداخلاقی، لجبازی، حسادت، تکبر و هر رذیله اخلاقی و گناهی از زندگی باشد تا مشمول دریافت نعمت‌های الهی شویم و بلا نیز از ما دور شود.


امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha