دستورات سلامت معنوی برای مقابله با کرونا پیروی از توصیه پزشکان است
کد خبر: 3887918
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۶
ابوالقاسمی تصریح کرد:

دستورات سلامت معنوی برای مقابله با کرونا پیروی از توصیه پزشکان است

رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت معنوی یعنی عمل به دستورات دینی به همان شکل که هستند، گفت: دستور دین پس از مواجهه انسان با بیماری، عمل به توصیه‌های پزشکان است.

؟؟////دستورات سلامت معنوی برای کرونا پیروی از توصیه پزشکان است
حسن ابوالقاسمی، رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در شرایطی که پاندمی کرونا وجود دارد، علاوه بر مقررات بهداشتی باید آموزش‌های پیشگیری را در اختیار مردم قرار داد، گفت: بخشی از این آموزش‌ها باید در رابطه با سلامت معنوی باشد و به مردم آموخت که همه ما به یک نیروی فوق‌العاده که خداوند بزرگ است، متصل هستیم؛ آفریننده‌ای که همیشه می‌توانیم از او کمک بخواهیم و این امید را در خود و خانواده زنده نگه داریم.
 
وی بیان کرد: یادمان باشد که در برابر این بیماری باید رفتاری عاقلانه پیش گیریم؛ رفتار عاقلانه همان چیزی است که امام خمینی(ره) به ما یاد داد و مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارد. باید گوش به فرمان افرادی باشیم که در این رابطه تخصص دارند، این موضوع همان راهکار سلامت معنوی است.

ابوالقاسمی ادامه داد: سلامت معنوی یعنی دستورات دینی را آنگونه که هست، اجرا کرد و چیزی از خود به آن اضافه نکرد. برای پیامبر اکرم(ص) وقتی بیمار شدند پزشک آوردند، حضرت علی(ع) حتی پزشکی یهودی را بر بالین خود فراخواند، لذا در رابطه با بیماری دستورات دینی به ما می‌گوید به آنچه که علم و عقل بشر می‌گوید عمل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: دستور دینی همان چیزی است که علم می‌گوید، علم نور است؛ وقتی دانشمندان به یک موضوع می‌رسند و این موضوع را در جامعه ارائه می‌دهند، مردم نیز باید بدان توجه و عمل کنند. از سوی دیگر، باید به خداوند امید داشته باشند، عبادت و دعا کنند، چرا که این رفتار، موجب زنده شدن امید در جامعه می‌شود.

رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: با یک پدیده روبه‌رو هستیم که به هر حال تعدادی از عزیزان در پی آن بیمار شده یا از دست می‌روند؛ باید صبر و تحمل داشته‌ باشیم و به اراده و مشیت خداوند بزرگ ایمان داشته باشیم. همچنین افرادی که یکی از عزیزان خود را از دست می‌دهند را تنها نگذاریم، اگرچه نمی‌توانیم به صورت فیزیکی کنار آن‌ها باشیم، اما با آنها به وسیله ابزاری همچون؛ تلفن و یا تماس‌های تصویری صحبت کرده و به صبر و پایداری تشویق کنیم، تا بتوانیم از این دوران سخت نیز بدون فشار زیاد روانی به جامعه، گذر کنیم.

وی یادآور شد: در فرهنگستان علوم پزشکی در رابطه با سلامت معنوی بیماران و پزشکان بسته‌هایی تدوین و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه، در حال حاضر وارد دفاع بیولوژیک در برابر اپیدمی کرونا شده‌ایم، گفت: سربازان در این دفاع، افراد عالمی هستند که دانشمند بوده و در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند. مردم امروز نیز باید همانند زمان دفاع مقدس که به تقویت روحیه رزمندگان در جبهه‌ها می‌پرداختند، روحیه رزمندگان دفاع بیولوژیک را تقویت کنند.

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد مدعیان طب اسلامی، گفت: در کنار تقویت روحیه کادر درمان باید از عملکرد کسانی که به این جریان صدمه وارد می‌کنند نیز جلوگیری کنیم. افرادی با نام پزشک یا با نام روحانی آمدند و کرونا را انکار کردند و به کار‌هایی دست زدند که خلاف شرع و قانون بود. این افراد گفتند که این بیماری کرونا نبوده و خطرناک نیست و رفتارهایی همچون روبوسی و دست دادن با یکدیگر را ترویج می‌کردند؛ این‌ رفتارها سبب رنجش جامعه پزشکی شد. پیش از این نیز موضوع آتش زدن کتاب‌های پزشکی مطرح بود. از رئیس قوه قضاییه درخواست دارم که به این‌ موارد رسیدگی کنند.

ابوالقاسمی تأکید کرد: تکلیف افرادی که جامعه پزشکی را با حرف‌های نسنجیده خود آزار می‌دهند باید روشن شود، این افراد چرا باید به عنوان پزشک یا طبیب اسلامی طبابت کنند؟ طب اسلامی همان طلبه‌هایی هستند که رفتند در بیمارستان در کنار افرادی که وظایفشان را انجام می‌دادند به انجام وظیفه و تقویت روحیه بیماران و کادر پزشکی پرداختند؛ این عملکرد، طب اسلامی است.

وی افزود: طبیب اسلامی یعنی همین جوان‌هایی که ۲۰ روز است به خانه نرفتند و در بیمارستان‌ها در حال کار کردن هستند؛ طبیب اسلامی کسی نیست که ادعا دارد و وقتی که لازم است هیچ کجا پیدایش نشود و حرف‌های غیرعلمی و غیر بهداشتی را به خورد مردم دهد.
انتهای پیام
captcha