مواسات از ارکان جامعه‌پردازی اسلامی است / تجلی مواسات در سیره کریم اهل‌بیت(ع)
کد خبر: 3897354
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

مواسات از ارکان جامعه‌پردازی اسلامی است / تجلی مواسات در سیره کریم اهل‌بیت(ع)

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: مواسات یکی از ارکان اصلی جامعه‌پردازی اسلامی و پیشرفت به سمت تمدن نوین اسلامی است، جامعه‌ای که درصدد برپایی عدل و قسط باشد، به مواسات نگاه ویژه دارد.

حجت‌الاسلام‌ والسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به «مواسات» به عنوان اجتماعی‌ترین بُعد دین اسلام، اظهار کرد: این سجیه اخلاقی حسنه هم در سطح نظری یعنی آیات و روایات و هم در سطح عینی و عملی یعنی سیره و سبک زندگی ائمه‌اطهار(ع) و اولیای دینی همواره مورد توصیه و تاکید ویژه بوده است.

وی در تبیین معنای مواسات، گفت: مواسات به معنی همراهی با دیگران و بخشش و کمک مالی به دیگران، غمخواری کردن با نیازمندان و فقرا است.

تجلی مواسات در زندگی کریم اهل‌بیت(ع)

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد سیره ائمه معصومین(ع) را مملو از مصادف مواسات دانست و تصریح کرد: در این میان سیره امام حسن مجتبی(ع) که کریم اهل‌بیت(ع) نامیده می‌شود، جلوه عینی و بارز مواسات و همدردی با دردمندان جامعه به شمار می‌رود‌.

وی ادامه داد: آن حضرت بسیار دلسوز بودند و با اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند، دردِ دل آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند و در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت، افزود: حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می ‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد به انفاق‌های بزرگ امام حسن مجتبی(ع) در طول حیات کریمانه‌شان اشاره و بیان کرد: در متون اسلامی آمده است که ایشان در طول حیاتشان دو بار تمام دارایی را در راه خدا بذل کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

وی ادامه داد: در موارد فراوان دیگری که از آن حضرت نقل شده است، بخشش‌های چند برابری و بیش از نیاز و درخواست فقرا از سوی ایشان به چشم می‌خورد تا علاوه بر رفع نیازشان با راه‌اندازی کسب و کار بتوانند از فقر خارج شوند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه سطوح مختلفی برای انفاق وجود دارد، افزود: بالاترین سطح انفاق و مواسات، به مصداق آیه شریفه «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»، بخشش از مالی است که انسان در عین احتیاج از آن می‌گذرد و انفاق می‌کند که ائمه‌هدی(ع) به ویژه امام حسن(ع) بر این مسیر حرکت می‌کردند.

فرصت‌‌های مواسات در بحران کرونا

وی در ادامه با اشاره به درگیر بودن کشور با مشکلات ناشی از شیوع کرونا، تصریح کرد: در این مبحث که تهدیدی جدی برای سلامت است، شاهد انواع واکنش‌‌های مثبت و امیدوارکننده در جامعه بودیم که در این میان باید از کادر درمان و سلامت بیمارستان‌ها یاد کرد که با انفاق جان به کمک افراد جامعه آمدند و با ایثار و از خودگذشتگی، امنیت و سلامت را به انسان‌ها هدیه دادند.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد به ایجاد پویش‌‌های متعدد اجتماعی‌، اقتصادی، فرهنگی و ... اشاره کرد و گفت: مردم در این حرکت‌های دسته‌جمعی در جهت رفع نیازهای افراد متضرر از کرونا در ساحت‌های مختلف به صحنه آمدند و نشان دادند که جامعه دوستدار اهل‌بیت(ع) در مواقع دشوار و خاص چگونه باید باشد، که پویش بخشش اجاره‌بها از جمله این حرکت‌ها بود.

مواسات با نیازمندان؛ فلسفه روزه‌داری

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اشاره به پانزدهم ماه مبارک رمضان و آغاز هفته اکرام و اطعام ایتام و فقرا، ادامه داد: ماه رمضان ماه مواسات و همدردی با نیازمندان و یکی از فلسفه‌های روزه بی‌شک درک شرایط معیشتی فقرا و گرسنگان است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد رزمایش کمک مؤمنانه در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر مواسات و همدلی با مستمندان در ماه رمضان را یادآور شد و تاکید کرد: مواسات یکی از ارکان اصلی جامعه‌پردازی اسلامی است و پیشرفت به سمت تمدن نوین اسلامی، جامعه‌ای که درصدد برپایی عدل و قسط است، به مواسات نگاه ویژه دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: رزمایش مواسات و همدلی مؤمنانه چهره جامعه اسلامی را به جهانیان نشان داده است و می‌بینیم که جوامع بشری کشورهای توسعه‌یافته مدعی دموکراسی و انسان‌دوستی در این بحران دچار چالش‌های متعدد شدند و از این دست حرکت‌های همدلانه به‌ندرت در آن‌ها شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه جامعه اسلامی در بحران کرونا ثابت کرد که ادعای توخالی ندارد، افزود: ما مدعی اسلام و دین هستیم و در عمل این ادعا به اثبات رسید، در مقابل در جوامع غربی شاهد بودیم که چه رفتارهای ناشایستی اتفاق افتاد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه آزاد استان موضوع کرونا را باوجود تمام مشکلاتی که ایجاد کرده است، یک فرصت و اتفاق خوب برای به رخ کشیدن هویت حقیقی ایرانی - اسلامی دانست و بیان کرد: برای همگان ثابت شد که تنها جامعه اسلامی و الهی می‌تواند نجات‌بخش باشد و با حرکت در مسیر عمل به آیات احادیث و آموزه‌ های دین باید جامعه را برای ظهور امام زمان(ع) آماده کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قرائن موجود، دوران پسا کرونا در جوامع اسلامی چه سمت و سویی می‌یابد، گفت: کارشناسان بر تغییر اساسی سبک زندگی افراد در دوران پسا کرونا اتفاق نظر دارند، با نگاهی به واکنش‌ها و رفتار جامعه اسلامی می‌توان خوشبین بود که این تغییر و تحول مثبت و رو به جلو است. لذا تغییرات پسا کرونا در مقوله سبک زندگی جوامع اسلامی، افزایشی و تقویتی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha