نمره مردودی مجلس در مقابله با کرونا / ریسک بالای تعجیل در عادی‌سازی وضعیت کشور
کد خبر: 3889475
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
آصفری بیان کرد:

نمره مردودی مجلس در مقابله با کرونا / ریسک بالای تعجیل در عادی‌سازی وضعیت کشور

منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم با بیان اینکه مجلس در مقابله با کرونا نمره مردودی می‌گیرد، گفت: در واقع مجلس که باید در لحظات بحرانی و حساس اثرگذار ظاهر شود و در پیگیری مطالبات مردم در حوزه سلامت و اقتصاد پیشتاز باشد، کاملاً از صحنه خارج شد و از مردم عقب افتاد.

محمد حسن آصفری

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره برخی انتقادات از عملکرد مجلس در دوره بحران کرونا گفت: واقعاً مجلس دهم در مبارزه با کرونا نمره مردودی می‌گیرد. توقع این بود که مجلس با توجه به مشکلاتی که به سبب شیوع این ویروس برای مردم ایجاد شده با جدیت عمل کند. اینکه به خاطر ابتلای برخی نمایندگان به کرونا جلسات علنی تعطیل شود اصلاً قابل قبول نیست، زیرا جلسات علنی با حضور 194 نفر رسمیت می‌یابد. همچنین، جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز که می‌توانست به لحاظ نظارتی و ارائه راهکار کمک‌کننده باشد نیز تعطیل شد و هیچ توجیهی نداشت، در حالی که می‌توانست برگزار شود.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: الان بیش از یک ماه و نیم است که مجلس تعطیل شده و هیچ خبری از نقش‌آفرینی این نهاد در مبارزه با کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن نیست. امروز بخش زیادی از مردم به لحاظ کسب و کار متضرر شده‌اند و مصوبات مجلس می‌توانست به دولت اختیارات لازم را در جهت کمک به صنوف و اقشار آسیب‌پذیر ارائه کند.

آصفری تأکید کرد:‌ در واقع مجلس که باید در لحظات بحرانی و حساس اثرگذار ظاهر شود و در پیگیری مطالبات مردم در حوزه سلامت و اقتصاد پیشتاز باشد کاملاً از صحنه خارج شد و از مردم عقب افتاد. از طرفی تعطیلی کامل مجلس از اوایل اسفند، در حالی که بسیاری از ادارات و نهادها در حال کار و فعالیت بودند، بی‌عدالتی و تبعیض را به نمایش گذاشت که از این منظر هم توجیه‌پذیر نبود.

تشدید خسارات با تعجیل در عادی‌سازی کشور

این کارشناس مسائل سیاسی درباره تلاش دولت برای عادی‌سازی کشور و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد با وجود نگرانی‌های زیاد مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت درباره اوج‌گیری مجدد کرونا گفت: دولت نباید عجله کند و قرنطینه برخی مناطق را به پایان برساند یا آنها را از تعطیلی خارج و کسب و کارها را مجدداً باز کند.

منتخب مردم اراک در مجلس یازدهم افزود:‌ عجله و شتاب در این موضوع در آینده آسیب‌ها و ضررهای جانی و مالی بیشتری را به مردم و کشور وارد می‌کند و ممکن است ما را مجبور کند که چندین ماه خسارت بدهیم. اگر حتی بدانیم با یک هفته قرنطینه و تعطیلی بیشتر اطمینان بیشتری به لحاظ سلامت ایجاد می‌شود، باید این کار را انجام داد.

مقابله با کرونا ریسک‌پذیر نیست

آصفری با بیان اینکه مقابله با کرونا از موضوعات ریسک‌پذیر نیست که بخواهیم زودتر از موعد مقرر اقدامات احتیاطی را کاهش دهیم، گفت: اکنون آمار رسمی مبتلایان و فوتی‌ها روند صعودی دارد. لذا باید با حوصله و صبر با این موضوع برخورد کرد. البته دولت قطعاً باید به فکر کسب و کارهای مردم باشد و منبع درآمدی برای آنها مشخص کند. اینکه برخی معافیت‌های مالیاتی یا تعویق پرداخت اقساط به مدت دو یا سه ماه برای تولیدکننده‌ها و کسبه بازار در نظر گرفته شود اقدام خوبی است اما کافی نیست و نمی‌تواند مشکل آنها را در این وضعیت حل کند، بلکه دولت باید مشوق‌های مؤثرتری مانند بخشودگی بخشی از مالیات‌ها و استفاده از بخشی از عوارض شهرداری‌ها را در نظر بگیرد تا مجبور به اقدامات ریسکی در این برهه نشود.

وی ابراز کرد: همچنین کمک معیشتی به 3 میلیون نفر اقدام حداقلی است و بسیاری از اقشار مانند دست‌فروش‌ها و کارگران روزمزد به بسته‌های حمایتی بهتری نیاز دارند و دولت باید برای آن‌ها برنامه‌ای داشته باشد. این سطح از حمایت‌ها باعث می‌شود که بخشی از مردم نتوانند در خانه بمانند و وارد بازار شوند و نتوان مدیریت مطلوبی را در مقابله با کرونا انجام داد.

از دست دادن فرصت تعطیلات نوروز و عدم پاسخگویی دولت

آصفری درباره از دست دادن فرصت تعطیلات عید نوروز برای اعمال قرنطینه یا محدودیت‌های شدید در سفر‌ها و ترددهای مردم از سوی دولت گفت: این موضوع مهم و قابل پیگیری است و دولت نیز همچنان پاسخی به آن نداده و اگر مجلس تعطیل نبود می‌توانست وظیفه نظارتی خود را در این باره انجام دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان اظهار کرد: دولت باید پاسخگو باشد که از بهمن ماه که اخباری درباره شیوع این ویروس به کشور منتشر شد، چرا تدابیر لازم و سختگیرانه را اتخاذ نکرد. جای خالی مجلس در اینجا به خوبی خود را نشان داد و نتوانست دلیل این تصمیم دولت را سؤال کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha