اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا
کد خبر: 3896017
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
عضو شورای فقهی بانک مرکزی بیان کرد:

اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا

حجت‌الاسلام نظری درباره وضعیت اقتصاد پساکرونا اظهار کرد: باید اقداماتی انجام دهیم که اشتغال آسیب‌ جدی نبیند. در همین راستا سرمایه‌گذاری‌هایی که در بورس انجام می‌شود شرایط را فراهم می‌کند که شرکت‌ها از طریق جذب سرمایه، زمینه‌های لازم را ایجاد کنند تا وضعیت اشتغال بهبود یابد.

حسن نظری عضو شورای فقهی بانک مرکزی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره لزوم ورود نهادهای مردمی و خصوصی برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا پرداخت و اظهار کرد: در این زمینه و برای کاهش مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا نیازمند دو اقدام کوتاه‌مدت و بلندمدت هستیم. تلویزیون واقعاً خوب کار می‌کند و گروه‌های کمک‌رسان، خیرین و نهادهایی همانند سپاه پاسداران، بسیج، نیروهای مسلح، هلال احمر، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد، بخش خصوصی و بسیاری از نهادهای دیگر، در این ایام وارد صحنه شده‌اند تا آسیب‌های کرونا را به حداقل برسانند.


بیشتر بخوانید:


ورود نهادهای مختلف برای کمک‌رسانی به مردم

وی اظهار کرد: در شهر و روستا کمک‌رسانی‌های لازم از سوی نهادهای مختلف صورت می‌گیرد. در شرایط فعلی بسیاری از مردم از لحاظ مالی در تنگنا هستند. لذا ورود نهادهای عمومی و نظامی به این موضوع اهمیت زیادی داشت. آن‌ها هم وارد میدان شدند و در حد توان به آسیب‌دیدگان کمک کردند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی با اشاره به فعالیت‌هایی که بخش خصوصی برای کمک به نیازمندان انجام داده است افزود: همچنین بخش خصوصی در همه شهرها و شهرستان‌های کشور وارد شده و در حال کمک برای کاهش تبعات اقتصادی کروناست و در کوتاه‌مدت چنین اقداماتی برای افرادی که آسیب‌پذیر بودند و در شرایط کرونا آسیب‌پذیرتر شدند ضرورت داشت.

اهمیت حفظ اشتغال در پساکرونا

حجت‌الاسلام نظری با اشاره به اهمیت تلاش برای پایداری اشتغال در کشور، بیان کرد: در درازمدت باید اقداماتی انجام دهیم که اشتغال آسیب‌ جدی نبیند. سرمایه‌گذاری‌هایی که در بورس انجام می‌شود شرایط را فراهم می‌کند تا این شرکت‌ها از طریق جذب سرمایه، زمینه‌های لازم را ایجاد کنند تا وضعیت اشتغال بهبود یابد.

امیدواریم مردم در سطح وسیع وارد بازار سرمایه شوند تا گامی اساسی در راستای خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد کشور انجام شود

مدیر مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی براساس مذهب اهل‌بیت(ع) یادآور شد: بارها گفته‌ام اگر بازار سرمایه فعال شود، بازار اشتغال نیز فعال می‌شود. البته امسال ممکن است این امکان وجود نداشته باشد، اما نباید اجازه دهیم که اشتغال کاهش یابد. در سایر کشورها از جمله در اروپا و آمریکا یکی از مشکلات جدی‌ای که در آینده خواهند داشت کاهش اشتغال و افزایش بیکاری است.

مشکلات برآورد خسارات اقتصادی کرونا

وی درباره میزان خساراتی که شیوع ویروس کرونا به اقتصاد ایران وارد کرده است اظهار کرد: در شرایط کنونی کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که اقتصاد چقدر آسیب دیده است. بنابراین باید منتظر بمانیم که کرونا از بین برود، آنگاه برآوردی از خسارات وارده داشته باشیم. سپس برای جبران این خسارات اقدام کنیم.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: مشکل مهمی که تاکنون داشته‌ایم این بوده که دولت‌ها اقدام مهمی در راستای کوچک کردن بخش دولتی یا عمومی انجام نداده‌اند. بخش عمومی همانند صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های تأمین اجتماعی و بخشی از شهرداری‌ها هستند. در بخش دولتی نیز چندین هزار شرکت وجود دارد که هیچ لزومی ندارد در اختیار دولت باشد و باید خصوصی شوند.

بخش دولتی منشأ بسیاری از فسادهاست

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شرایط کنونی و حمایت دولت از بازار سرمایه، زمینه را برای تقویت بخش خصوصی فراهم کرد و اگر به همین روالی که شروع شده، ادامه یابد و زمینه گسترش بخش خصوصی فراهم شود یکی از آسیب‌های مهم اقتصاد ایران را برطرف و ادعا کنیم که اقتصاد را به سامان رسانده‌ایم.

‌وی یادآور شد: بخش دولتی تاکنون توجیه اقتصادی و اجتماعی نداشته و منشأ بخشی از فسادها و رانت‌ها بوده است لذا خصوصی‌سازی این بخش بهترین روش برای کاهش انحرافات مالی است بنابراین امیدواریم این روند با قدرت ادامه یابد، چراکه در صورت موفقیت خصوصی‌سازی، می‌توانیم امیدوار باشیم که پایان سال یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور برطرف شود.

چگونه بخش خصوصی را فعال کنیم؟

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: البته در حوزه قانونی هم باید زمینه‌های فعال‌سازی بخش خصوصی را فراهم کنیم. در مرحله بعد باید کاری کنیم ایرانیان که در خارج کشور هستند، همه یا دست‌کم بخشی از سرمایه خود را وارد کشور کنند تا از این توانایی هم در راستای بهبود وضعیت اقتصادی بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام نظری در پاسخ به اینکه آیا اقدامات بخش خصوصی در ایام کرونا برای کمک به نیازمندان رضایت‌بخش است؟ بیان کرد: بخش خصوصی هنوز به خوبی شکل نگرفته و در حال شکل گرفتن است. برای مثال بانک نباید بنگاه‌داری کند بلکه باید صرفاً به فکر بانکداری باشد. اقدامات اخیری که دولت برای افزایش سهامداری مردم انجام می‌دهد، کاری ارزنده است و باید به صورت جدی پیگیری شود تا مردم مالک سهام شرکت‌ها شده و مدیریت اقتصاد از دست دولت خارج شود.

عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تأکید کرد: امیدواریم مردم هم در سطح وسیع وارد بازار سرمایه شوند تا گامی اساسی در راستای خصوصی‌سازی و کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد کشور برداشته شود.

انتهای پیام
captcha