از نطق کم‌سابقه ملکه تا غم‌بارترين هفته برای شهروندان آمریکایی
کد خبر: 3889656
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
نوآمدهای کروناویروس از سراسر جهان؛

از نطق کم‌سابقه ملکه تا غم‌بارترين هفته برای شهروندان آمریکایی

در امتداد شیوع بیماری کروناویروس، ملکه انگلیس در اقدامی کم‌سابقه به سخنرانی درخصوص امور کشور پرداخت و از مردم به‌خاطر پیروی از قوانین دولت و ماندن در خانه‌ها قدردانی کرد، در عین حال رئيس عملیاتی نیروی خدمات بهداشتی آمریکا اعلام کرد که هفته پیش رو «سخت‌ترین» و «غم‌بارترین» هفته برای بسیاری از شهروندان این کشور خواهد بود.

به گزارش ایکنا، ملکه ۹۳ ساله بریتانیا که سخنرانی تلویزیونی در راستای مقابله با چالش کورناویروس را در خانه خود در قلعه وینزر انجام داد، افزود: ما با همدیگر با این بیماری مقابله می‌کنیم و می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اگر متحد و مصمم باقی بمانیم بر آن غلبه خواهیم کرد.

این سخنرانی چند ساعت پس از اعلام آخرین آمار رسمی بریتانیا درباره بیماران مبتلا به کووید ۱۹ پخش شد که طبق آن شمار قربانیان این ویروس با ۶۲۱ مورد جدید فوتی در ۲۴ ساعت گذشته به ۴ هزار و ۹۳۴ نفر افزایش پیدا کرد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز که از ۱۰ روز پیش به ویروس کرونا مبتلا شده است، دیروز یکشنبه، ۵ آوریل (۱۷ فروردین) با علائم مشخص بیماری از جمله تب، در بیمارستان بستری شد.

سخنگوی داونینگ استریت در بیانیه‌ای گفت: این یک اقدام احتیاطی است، چراکه نخست وزیر ۱۰ روز پس از مثبت شدن تست کرونایش، همچنان علایم بیماری را دارد.

هفته غم‌بار آمریکا

ژنرال جروم آدامز، رئیس بهداری دولت فدرال آمریکا، اعلام کرد:‌ این زمان، برای ما زمان پرل‌ هاربر و ۱۱ سپتامبر خواهد بود که فقط نه در یک نقطه، بلکه در سراسر کشور روی خواهد داد و می‌خواهم آمریکایی‌ها این را بفهمند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئيس جمهوری این کشور، زمان کنونی را «وقت عزای عظیم» خواند اما ابراز امیدواری کرد که در نیویورک به‌زودی از شمار کسانی که در اثر این بیماری جان می‌بازند «کاسته» شود. کارشناسان پزشکی کاخ سفید پیش‌بینی کرده‌اند که چنانچه قرنطینه خانگی به‌تمامی رعایت شود، شماری حدود ۱۰۰ تا ۲۴۰ هزار تن در اثر بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در این کشور جان خواهند سپرد.

«کوین اشنایدر» فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن نیز برای پایگاه‌های نظامی مستقر در توکیو و حومه آن، حالت فوق‌العاده بهداشتی اعلام کرد.

مقررات بهداشتی جدید که برای مقابله با شیوع کرونا اتخاذ می‌شود از امروز دوشنبه لغایت ۵ می (۱۶ اردیبهشت) برقرار است.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در تمام ایالت‌های آمریکا از مرز ۳۳۶ هزار تن گذشته است و تا کنون ۹۵۷۳ تن نیز در اثر بیماری کووید-۱۹ در این کشور جان باخته‌اند.

مرحله نخست واکسن و داروی کرونا در ترکیه

دانشگاه آنکارا در توئیتر در خصوص فعالیت‌های پروفسور آیکوت اوزکول درباره فعالیت‌های ساخت دارو برای ویروس کرونا اعلام کرد: تحقیق و آزمایش در خصوص «جداسازی ویروس SARS-COV-2»، مرحله نخست برای ساخت سرم، واکسن و داروی ویروس کرونا با موفقیت به پایان رسید.

روفسور ارکان ایبیش، رئیس دانشگاه آنکارا نیز در توئیتر شخصی خود نوشت: به دوستانم تبریک می‌گویم؛ یقین دارم این موفقیت ادامه خواهد یافت.

آزمایش و تحقیقات در زمینه ساخت دارو و سرم ویروس کرونا در انستیتوی بیوتکنولوژی و آزمایشگاه‌های ویروس شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آنکارا انجام می‌گیرد.

رعایت فاصله‌گذاری در آیین‌های مذهبی آلمان

آلمان 300 هزار گان و 2 میلیون ماسک از چین وارد کرده است. به برگزاری آیین مذهبی کلیسا اعتراض و بر لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی در این اماکن دینی تاکید شده است.

استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ایالت تورینگن آلمان اجباری است. شهروندان اجازه دارند با شال و روسری نیز بینی و دهان خود را بپوشانند.

ساعات تردد برای حیوانات خانگی در صربستان

تاکنون 1624 نفر در صربستان به کرونا مبتلا شده و 44 تن نیز جان باخته‌اند. به گفته مسئولین این کشور هنوز فرد آلوده به کرونا در بین مهاجران مشاهده نشده است.

شهروندان صربستان تنها اجازه دارند حیوانات خانگی خود را در بین ساعات 8 تا 10 صبح از خانه بیرون ببرند.

کرواسی

تعداد افراد مبتلا به کرونا در کرواسی، 1126 نفر و شمار فوتی‌ها 12 تن اعلام شده است. شمار قربانیان این ویروس در اسلوونی به 28 نفر و تعداد مبتلایان نیز به 1108 تن رسیده است.

خلبانان اهل چک، داوطلبان کمک به کادر درمانی

بیش از ۳۰۰ خلبان در جمهوری چک گروه‌های داوطلبی را تشکیل داده‌اند تا با استفاده از هواپیمای خصوصی خود تجهیزات پزشکی را در سراسر کشور توزیع کنند.

این طرح به‌منظور کمک به مقام‌های جمهوری چک که در حال مقابله با گسترش شیوع ویروس کرونا هستند، ایجاد شده است تا تجهیزات به هر نقطه‌ای از کشور سریع‌تر منتقل شود. این خدمات به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و خلبانان باید هزینه سوخت خود را نیز پرداخت کنند. داوطلبان شامل خلبان‌های آماتور، ورزشی و خلبان‌های هواپیماهای کوچک هستند.

طبق اعلام مقام‌های جمهوری چک، تا کنون ۴ هزار و ۴۷۵ نفر به ویروس کرونا در این کشور مبتلا شده‌اند و ۶۲ نفر از این افراد نیز جان باخته‌اند.

تداوم محدودیت در تردد شهروندان عربستانی

بر اساس گزارش وزارت بهداشت عربستان سعودی، با ثبت ۶۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در عربستان شمار مبتلایان به ۲ هزار و ۴۶۳ نفر افزایش یافته است.

این کشور برای کنترل گسترش این ویروس تدابیری از جمله اعمال محدودیت‌هایی در رفت و آمد شهروندان اتخاذ کرده است.

اسقف فیلیپین: هفته مقدس امسال اهمیت بیشتری دارد

اسقف برودریک پابیلیو، سرپرست امور اسقف نشین مانیل در دستورالعمل کشیشی خود از پیروان کاتولیک این کشور خواست برای هفته مقدس امسال اهمیتی مضاعف قائل شوند.

اسقف موقت کلیسای کاتولیک فیلیپین اظهار کرد: امسال به خاطر چالشی که بخاطر بیماری کرونا با آن روبرو هستیم، هفته مقدس را بر اساس آداب و رسوم مرسوم انجام نمی‌دهیم، اما هفته مقدس هنوز هفته مقدس محسوب شده و آن را با بارقه امید عمیق‌تری انجام می‌دهیم.

مقابله یوتیوب با اخبار جعلی درباره کرونا

هجوم نظریه‌های جعلی که پاندمیک کووید ۱۹ را به اینترنت G ۵ ربط می‌دهد، به سوزاندن یک برج مخابراتی و تهدیدهایی علیه مهندسان منجر شده است.

در همین راستا یوتیوب تصمیم دارد با اخبار جعلی در این زمینه مقابله کند. این شرکت اعلام کرده هرگونه ویدئویی که بدون سند و مدرک به ارتباط بین این دو اشاره کند، قوانین یوتیوب را زیر پا گذاشته و روش علمی غیر معتبر را برای جلوگیری از شیوع کرونا ترویج می‌دهد.

 این شرکت اعلام کرده از روش‌های مختلفی برای کنترل محتوای جعلی استفاده می‌کند. به عنوان مثال یوتیوب توصیه به تماشای ویدئوها را کاهش داده و آنها را از نتایج جستجو حذف می‌کند یا اجازه نمی‌دهد از درآمدهای تبلیغاتی استفاده کنند.

 این اقدام یوتیوب از انتشار بیشتر اخبار جعلی جلوگیری می‌کند.

آمار جهانی کرونا

شیوع کرونا در جهان همچنان ادامه دارد و شمار مبتلایان از مرز یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر فراتر رفته حال آنکه تعداد قربانیان نیز دستکم ۶۹ هزار و ۴۵۰ نفر گزارش می‌شود.

در این میان، آمریکا با دستکم ۳۳۷ هزار مبتلا، یک چهارم از افراد آلوده به کووید ۱۹ را در خود جای داده است حال آنکه ایتالیا با ۱۵ هزار و ۸۸۷ قربانی و اسپانیا با ۱۲ هزار و ۶۴۱ قربانی، همچنان کانون اروپایی بحران به شمار می‌روند.

گفتنی است ویروس کرونا برای اولین بار در شهر ووهان چین مشاهده شد و پس از آن به بیش از ۲۰۰ کشور جهان سرایت کرد.

انتهای پیام
captcha