برگزارى «پویش همگانی ختم کل قرآن کریم» در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3891489
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱

برگزارى «پویش همگانی ختم کل قرآن کریم» در چهارمحال‌وبختیاری

رئیس اداره امور قرآنی چهارمحال‌وبختیاری از برگزارى «پویش همگانی ختم کل قرآن کریم» با همت مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان خبر داد.

محسن تقی‌پور، رئیس اداره امور قرآنی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تشریح برنامه‌های این اداره در ایام کرونایی به «پویش همگانی ختم کل قرآن کریم» اشاره و اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ و از دست دادن شماری از هم‌استانی‌ها و تعداد زیادی از هموطنان، که مظلومانه از میان ما رفتند، پویش ختم قرآن کریم برای شادی روح متوفيان از سوی مراکز و تشکل‌های قرآنی استان در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: به همه مراکز قرآنی استان اعلام شده است که هر مرکز، اعم از مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی، یک ختم قرآن داشته باشد، لذا این مراکز با تجمیع اعضای خود اعم از مربیان و قرآنیان و قرآن‌آموزان، به صورت متمرکز و از طریق فضای مجازی در منازل و هر فرد با تلاوت یک جزء به ختم دسته‌جمعی می‌پردازند که ثواب آن به ارواح متوفیان مبتلا به کرونا و شهدای سلامت هديه می‌شود، چرا كه به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، مراسم ترحیم و قرآ‌ن خوانی برای آنان برگزار نشده است.

تقی‌پور با اشاره به ابراز رضایت خانواده‌های بازماندگان این متوفیان از اجرای این پویش خداپسندانه، تصریح کرد: تا کنون چندین ختم توسط مراکز قرآنی استان انجام شده است و این روند همچنان ادامه دارد. خوشبختانه یاد درگذشتگان و تلاوت قرآن برای شادی روح این عزیزان، با استقبال خوب خانواده‌های بازماندگان مواجه شده است.

نهضت تربیت قرآنی «نورالثقلین»

رئیس اداره امور قرآنی استان در تشریح یکی دیگر از اقدامات این نهاد در شرایط کنونی، بیان کرد: رویکرد ریاست جدید دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی که در کنار آموزش‌های عمومی، نگاه ویژه به آموزش‌های معارفی وجود دارد، توجه به مباحثی نظیر تدبر در قرآن، معارف قرآنی، گفتمان‌سازی قرآنی در جامعه و تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز توسط افراد نخبه و فعالان قرآنی است که طرح نورالثقلین در همین راستا برنامه‌ریزی شده است.

تقی‌پور در تبیین اهداف طرح نورالثقلین، گفت: توسعه و تعمیق معارف قرآن و عترت مبتنی بر قرائت امامین انقلاب اسلامی و نیز، بسط اخوت، وحدت کلمه و ولایت در مؤمنان، اصلاح سبک زندگی اسلامی و نیل به سبک زندگی قرآنی در جامعه، ایجاد بسترهای لازم جهت پیشبرد گام دوم انقلاب اسلامی و کمک به فرآیند تمدن‌سازی اسلامی از اهداف پیش‌بینی شده این طرح است.

وی مخاطبان این طرح را آحاد جامعه اسلامی و مؤمنان در سنین مختلف کودک تا پیشکسوت دانست و افزود: افزایش انس با قرآن در مؤمنان و گسترش گرایش به باطن قرآن کریم، گسترش فرهنگ خانواده‌محوری و تعمیق پیوندهای خانوادگی مبتنی بر اندیشه اسلامی، توسعه نهادهای مردم‌پایه در بستر جامعه و ایجاد ظرفیت‌های مردمی تبلیغ قرآنی و نیز، ایجاد شبکه مراکز قرآنی از جمله آثار و ثمرات طرح هستند.

تقی‌پور گفت: در حال حاضر، طرح نورالثقلین توسط چند مرکز قرآنی مطرح در استان شکل می‌گیرد و در آینده نزدیک پوشش سراسری در سطح مراکز قرآنی استان را شاهد خواهیم بود.

رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه

رئیس اداره امور قرآنی استان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت و کمک مؤمنانه به آسیب‌دیدگان اقتصادی از کرونا، گفت: مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی استان نیز به این رزمایش ملی پیوسته‌اند تا هر مرکز قرآنی حکم یک خیر را داشته باشد و طبق برنامه‌ریزی‌ها، حداقل حمایت از یک خانواده محروم را در روزهای سخت کرونایی و ایام ماه مبارک رمضان بر عهده بگیرد.

تقی‌پور بیان کرد: این اقدام خداپسندانه در حال حاضر با همت قرآنیان و فعالان قرآنی و جمع‌آوری کمک‌ها آغاز شده است که انتظار می‌رود خیران قرآنی نیز به این مسئله ورود کنند و یاری‌گر مراکز قرآنی در این کمک مؤمنانه باشند.

وی در خصوص فعالیت‌های آموزشی مراکز قرآنی استان، تصریح کرد: این مراکز کماکان تابع ستاد ملی مبارزه با کرونا هستند و فعالیت‌های آموزشی متوقف شده است اما آموزش‌های عمومی و تخصصی بعضاً از طریق فضای مجازی پیگیری می‌شود و این روند تا بازگشت به روال عادی، ادامه دارد.

تقی‌پور در خصوص برنامه‌های اداره امور قرآنی استان در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: امسال به دلیل شرایط پیش‌آمده، برنامه «با قرآن در رمضان» به شیوه هر ساله برگزار نمی‌شود لذا مراسم جزءخوانی در مصلای شهرکرد و سراسر استان نخواهیم داشت.

وی گفت: مراسم جزءخوانی به صورت خانگی و مجازی برگزار می‌شود، ضمن اینکه طبق هماهنگی با صدا و سیمای استان، مقرر شده است که آرشیو جزءخوانی سال‌های گذشته در طول ماه رمضان امسال از این رسانه پخش شود.

انتهای پیام
captcha