تقویت هوش اجتماعی منتظران در «مدرسه غدیر» / پیوند غدیر و مهدویت
کد خبر: 3915195
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۷
حسن مُلایی تبیین کرد:

تقویت هوش اجتماعی منتظران در «مدرسه غدیر» / پیوند غدیر و مهدویت

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت «مدرسه غدیر» را یکی از کانون‌های قدرتمند تقویت هوش اجتماعی مؤمنانه و منتظرانه برشمرد و گفت: اگر منتظر امام زمان(عج) به دنبال تقویت هوش اجتماعی خود است باید به درک بالایی از آموزه‌های غدیر و ارتباط آن با مهدویت دست بیابد.

تقویت هوش اجتماعی منتظران در «مدرسه غدیر» / پیوند غدیر و مهدویت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا، در ادامه مبحث اخلاق و تربیت اجتماعی منتظران ظهور، اظهار کرد: یکی از بایسته‌های تربیت و بلوغ اجتماعی که با توجه به قرار داشتن در دهه امامت و ولایت و فرارسیدن عید غدیر خم می‌توان مورد توجه قرار داد، ضرورت ورود منتظران به مدرسه غدیر است.

وی با بیان اینکه زمینه‌سازی‌هایی برای ظهور امام زمان(عج) لازم است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین زمینه‌سازی‌ها، برخورداری منتظران از بلوغ اجتماعی است چرا که بسیاری از موانع مسیر ظهور از سنخ مباحث اجتماعی است لذا رشد و تربیت اخلاقی در عرصه جامعه، مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی از بهترین بسترهای آمادگی برای ظهور محسوب می‌شود.

خطبه غدير حاوى فرازهاى مهدوى است

حجت‌الاسلام ملایی با تأکید بر اینکه بسیاری از آموزه‌های غدیر بر بُعد اجتماعی انسان‌ها معطوف است، گفت: با مطالعه خطبه غدیر ملاحظه می‌شود که حضرت رسول(ص) با وجود مطرح بودن نصب امام علی(ع) به عنوان امیر مؤمنان، در بسیاری از فرازهای این خطبه از حضرت حجت(عج) سخن به میان می‌آورند حال آنکه این امام همام دو قرن بعد پا به عرصه هستی می‌گذارند.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) در این خطبه از مسلمانان بیعت با امام زمان(عج) را می‌گیرند و دستور می‌دهند که با دوازده امام که آخرینشان امام زمان(عج) است بیعت کنند. لذا با تأمل و درنگ در فرازهای خطبه غدیر می‌توان به پیوند غدیر و مهدویت به‌خوبی پی برد.

حجت‌الاسلام ملایی با بیان اینکه در مقوله ولایت ائمه اطهار(ع) نیز باید این تأمل و درنگ را داشت‌ ادامه داد: ولایت به معنای محبت صرف نیست بلکه بیشتر در معنای حاکمیت اجتماعی ائمه(ع) مطرح می‌شود و متأسفانه بسیاری از ما در مقوله ولایت اهل‌بیت(ع) و ولایت امام عصر(ع) به همین درجه محبت بسنده کرده‌ایم و پیداست که هنوز به درک آموزه‌های غدیر نائل نشده‌ و نتوانسته‌ایم آن‌ را در مورد امام زمان خود پیاده کنیم.

درس‌نامه غدیر و تقويت امام‌شناسی

کارشناس مهدویت تأکید کرد: برای درک مبانی غدیر چه خوب است که سه متن مهم خطبه غدیر پیامبر(ص)، خطبه غدیریه امیرالمؤمنین‌(ع) و زیارت غدیریه امام هادی(ع) را به‌عنوان درس‌نامه غدیر همراه با تفکر و مباحثه مطالعه کنیم چرا که این متون دریچه‌های مناسبی را به سوی دقت و توجه به رشد و درک اخلاقیات و بلوغ اجتماعی ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام ملایی در خصوص اهمیت این سه متن، تصریح کرد: این متون از حیث ارتقای معرفت افراد به امام(ع) و تقویت امام‌شناسی اهمیت فراوانی دارند. با مطالعه این متون و معرفت به مبحث غدیر تأمل و درنگی بر این پرسش داشته باشیم که اگر در واقعه غدیر حضور داشتیم، برداشتمان از ولایت و امامت امیرمؤمنان چگونه بود؟

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: مأموریت غدیر و تفویض خلافت پیامبر(ص) به امام علی(ع) به‌قدری مهم است که خداوند در قرآن خطاب به پیامبرش فرمود که اگر این ماموریت را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده‌ای. لذا باید ارتباط ولایت و حکومت اجتماعی ائمه(ع) را درک کرد و به اهمیت حکومت‌داری و مدیریت جامعه از سوی امام پی برد تا به رشد قابل ملاحظه در مقوله اجتماعی دست یافت.

حجت‌الاسلام ملایی «مدرسه غدیر» را یکی از کانون‌های قدرتمند تقویت هوش اجتماعی مؤمنانه و منتظرانه برشمرد و بیان کرد: اگر منتظر امام زمان(عج) به دنبال تقویت هوش اجتماعی خود است باید به درک بالایی از آموزه‌های غدیر و ارتباط آن با مهدویت دست بیابد.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه امسال منتظران امام زمان(عج) می‌توانند با نگاه ویژه مبحث غدیر را مورد بازبینی قرار دهند، افزود: این اقدام سبب رشد تفکر اجتماعی و پی بردن به راز بسیاری از حساسیت‌ها و اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی منتظران می‌شود که مصادیق آن‌را پس از انقلاب اسلامی در جامعه مشاهده کرده‌ایم و بارزترین آن، سفارشات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص از سرگیری کمک مؤمنانه در ایام سخت کرونایی و به یاری نیازمندان شتافتن است.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: این تأکید هوشمندانه ایشان در ایام منتهی به عید غدیر که احسان و نیکوکاری و کمک اجتماعی بسیار سفارش شده و نشان دهنده رشد جامعه در مقوله رفتار اجتماعی منتظران است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha