نگاهی به کم‌وکیف مدرسه قرآنی امام حسین(ع) همدان/ طلاب پس از 6 سال حافظ کل قرآن می‌شوند
کد خبر: 3898342
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

نگاهی به کم‌وکیف مدرسه قرآنی امام حسین(ع) همدان/ طلاب پس از 6 سال حافظ کل قرآن می‌شوند

مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) همدان با اشاره به اینکه طلاب این مدرسه در کنار گذراندن دروس حوزه، طی 6 سال حافظ کل قرآن کریم می‌شوند، گفت: از ورودی‌های سال 92 این مدرسه (سال تأسیس مدرسه) نزدیک به 8 نفر حافظ کل و 12 نفر نیز حافظ بالای 25 جزء هستند.

نگاهی به کم‌وکیف مدرسه قرآنی امام حسین(ع) همدان/ طلاب پس از 6 سال حافظ کل قرآن می‌شوندحجت‌الاسلام محسن کریمی، مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت زندگی بشر است که خداوند مهربان دستورالعمل خوشبختی انسان را بر اساس رحمت و حکمت خود در این کتاب ذکر کرده است.
مدیر مدرسه علمیه قرآنی امام حسین(ع) افزود: باوجود گذشت چند قرن از عصر غیبت، طلاب ما با انس با قرآن و توسل به اهل‌بیت(ع) این مسیر را طی کرده اما دراین‌بین یک خلأ در حوزه‌های علمیه مشاهده می‌شد و آن عدم انس جدی با قرآن بود.
وی ادامه داد: دراین‌بین، تصمیم به راه‌اندازی مدرسه علمیه با رویکرد قرآنی در سطح شهر کرده که خوشبختانه همدان یکی از استان‌های موفق و ممتاز در سطح کشور و از شهر‌های ممتاز در استان بوده است.
کریمی با اشاره به اینکه این مدرسه قرآنی 7 سالی است باهدف نخبه‌گزینی طلاب با رویکرد قرآنی درسطح شهر فعال است، گفت: این مدرسه قرآنی به‌عنوان اولین مدرسه علمیه فعال در حوزه حفظ قرآن در سطح استان با حمایت‌های آیت‌الله موسوی اصفهانی، مدیر حوزه‌های علمیه استان شکل گرفت.
مدیر مدرسه قرآنی امام حسین(ع) با اشاره به اینکه این مدرسه در سطح 1 طلبه می‌پذیرد، گفت: سطح یک حوزه، ویژه دانش آموزان پایه 8 و 9 متوسطه است که پس از گذراندن دروس حوزه طی 6 سال موفق به اخذ درجه سطح 1 می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این مدرسه دارای 90 طلبه در سطح 1 است، اضافه کرد: طلاب پس از جذب در حوزه و موفقیت در مصاحبه و گزینش، دوره میثاق طلبگی را تابستان سال اول پذیرش خود طی می‌کنند، تفاوت مدرسه علمیه امام حسین(ع) با سایر مدارس این است که طلاب در کنار گذراندن دروس حوزه، طی 6 سال حافظ کل قرآن کریم می‌شوند.
کریمی ادامه داد: ساعات آموزشی در این مدرسه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده است که طلاب صبح هرروز به دروس حوزه پرداخته و بعدازظهر آن روز طی 2 الی 3 ساعت به مباحث قرآنی و حفظ آیات می‌پردازند.
این مدرس حوزه ادامه داد: طلاب در بخش مباحث قرآنی، روزانه 5 سطر از قرآن را حفظ می‌کنند، بخشی از زمان نیز به تحویل محفوظات به استاد و تفحص در تفسیر و معانی آیات می‌گذرد ناگفته نماند که در پایان هرماه نیز، آزمونی از سوی اساتید در جهت ارزیابی محفوظان از طلاب گرفته می‌شود.
وی گفت: برخلاف دوره‌های حفظ 1 یا 2 ساله که دانش‌آموز در آن باتحمل فشار زیاد حافظ کل قرآن کریم می‌شود و در بعضی مواقع نیز آن‌گونه که باید ازنظر کیفی نتیجه خوبی حاصل نمی‌شود این مدرسه، حفظ قرآن را به‌صورت تدریجی دنبال می‌کند، همچنین طلبه در کنار حفظ قرآن، با صرف و نحو، تجوید، تفسیر، اصول و کلام، مفاهیم و... نیز آشنا می‌شود.
این کارشناس دینی بابیان اینکه اساتید مجرب و متعهدی در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، گفت: طلاب این مدرسه، قرآن را به‌صورت تدریجی حفظ کرده و در کنار آن نیز به دروس حوزه می‌پردازند لذا تحصیل و کار آن‌ها به‌صورت عادی پیش رفته و هیچ بار سنگینی بر دوش آنان احساس نمی‌شود.
وی با اشاره به اینکه اولین فارغ‌التحصیلان این مدرسه وارد سطح عالی شدند، گفت: از ورودی‌های سال 92 این مدرسه (سال تأسیس مدرسه امام حسین(ع)) نزدیک به 8 نفر حافظ کل و 12 نفر نیز حافظ بالای 25 جزء هستند که به‌زودی این افراد نیز 5 جزء باقی‌مانده را تمام کرده و به جمع حفاظ کل خواهند پیوست.
کریمی با اشاره به اینکه حفاظ قرآن این مدرسه برای شرکت در آزمون حفظ و مفاهیم اوقاف و دریافت مدرک تشویق می‌شوند، گفت: ثمره حفظ قرآن در نخستین مرحله برای خود فرد طلبه است.
مدیر مدرسه قرآنی امام حسین(ع) ادامه داد: طلابی که با قرآن مأنوس بوده و آیات آن را حفظ می‌کنند از نشاط روحی و غنای عقلی و معنوی بیشتری نسبت به دیگر طلاب برخوردارند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت طلاب حافظ قرآن در اولین قدم، به‌عنوان مدرس در حوزه‌های علمیه است، در مراحل بعد زمانی که این طلاب به‌عنوان مبلغ، محقق، مدرس و ... مشغول به فعالیت می‌شوند می‌توانند از اندوخته قرآنی خود در کار بهره گرفته و نسبت به دیگران نفوذ کلام بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: در سومین قدم، این طلاب حافظ قرآن به دلیل غنای اندوخته و داشته‌های خود می‌توانند در سطوح عالی علاوه بر حضور محافل و حلقه‌های صالحین و مکتب امام زمان(عج)، به‌عنوان مبلغ نمونه نیز در خوراک‌دهی به مراکز فرهنگی مشغول به فعالیت باشند.
کریمی با اشاره به اینکه استقبال از این مدرسه بالا است، گفت: باید برای افزایش راندمان و خروجی بهتر از حوزه‌های علمیه، به نشاط، تفریح و حتی خوراک طلاب توجه بیشتر داشت که این نیز حمایت‌های مادی مسئولین را می‌طلبد.
کریمی با اشاره به اینکه پذیرش حوزه‌های علمیه در سال جدید آغازشده و تا 2 هفته دیگر ادامه خواهد داشت، گفت: به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مساجد، مدارس و حلقه‌های صالحین به‌عنوان مهم‌ترین مراکز جذب طلبه، آن‌گونه که باید تبلیغ انجام‌نشده است لذا تا 2 هفته دیگر نیز پذیرش ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha