مؤسسه قرآنی امیرالمؤمنین(ع) و همتی مؤمنانه برای مقابله با کرونا
کد خبر: 3898096
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳

مؤسسه قرآنی امیرالمؤمنین(ع) و همتی مؤمنانه برای مقابله با کرونا

مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان در دوران شیوع کرونا با ضدعفونی کردن معابر و بیمارستان‌ها، تولید لوازم بهداشتی، سرکشی به بیماران، غسل و دفن بیماران متوفا و تهیه بسته‌های معیشتی برای اقشار ضعیف، پیشتاز و پیشگام نهادهای مردمی در امر مقابله با کرونا است.

موسسه امیرالمومنین(ع) کاشان؛ نقطه ثقل مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده، مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره فعالیت‌های این مؤسسه در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه دارالمؤمنین کاشان از همان ابتدا روی خط قرمز شیوع کرونا قرار داشت، به حافظان قرآن و نهج‌البلاغه و روحانیون و افراد مرتبط فراخوان داده و تیمی شامل 150 نفر در بخش‌های مختلف تشکیل دادیم. تعدادی از این افراد ضدعفونی کردن معابر را بر عهده داشتند، به این صورت که هر شب 15 نفر سمپاش اعم از مبتدی و غیرمبتدی معابر شهر را سمپاشی می‌کردند.

وی افزود: یک دسته دیگر مسئولیت ضدعفونی کردن بیمارستان‌های کاشان را برعهده داشتند و بیمارستان بهشتی که محل تجمیع بیماران مبتلا به کرونا بود، در وضعیت بسیار حادی قرار داشت و گروهی ده نفره به صورت روزانه مسئولیت ضدعفونی کردن سه طبقه بیمارستان بهشتی را عهده‌دار بودند. علاوه بر این، مسئولیت ضدعفونی کردن اورژانس و دیگر بیمارستان‌های شهر مثل متینی و نقوی نیز بر عهده مؤسسه امیرالمؤنین(ع) بود که حافظان قرآن و نهج‌البلاغه به صورت روزانه و شبانه این مسئولیت را انجام می‌دادند.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤنین(ع) کاشان دیگر فعالیت این مؤسسه در راستای مبارزه با کرونا را تولید ماسک سه لایه بیان کرد و گفت: مؤسسه امیرالمؤنین(ع) تنها مرکزی بود که از معاونت غذا و دارو مجوز داشت و حدود 30 نفر از بانوان به صورت دو شیفت به تولید این ماسک‌ها اشتغال داشتند که در اختیار بیماران، پرسنل بیمارستان و افراد در معرض خطر قرار می‌گرفت. ماسک سه لایه از ماسک‌های دیگر متفاوت بوده و چون کار دست است، دوخت آن مشکل بود. فعالیت دیگری که مؤسسه امیرالمؤنین(ع) دنبال می‌کرد، سرکشی به بیماران مبتلا به کرونا بود. افراد مرتبط با مؤسسه که در زمینه پرستاری و پزشکی تخصص داشتند، به منازل این بیماران می‌رفتند و آنها را مورد مداوا قرار می‌دادند. علاوه بر این، بخشی از اطعام بیماران فقیر مبتلا به کرونا بر عهده مؤسسه امیرالمؤنین(ع) بود. ما بسته‌های ارزاق را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دادیم تا سیستم دفاعی بدنشان تقویت شده و زودتر از شر این ویروس منحوس نجات پیدا کنند.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده تصریح کرد: برنامه دیگری که مؤسسه دنبال می‌کرد و بسیار مغفول مانده بود، تغسیل افرادی بود که بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده بودند. با توجه به اینکه کاشان روی خط قرمز شیوع کرونا قرار داشت و هنوز نیز وضعیت در این شهر سفید اعلام نشده است، نرخ مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری بسیار بالا بود و علی‌رغم تلاش‌ها و زحمات مسئولان و غسالخانه‌های شهر، به دلیل بالا بودن تعداد اموات، اعضای مؤسسه امیرالمؤنین(ع) وارد عرصه شده و در محیط مخوف دارالسلام و آرامستان کاشان مشغول تغسیل اموات شدند. حدود 20 نفر به صورت آتش به اختیار، روزانه 23 میت یا کمتر و بیشتر را از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر غسل و کفن کرده و دفن می‌کردند. متعاقباً در بحث همدلی و کمک مؤمنانه نیز توفیقاتی برای مؤسسه حاصل شد و تاکنون بسته‌های غذایی و معیشتی به ارزش 100 میلیون تومان هم برای خانواده‌های مبتلا به کرونا و هم برای قشر مستضعف تهیه شده است.

وی اضافه کرد: مؤسسه امیرالمؤنین(ع) در دوران شیوع کرونا در عرصه آموزش نیز فعال بود و از طریق فضای مجازی و پیام‌رسان‌های داخلی، فعالیت‌های آموزشی خود را دنبال می‌کرد. با توجه به اینکه مؤسسه امیرالمؤنین(ع) اولین مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن و نهج‌البلاغه در جهان تشیع را راه‌اندازی کرده است، برنامه‌های آموزشی خود را تعطیل نکرد و علی‌رغم اینکه از استان‌های دیگر و حتی از خارج از کشور، مهمان در مدارس شبانه‌روزی داشتیم، با شیوع کرونا این مهمانان مجبور به ترک مدارس شدند، اما اساتید مؤسسه و حافظان قرآن و نهج‌البلاغه برنامه‌های خود را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کردند و می‌کنند و در حال حاضر نیز با مؤسسه ارتباط دارند. علاوه بر این، پنج شعبه دبستان و پیش دبستانی با 500 شاگرد دروس تحصیلی خود را از طریق فضای مجازی فرامی‌گیرند. هر چند استقبال قرآن‌آموزان از آموزش‌های غیرحضوری بالا بوده است، ولی هنوز در رابطه با فضای مجازی و آموزش از راه دور پروتکل خاصی تعریف نشده و جای خالی این موضوع در شرایط فعلی بیشتر به چشم می‌آید. برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم و خانواده‌ها در زمینه آموزش قرآن و نهج‌البلاغه و تدریس دروس روز ارتباط خوبی با مؤسسه داشتند.

مدیرعامل مؤسسه امیرالمؤنین(ع) کاشان در خصوص رویکرد مؤسسات قرآنی در شرایط حال حاضر، گفت: در روایت آمده است که مومن مثل کوه می‌ماند و بادها و طوفان‌ها و تندبادهای روزگار نباید او را تکان دهد. ما که داعیه‌دار امر فرهنگ هستیم، موظفیم که با دوراندیشی و برنامه‌ریزی این فضا را مدیریت کنیم. اگرچه وضعیت فعلی که تاریخ پایان آن مشخص نیست، دشوار است، ولی وظیفه داریم که با حزم و دوراندیشی ساختارها را تغییر داده و مانند قبل کارهای خود را انجام دهیم. همان‌طور که با فیلتر شدن تلگرام، پیام‌رسان‌های داخلی تولید شدند و فعالیت در فضای مجازی استمرار پیدا کرد، اکنون نیز وظیفه داریم که برای شرایط فعلی برنامه و چشم‌انداز تعریف کرده و اتاق فکر تشکیل دهیم که ماحصل آن، جهش فرهنگی بسیار بالا باشد.

انتهای پیام
captcha