چگونگی مراجعه افراد به مراکز رادیولوژی و تصویربرداری در روزهای کرونایی
کد خبر: 3890106
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
برفه‌ای تشریح کرد؛

چگونگی مراجعه افراد به مراکز رادیولوژی و تصویربرداری در روزهای کرونایی

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه مراکز رادیولوژی کشور تمامی پروتکل‌های بهداشتی برای حفاظت از بیماران را رعایت می‌کنند، نحوه مراجعه بیماران به این مراکز را تشریح کرد.

چگونگی مراجعه افراد به مراکز رادیولوژی و تصویر برداری/ کمبود تجهیزات حفاظتیمحمود برفه‌ای، عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مردم برای خدمات اورژانسی خود می‌توانند به مراکز رادیولوژی مراجعه کنند، گفت: ترس از خطر آلودگی به ویروس کرونا منطقی است، اما تمامی مراکز رادیولوژی هم در بیمارستان‌ها و هم بخش خصوصی، براساس پروتکل‌های ویژه‌ای ضدعفونی می‌شوند.

وی افزود: مردم نیز با داشتن تمهیدات حفاظتی می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند، به طوری‌که  ماسک و دستکش‌همراه داشته و چنانچه قرار است، سونوگرافی، سی‌تی اسکن یا رادیو‌گرافی انجام دهند، ملحفه‌ای را همراه داشته و بر روی ملحفه خود بخوابند. اگر چه مراکز تمامی نواحی مورد استفاده مراجعان را در زمان انجام خدمت رادیولوژی ضد عفونی می‌کنند، اما مراجعه‌کننده نیز می‌تواند ناحیه مدنظر را با اسپری یا افشانه الکلی ضدعفونی کند.
 
برفه‌ای ادامه داد: افراد پس از اخذ خدمت در مراکز و به هنگام بازگشت باید تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و ... را دورانداخته و پس از رسیدن به منزل بلافاصله لباس‌های خود را که در زمان مراجعه به مراکز به تن داشتند، جدا کنند تا چنانچه درصدی از آلودگی وجود داشته آن را از بین ببرند.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: ترس مردم نسبت به آلودگی مراکز به جا است؛ اما همانگونه که گفته شد، پروتکل‌های حفاظتی در تمامی مراکز اجرا می‌شود، اما خود مردم نیز باید رعایت کنند.
 
وی تأکید کرد: افراد چنانچه خدمات اورژانسی دارند، با مشورت و توصیه پزشک خود حتماً به این مراکز مراجعه کنند، چرا که هرگونه به تأخیر انداختن خدمات مورد نیاز ممکن است برای آن‌ها خطر آفرین باشد. ضمن اینکه افراد از مراجعه خودسرانه و بدون توصیه پزشک اکیداً خودداری کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران در ادامه به بررسی فعالیت این انجمن از آغاز شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: گروه رادیولوژی از جمله گروه‌های پزشکی بود که از ابتدای بیماری کووید ۱۹ تا کنون بخش بزرگی از خدمات را ارائه می‌دهند. این انجمن از همان روز‌های نخست پروتکل‌های ویژه‌ای را برای مراکز خصوصی و مراکز مستقر در بیمارستان‌ها تهیه و ابلاغ کرد. در این پروتکل‌ها نحوه برخورد با مراجعان، بیمارها، راهکار‌های پیشگیری از انتقال ویروس و حفاظت از کادر‌های درمانی و همکاران رادیولوژیست تشریح شده است.
 
وی بیان کرد: تمامی متخصصان رادیولوژی، رادیولوژیست‌ها و کارشناسان رادیولوژی هم به بیماران کرونایی و هم مراجعان غیر کرونایی خدمت ارائه می‌دهند، اما به صورت قانون نانوشته‌ای تمام بیمارانی که مشکوک به کرونا هستند به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، عمده مراکز خصوصی بیشتر بیماران غیر کرونایی را می‌پذیرند، باید مراقب بود این دو گروه باهم تداخل نداشته باشند، تا بیماری منتقل نشود.

برفه‌ای تأکید کرد: بسیاری از مراکز که از فضای بزرگتری برخورداند، می‌توانند بخش کرونا و غیر کرونا را تفکیک کرده و حد فاصل‌ها را رعایت کنند.

وی یادآور شد: بسیاری از مراکز رادیولوژی از نظر تجهیزات حفاظتی برای کارکنان خود دچار کمبود هستند، عمده همکاران ما تجهیزات را در بازار سیاه با قیمت‌ گزافی تهیه کردند. انتظار داریم تجهیزات ضدعفونی محیطی و فردی در اختیار این مراکز قرار داده شود که چنین کاری تا کنون انجام نشده است.
انتهای پیام
captcha