اولین تجربه حضور ایرانی‌ها در جشن‌ آنلاین
کد خبر: 3890262
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
برخط جامعه؛

اولین تجربه حضور ایرانی‌ها در جشن‌ آنلاین

تداوم ممنوعیت برگزاری اجتماعات موجب شد که عموم مردم جشن‌ آنلاین و زیارت‌ مجازی را امتحان کنند و بیشترین حجم خبرهای این هفته انعکاس جشن‌های مجازی نیمه شعبان بود.

به گزارش ایکنا، شیوع کرونا در ایران و جهان همچنان سایه سنگینی بر اخبار تمامی رسانه‌ها انداخته است. سرویس اجتماعی این خبرگزاری نیز در هفته جاری بیشترین اخبار خود را به بررسی ابعاد مختلف شیوع این ویروس و تأثیرات آن بر مباحث اجتماعی، سلامت و البته برگزاری مراسم‌ مذهبی اختصاص داد. از مهم‌ترین اخبار هفته جاری می‌توان به سخنان سردار محمدحسین سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین، در نشستی خبری اشاره کرد که اظهار کرد: با حضور ۵۰ هزار تیم متخصص از میان بسیجیان سراسر کشور، توانستیم حدود ۷۰ میلیون نفر از مردم را غربالگری کنیم.

وی یادآوری کرد: با توجه به تأثیرات شیوع این ویروس در حوزه اقتصادی بر آن شدیم تا با تشکیل «ستاد رشد و نوآوری دانش‌بنیان نسبت» به فراخوانی طرح‌ها و ایده‌ها تلاش کنیم تا با ظرفیت‌های حل مسئله، این افراد را شناسایی کنیم و در یک مسابقه بزرگ حل مسئله در کشور همه عزیزانی که حرف یا ایده‌ای دارند، آن را ارائه کنند.

5 هزار معتاد در تهران رها شدند

همچنین انتشار فیلمی از تجمع افراد معتاد در میدان شوش واکنش انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران را در پی داشت وی مسائل قانونی که موجب ترخیص این معتادان از مراکز نگه‌داری شده بود، یادآور شد و گفت: در اول اسفند سال گذشته بیش از ۱۰ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری داشتیم که در مورد بیش از پنج هزار نفر آنها، مدت شش‌ماهه نگهداری به اتمام رسیده بود و چون درخواست تمدید نگهداری آنها منوط به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده و این درخواست صورت نگرفته بود، این افراد رها شدند.

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی نیز نسبت به تأثیرات اقتصادی شیوع کرونا بر کسب‌و‌کارهای خُرد زنان سرپرست خانوار ابراز نگرانی کرد. همچنین در اولین روز هفته جاری براساس اطلاعیه کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ساعت کاری واحدهای صنفی ضروری و غیر ضروری اعلام شد.

غلامعلی افروز، روانشناس و استاد ممتاز دانشگاه تهران، در گفت‎وگو با ایکنا، با اشاره به نکات ضروری روحی و روانی که برای مقابله با آسیب کرونا در شرایط فعلی باید به آنها توجه داشت، گفت: اینکه این رو‌زها همه مضطرب باشیم عجیب نیست، اما اینکه این اضطراب تا چه حد بر زندگی روزمره ما اثر گذاشته، قابل تأمل است. هر چند اضطراب ناشی از نگرانی‌هایی مانند از دست دادن شغل، سلامتی عزیزانمان، ترس از ناشناخته‌ها و اینکه نمی‌دانیم بعداً چه خواهد شد، در میان تمام نگرانی‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.

افروز روش‌های مقابله با اضطراب کرونا را تشریح کرد که برای آشنایی با این روش‌ها می‌توانید مصاحبه وی را با تیتر «۷ نکته طلایی برای مقابله با آسیب‎های روحی کرونا » بخوانید.

جشن‌های آنلاین و مجازی

طی هفته جاری جشن میلاد حضرت علی اکبر(ع) و جشن‌های مربوط به نیمه شعبان و هفته جوان به صورت مجازی برگزار شد. بر این اساس معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از برگزاری آنلاین برنامه‌های هفته جوان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: خدمات تشکل‌های جوانان در موضوع کرونا با توان بیشتری ادامه خواهد داشت. طرح زیارت مجازی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) نیز آغاز شد.

در ادامه اخبار اجتماعی هفته جاری، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام از ارسال یک محموله بهداشتی به مناطق محروم جهت مقابله با شیوع کرونا خبر داد. رئیس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) منصوب کرد. ۳۰ محصول دارویی جدید رونمایی شد. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در تشریح برنامه‌های نیمه شعبان با عنوان «صبح امید» گفت: با توجه به شرایط موجود و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های نیمه شعبان در فضای مجازی برگزار می‌شود. خبر مربوط به نورافشانی ۱۴ نقطه از شهر تهران به مناسبت نیمه شعبان اعلام شد و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تبیین دلایل اصرار برخی دینداران به برگزاری مناسک جمعی در دوره شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: زیست دینی پس از کرونا با چالشی جدید مواجه شده است.

به مناسبت هفته جوان ایکنا با محمدعلی مجد فقیهی، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف و مدرس نهج‌البلاغه در حوزه و دانشگاه، مصاحبه‌ای انجام داد. در این مصاحبه نگاه حضرت علی(ع) به جوانان مورد تحلیل قرار گرفته است.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور نیز طی سخنانی مشکلات روحی و روانی ناشی از شیوع کرونا را طبیعی و البته قابل کنترل عنوان و راه‌کارهای پیشگیری از عود مشکلات روانی را برای مخاطبان ایکنا تشریح کرد.

حج چه خواهد شد؟

در ادامه اخبار سرویس اجتماعی اعلام شد: یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات خبر داد: همزمان با سالروز میلاد پر برکت ولی عصر(عج) طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی و نذر خیران برای توسعه حرم مطهر امامین عسکریین(ع) آغاز می‌شود، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور طی نامه‌ای به رهبران سیاسی زن جهان از آنها خواست به ادامه تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه ملت ایران اعتراض کنند، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ضمن تقدیر از فعالیت ۲۲ برند مد و لباس کشور در تولید ماسک، گان و شیلد، اعلام کرد: پس از غلبه بر ویروس کرونا، اختتامیه نهمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار خواهد شد و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: اگر عربستان تصمیم به عدم برگزاری حج بگیرد، اولویت اعزام در سال بعد با زائرانی است که هم‌اکنون ثبت‌نام کرده‌اند و فرایند ثبت‌نامشان تکمیل شده است.

برگزاری اعیاد شعبانیه و مراسم‌ مذهبی همچنان ممنوع است

در ادامه اخبار، تداوم ممنوعیت برگزاری اجتماع‌های مذهبی و برگزاری اعیاد شعبانیه خبری بود که كمیته امنیتی، ‌اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا طی اطلاعیه شماره ۵ خود آن را اعلام کرد، همچنین کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا انتشار نسخه کاغذی روزنامه‌ها و سایر نشریات در سراسر کشور را از روز ۲۳ فروردین‌ماه بلامانع اعلام کرد.

پویش و استغاثه سراسری و جهانی به امام زمان(عج) با عنوان «مرا دریاب» در شب نیمه شعبان ۲۰ فروردین‌ماه، به صورت سراسری در کل کشور و بسیاری از نقاط مختلف جهان برگزار شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشت: ویروس کرونا بی‌تردید تهدیدی است که باید با یاری ملت‌ها و دولت‌ها و عزمی جهانی و هماهنگی بین‌المللی به آن خاتمه داد.

جدیدترین آمار کرونا

طی هفته جاری نیز همانند هفته گذشته تمام اخبار مهم مربوط به کرونا به خصوص سخنان وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت در بخش سلامت سرویس اجتماعی ایکنا منتشر شد.

از جمله اخبار مهم دیگر این بخش می‌توان به خبرهای: لزوم کنترل معتادان برای مقابله با شیوع کرونا، چگونگی مداخلات طب ایرانی برای کنترل کرونا پس از دستور وزیر بهداشت، راه‌اندازی مرکز مشاوره تلفنی روانشناختی کرونا، ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در گرو توان اقتصادی کشور و ابلاغ دستور‌العمل کارآزمایی‌های بالینی در همه‌گیری بیماری اشاره کرد.

در هفته جاری سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وجود تمامی داروهای مورد استفاده کرونا در ذخایر دارویی ایران، گفت: عمده این داروها تولید داخل و مواد اولیه آنها نیز موجود است. وزیر بهداشت در پیامی از حمایت‌های وزیر اطلاعات در همکاری با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تقدیر کرد همچنین وزیر بهداشت در نامه‌ای به فرمانده سازمان بسیج مستضعفین از همکاری‌های بی‌دریغ این سازمان و زحمات جهادی بسیجیان در اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با ویروس کرونا تشکر کرد. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نیز اعلام کرد: افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچنان باید در خانه بمانند و در صورت شاغل بودن مزایا و حقوق شغلی آنها پرداخت شود.

متوفیان کرونا، کم‌خطرتر از افراد بهبود‌یافته

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در نشست خبری ویدئوکنفرانسی که ۱۸ فروردین‌ماه برگزار شد، با اشاره به غربالگری ۷۰ میلیون نفر از مردم در قالب بسیج مقابله با کرونا اظهار کرد: متوفیان کرونا کم‌خطرتر از افراد بهبود‌یافته از این بیماری هستند.

تولید روزانه یک میلیون ماسک ۳ لایه در کشور، ساز و کار استفاده از بیمه برای بیماران کرونایی، راهنماهای گام دوم مبارزه با کووید۱۹ ابلاغ شد، بی‌نیاز شدن کشور از واردات دستگاه‌های کمک تنفسی بیماران کرونایی و تقدیر از خانواده شهدای مدافع سلامت دیگر خبرهای سلامت محور هفته جاری بود و در نهایت کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به شناسایی هزار و ۹۹۷ مورد جدید کووید ۱۹، اظهار کرد: با احتساب این موارد تعداد کل مبتلایان به ۶۴ هزار و ۵۸۶ نفر در ایران رسید و متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و با احتساب این موارد تا کنون چهار هزار و سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام
captcha