بی‌نیاز شدن کشور از واردات دستگاه‌های کمک تنفسی بیماران کرونایی
کد خبر: 3889339
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
یوسفی خبر داد؛

بی‌نیاز شدن کشور از واردات دستگاه‌های کمک تنفسی بیماران کرونایی

رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت با اشاره به بی‌نیاز شدن کشور از واردات دستگاه‌های تنفسی مرتبط با کرونا، از افزایش ظرفیت تولید آنها در کشور خبر داد.

بی نیاز شدن کشور از واردات دستگاه‌های کمک تنفسی بیماران کرونایی/ چگونگی نظارت بر اقلام  تولیدی دانش‌بنیانبه گزارش ایکنا، مهدی یوسفی، رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی با حضور خبرنگاران با بیان اینکه امروز بسیاری از تجهیزاتی که در درمان کرونا استفاده می‌شود تولید داخل است، گفت: در زمینه لوازم حفاظت فیزیکی تا یک ماه آینده جزء کشور‌هایی خواهیم بود که می‌توانیم به صادرات این اقلام بپردازیم. طی ۵۰ روز اخیر تلاش کردیم که اقلام محافظتی را در کوتاه‌ترین زمان تهیه کنیم.
 
یوسفی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۲۴ میلیون تجهیزات حفاظتی با دستور وزیر بهداشت و ۹۳۲ تخت آی سی یو بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز توزیع شده و قسمتی از این اقلام قبل از شروع کرونا در کشور توزیع شده است.
 
یوسفی درباره توصیه جدید سازمان بهداشت جهانی در رابطه با استفاده عموم از ماسک و تأمین آن در کشور، اظهار کرد: میزان واردات ماسک طی دو هفته اخیر به میزانی است که فاصله مصرف ماسک توسط مراکز درمانی و مصرف عموم تا پایان فرودین رفع شود،. چنانچه تولید ماسک در داخل تا پایان فروردین‌ماه افزایش پیدا کند، واردات ماسک برای این دو هفته پایانی کافی است.

وی با بیان اینکه هیئت امنای ارزی متولی تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان‌های دولتی در کشور است، گفت: روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ماسک در کشور تولید می‌شد که پس از شیوع کرونا میزان آن هشت برابر شده و به چهار میلیون ماسک در روز رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که با توجه به افزایش تولید داخل، می‌توانیم پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از ماسک باشیم. وزارت صمت و وزارت بهداشت میزان فراوانی از این ماسک‌ها را وارد کرده و هم اکنون هم در حال وارد کردن این کالا هستند.
 
یوسفی یادآور شد: چنانچه استفاده از ماسک برای عموم مردم ضروری شود، با میزان تولیدی که در داخل کشور ایجاد می‌شود و دستگاه‌هایی که در کارخانجات نصب می‌شود، نیاز‌های مردم برطرف خواهد شد. یک شرکت نیز دستگاه تولید ماسک را خود ساخته و ۳۰۰ هزار ماسک را به ظرفیت تولید افزوده است؛ این شرکت تعهد داده در هفته‌های آتی این میزان را به یک میلیون برساند.
 
رئیس هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت با پرداختن به تضمین خرید از تولیدکنندگان داخلی، گفت: ۸۵ درصد اقلام مصرفی توسط تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است؛ این خرید‌ها از آنان ادامه دارد.
 
وی با اشاره به اینکه از کشور‌ها در تهیه اقلام سرمایه‌ای تنفسی دچار مشکل هستند، ابراز کرد: تاکنون بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات از جمله ونتیلاتور از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است. بسیاری از کارگاه‌ها نیز ترغیب شدند که خط تولید خود را برای تولید ماسک و اقلام حفاظتی تغییر دهند.

یوسفی با بیان اینکه در ابتدای شناسایی ویروس کرونا در کشور پیش‌بینی لازم برای اقلام مختلف انجام شد، اظهار کرد: اما در برخی اقلام حفاظتی مشکلاتی وجود داشت. با توجه به پیش‌بینی‌ها، نیاز‌های مراکز درمانی به صورت سر به سر تأمین می‌شود و بقیه موارد در مراکز فروش بین مردم توزیع خواهد شد. در این بازه زمانی هم بسیاری از مراکز مانند بسیج اصناف، اقلامی را از ما دریافت کرده و به صورت رایگان بین مردم توزیع کرده‌اند. در مورد مواد ضد عفونی کننده به دانشگاه‌ها ذخیره سه هفته‌ای داده شده و برای ماسک هم این دپو انجام خواهد شد و امیدواریم شرایط ما روزبه‌روز بهتر شود.
 
وی ادامه داد: در روز‌های نخست تعدادی ماسک و دستگاه تولید آن وارد کشور شد که این روند حداقل برای ماسک‌های سه‌لایه متوقف شد، در حال حاضر تولید ماسک در کشور کم کم در حال رسیدن به نیاز بیمارستان‌ها است. روزانه ۱۰۰ هزار ماسک N۹۵ و یک میلیون ماسک سه لایه برای مراکز درمانی نیاز داریم. به محض برطرف شدن نیاز مراکز درمانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت این موارد تولیدی را توزیع کرده و نیاز مردم از طریق داروخانه‌ها برطرف خواهد شد.

یوسفی درباره موارد کشف شده ماسک توسط سازمان تعزیرات حکومتی، گفت: تمام موارد کشف شده توسط این ارگان در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد و در تهران هم ابتدا در اختیار هیئت امنا و سپس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه در گذشته روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در کشور تولید می‌شد، ابراز کرد: در گذشته روزانه پنج دستگاه تولید می‌شد، با افزایش تراز تولید در کشور به این نتیجه رسیدیم که نیاز مبرمی به واردات وجود ندارد و هزار و ۲۰۰ تخت ICU تا پایان اردیبهشت به این دستگاه‌ها تجهیز می‌شود. ضمن اینکه سه شرکت تولیدکننده مانیتور در کشور هم داریم که از همان ابتدا هزار دستگاه به ما تحویل داده‌اند.

یوسفی با ذکر اینکه تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تأمین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است، گفت: با وجود اینکه تخصیص‌ها به موقع نرسیده، تمام توان خود را برای این کار اجرایی کردیم. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم.
 
رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت در رابطه با تغییرات قیمت ماسک در کشور نیز اظهار کرد: ما به عنوان نهاد خریدار، تنظیم‌کننده و مصوب‌کننده قیمت نیستیم. قیمت در سازمان حمایت از مصرف‌کننده و قسمتی هم در اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود تعزیرات و ناظران اصناف هم این قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. قبول داریم که قیمت ماسک N۹۵ دچار تغییر قیمت شده است، مشکل ماسک‌های ساده نیز رفع شده است.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه تأمین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم، گفت: در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از این سهمیه برای هر مرکزی که در زمینه کرونا خدمت‌رسانی می‌کند هم استفاده شده است. تمامی اقلام تأمین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.

یوسفی در پاسخ به ایکنا در رابطه با چگونگی نظارت بر شرکت‌های دانش‌بنیانی که به تولید تجهیزات پزشکی و اقلام مرتبط با کرونا در کشور می‌پردازند، اظهار کرد: فقط خریدار محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، معاونت علمی ریاست‌جمهوری به آن‌ها سفارش و مجوز می‌دهد، کیفیت و اصالت موارد تولید شده به عنوان دانش‌بنیان بودن، توسط اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت سنجیده می‌شود. کادر‌های درمانی نیز در بیمارستان‌ها بهترین ناظران ما هستند، اقلامی وجود داشته که خریداری و به بیمارستان‌ها ارسال شده است، اما پس از استفاده بلافاصله از سوی کادر درمان اعلام شده که این کالا‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند. لذا جمع‌آوری و به شرکت‌ها عودت داده شده‌اند.
انتهای پیام
captcha