رعایت تقوای اجتماعی یکی از زمینه‌های ظهور است
کد خبر: 3895582
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
حجت‌الاسلام ملایی تبیین کرد:

رعایت تقوای اجتماعی یکی از زمینه‌های ظهور است

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: یکی از زمینه‌های ظهور در مقوله اجتماعی، رعایت تقوای اجتماعی از جانب دوستداران و منتظران امام عصر(عج) و تبدیل جامعه به یک جامعه باتقوا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در تبیین یکی از ویژگی‌های اجتماعی منتظر امام زمان(عج) یعنی «تقوای اجتماعی»، اظهارکرد: منظور از تقوای اجتماعی این است که فرد تلاش می‌کند اوامر الهی را از واجبات و محرمات در هنگام ورود به بستر جامعه و مواجهه با دیگران‌، اطاعت کند.

وی ادامه داد: برخی افراد ممکن است در انجام امور فردی و مسائل شخصی نظیر به جا آوردن نماز و روزه و ... تقوای الهی را پیشه کنند، اما در ورود به اجتماع و مواجهه با آحاد جامعه، تقوای اجتماعی را مورد توجه قرار نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه مؤمنان در عصر غیبت به حفظ تقوا توصیه شده‌اند، اضافه کرد: این تقواپیشگی به دلیل جامعیتی که دارد، علاوه بر امور فردی باید در امور اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد و بايد به آنچه خداوند در مواجهه انسان با اجتماع دستور داده است، ملتزم باشیم.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: اگر این موضوع از سوی همه منتظران و دوستداران امام زمان(عج) مورد دقت قرار گیرد، تقوای اجتماعی در تک‌تک افراد جامعه شکل خواهد گرفت و تبدیل به تقوای جمعی شده و شاهد جامعه تقوامحور خواهیم بود.

حجت‌الاسلام ملایی با تاکید بر اینکه غفلت از تقوای اجتماعی یکی از موانع ظهور است، ادامه داد: بسیاری از دوستداران باوجود رعایت تقوای فردی، به مقوله اجتماعی تقوا در مواجهه با دیگران توجه نداشته‌اند لذا کمتر شاهد شکل‌گیری تقوای اجتماعی بوده‌ایم.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: تقوای جمعی بدان معناست که تعداد کثیری از آحاد جامعه عامل به تقوا باشند تا اندازه‌ای که برآیند و عمومیت جامعه نشانگر رعایت تقوا در معاشرت‌های اجتماعی و بایسته‌های حضور در جامعه از سوی اکثریت افراد باشد.

حجت‌الاسلام ملایی با طرح این پرسش که برکات تقوای اجتماعی و فراگیر شدن آن در جامعه چیست؟ تصریح کرد: خداوند در آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف پاسخ این پرسش را می‌دهد: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ».

این کارشناس مهدویت بیان کرد: خداوند وعده داده است که اگر باور به خدا، تقوا و اجرای اوامر الهی در جامعه جریان پیدا کند و هر فرد بر اساس منافع خودش عمل نکند، ما برکات آسمان و زمین را بر آن جامعه نازل خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه این آیه حاوی یک نکته مهدوی است، افزود: وقتی در احادیث امامان(ع) آمده است که نزول برکات آسمان و زمین در عصر ظهور به صورت کامل تجلی می‌یابد، اشاره به این نکته لطیف است که اگر بخواهیم جهانی پر از برکت آسمان و زمین داشته باشیم، افراد جامعه باید مؤمن به خدا باشند و بر اساس اوامر و نواهی الهی حرکت کنند.

وی تأکید کرد: نتیجه‌گیری می‌شود که یکی از زمینه‌های ظهور در مقوله اجتماعی، رعایت تقوای اجتماعی از جانب دوستداران و منتظران امام عصر(عج) و تبدیل جامعه به یک جامعه باتقوا است.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: در صورت رعایت تقوا در جامعه می‌توان امیدوار بود که خداوند تفضل کرده، ظهور امام زمان(عج) را تسریع و برکات آسمان و زمین را به برکت ظهور بر همه مردم نازل فرماید.

انتهای پیام
captcha