
به گزارش ایکنا، نشست خبری محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشتماه، در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه علاقهمندم در فرصتهای نزدیکتری در خدمت اصحاب رسانه باشم، اما شرایط کرونا باعث شد این تعامل حضوری کمتر باشد، اظهار کرد: برای پایان سال تحصیلی نیازمند آن بودیم که اطمینان پیدا کنیم همه دانشآموزان دسترسی آسان به آموزش داشته باشند، بنابراین از روز گذشته همه مدارس در سراسر کشور بازگشایی شدند و معلمان آماده ارائه آموزشهای لازم به شکل حضوری به دانشآموزان هستند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: طبق گزارشهای واصله حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دانشآموزان به خصوص در مناطق روستایی با جمعیت بیشتر از روز گذشته در کلاسهای حضوری شرکت کردند و این حضور در فضای کلاس در شرایطی است که مدارس به طور کامل ضدعفونی شدند و تلاش شده پروتکلهای بهداشتی رعایت شود. اگر در سال تحصیلی آینده با چنین وضعیتی مواجه شویم، امیدواریم با تجربهای که داشتهایم، امکان پاسخگویی دقیقتر میسر شود.
۱۰۰ اپراتور پاسخگوی سؤالات دانشآموزان
وی افزود: در این ایام، از شبکهای استفاده کردهایم که ۹۸ درصد پوشش دارد. همچنین از شبکههای سیما در امر آموزش استفاده کردیم و بر همین اساس شبکه آموزش سیما در صدر سه شبکه پرمخاطب تلویزیون در ماههای اخیر قرار گرفت. این استراتژی با نیاز آموزشی خانوادهها سازگار بود و این قابلیت وجود دارد که بیش از ۶۵ درصد از مسائل مورد نیاز آموزشی دانشآموزان را پاسخ دهد. در همین راستا نیز ستادی تشکیل دادهایم که روزانه دو جلسه برای ارزیابی وضع موجود برگزار میکنند. همچنین سامانه تلفنی طراحی شده که با ۱۰۰ اپراتور پاسخگوی سؤالات دانشآموزان است. شرایط امروز در شبکه شاد متفاوت از ایام گذشته است، سرعت بالاتری در این شبکه وجود دارد و میزان فایلهای مبادله شده، نشان از فعال بودن این شبکه است. امکان ارتباط زنده برقرار شده و قابلیتهای دیگری در آینده نزدیک در دسترس دانشآموزان و خانوادهها قرار میگیرد.
حاجیمیرزایی گفت: در تمام دنیا از همین روشها استفاده کردهاند. بسیاری از کشورها آموزشهای خود را بر روی فضای گوگل و مایکروسافت به کاربران ارائه کردهاند، در حالی که ما تلاش کردیم از امکانات بومی بهره گیریم و این چند ماه به نوعی یک رزمایش در محیطی واقعی بود. تلاش میکنیم میزان نفوذ هر سناریو را بسنجیم؛ برای مثال تلویزیون چقدر مؤثر بوده و یا شبکه شاد چه میزان مؤثر واقع شده است.
وی درباره روند تعطیلی مدارس بیان کرد: خواهش ما از خانوادهها این است که اخبار مربوط به تعطیلی مدارس را منحصراً از طریق مصوبات ستاد ملی کرونا پیگیری کنند. سه هفته گذشته خبری آمد مبنی بر اینکه دستور داده شده همه مدارس بازگشایی شود، که البته شایعه هم بود و مورد تکذیب وزارتین بهداشت و آموزش و پرورش قرار گرفت، حالا که پس از چند هفته بازگشایی مدارس با شرایط خاص اعلام شد، برخی آن تکذبیه را بازنشر میدهند و فضای جامعه را متشنج میکنند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر چرایی انتقال آموزش درس قرآن از شبکه آموزش به شبکه قرآن سیما، اظهار کرد: هیچ تفاوتی بین دروسی که موظف هستیم ارائه کنیم قائل نیستیم. توزیع دروس در شبکههای مختلف مناسب با مدیریت شبکهها تغییراتی پیدا کرد، برای مثال شبکه آموزش ساعات صبح و بعدازظهر خود را به آموزشهای ما اختصاص داد. شبکه دوم سیما آموزش حوزه تربیت بدنی و سلامت دانشآموزان را پی گرفت، شبکه چهار بخشی از آموزشها و شبکه قرآن و معارف سیما هم بخشهایی از ساعات پخش را به آموزش ویژه دانشآموزان اختصاص داد. هیچ آموزشی را از گردونه دروس آموزشی سیما حذف نکردیم. در شبکه شاد نیز برای تمام محتواهای آموزشی کانالی با عنوان محتوا دایر شده که برای تمام پایهها و تمام دروس، محتواهای لازم به معلمان و دانشآموزان ارائه میشود.
حاجیمیرزایی در مورد آموزش قرآن در مدارس نیز گفت: ساعاتی به این درس در مدارس اختصاص پیدا کرده، اما مشکل ساعت نداشتیم، بلکه گفته میشد که متناسب با ساعات اختصاص پیدا کرده راندمان کافی نیست، لذا از چند ماه قبل مسئله اثربخشی آموزش قرآن در دستور کار قرار گرفت.
وی درباره معلمان حقالتدریس و کادر آموزشی مدارس غیردولتی که غالباً از امنیت شغلی برخوردار نیستند، تصریح کرد: این افراد تحت حمایت ما هستند و اگر حقوق آنها پرداخت نشود، مؤسسان این مدارس مورد بازخواست قرار میگیرند. تسهیلاتی در اختیار مؤسسان این مدارس قرار گرفته و میتوانند وام کمبهره به ازای ۱۶ میلیون تومان به هر کدام از همکاران خود ارائه دهند. موارد تخلف به شورای نظارت منتقل میشود و پیگیری خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با بحرانی مواجه شدیم که آموزش دانشآموزان و مأموریت آموزشی را در معرض خطر قرار داده است، گفت: هیچیک از روشها خالی از آسیب نیست. قطعاً مشارکت خانوادهها در امر آموزش ضروری است. محیط برنامه شاد، فضای ارتباط دانشآموز و معلم را به نحو بهتری مدیریت میکند. اما منکر آسیبهای این فضا نیستیم. به همین منظور کانالی تعبیه شد و اطلاعات مورد نیاز خانوادهها در آنجا بارگذاری میشود.
به گفته حاجیمیرزایی، انتقال به عرصه آموزشهای الکترونیک یک ضرورت است. آموزش و پرورش از حدود ۹ سال قبل این مأموریت را برای خود تعریف کرده و این یک زیستبوم جدید است و باید تلاش شود مخاطرات آن کاهش یابد. در این مسیر معلمان، مدیران و خانوادهها در کنار هم نقشآفرین هستند. البته این نوع آموزشها هرگز نمیتواند جایگزین آموزشهای حضوری شود. تأمین زیرساخت مورد نیاز این فضای آموزشی جدید و اینترنت مورد نیاز این شبکه را از طریق وزارت ارتباطات پیگیری میکنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشنامه چگونگی ثبتنام مدارس هفته گذشته ابلاغ شده و توصیهها به مدارس انجام شده است، اظهار کرد: قطعاً این ظرفیت وجود دارد تا ابلاغیهها را به سمع و نظر رسانهها برسانیم. برخی از مدرسهها، دریافتی از خانوادهها داشتهاند، بخشی از آن مربوط به هزینهها و خدمات آموزشی است، تا اینجا این دریافتی مشکلی ندارد، اما اینکه برای برنامهها و کلاسهای فوق برنامه آموزشی یا کلاسهایی که برگزار نشده این دریافتی انجام شود، باید برگردانده شود و اگر تخلفی صورت گرفته باشد، حتماً برخورد میشود و رسیدگی خواهیم کرد.
وی در خصوص آموزش ابتدایی گفت: توصیه کردهایم معلمان ابتدایی حداکثر مراقبت را از دانشآموزان خود داشته باشند. از روز گذشته هم که مدارس باز شدهاند، گزارشها حاکی است نسبت مراجعات دانشآموزان ابتدایی بیش از مراجعات دانشآموزان متوسطه بوده است. تلاش میکنیم از محتوای آموزشی نکاهیم تا اعتبار آموزشی زیر سؤال نرود و امتحانات پایان سال تحصیلی پس از اطمینان از دریافت تمامی آموزشها برگزار شود.
برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان
حاجیمیرزایی در خصوص برنامههای اوقات فراغت دانشآموزان پس از پایان سال تحصیلی نیز گفت: با همکاری معاونت پرورشی ظرفیتهای لازم بر روی شبکه شاد بارگذاری میشود و برنامهها پس از پایان سال تحصیلی به منظور بهرهمندی از اوقات فراغت در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
وی درباره برگزاری حضوری آزمونهای پایههای مختلف و آزمون پایه نهم، بیان کرد: سیاست ما این است که آزمونهای سرنوشتساز باید حضوری برگزار شود. تلاش میکنیم با حداکثر ملاحظات بهداشتی این آزمونها برگزار شود.
وزیر آموزش و پرورش در مورد انتصاب رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی این وزارتخانه، بیان کرد: این سازمان از سازمانهای با اهمیت آموزش و پرورش و به بیان مقام معظم رهبری این سازمان قلب وزارتخانه آموزش و پرورش است، چرا که برنامه درسی در این سازمان تدوین میشود. جناب آقای ذوعلم که ریاست این سازمان را عهدهدار بودند بازنشسته شدهاند و ما باید فرد دیگری را جایگزین ایشان میکردیم و بر همین اساس آقای ملکی که دکترای برنامهریزی آموزشی دارند، این مسئولیت را عهدهدار شدند.
وی در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عدم علاقه خانوادهها به فرستادن دانشآموزان خود به مدرسه با توجه به عدم تأمین سرانه بهداشتی مدارس، گفت: این تعمیمها ناروا و نادرست است. مدرسه که تعطیل شد، میتوانستیم بگوییم مدرسه تعطیل است و وقتی باز شد آموزش از سر گرفته شود، اما چنین رویکردی نداشتیم. آموزش تلویزیونی یک عرصه است اما آموزش نیازمند تعامل دو سویه معلمان و دانشآموزان است. میفرمایید سرانه بهداشتی ارسال نشده، این گزاره غلط است و به همه مدارس این سرانه ارسال شده و اگر کم و کاستی وجود داشته باشد برطرف میشود. مجبور هستیم استراتژیهای متنوعی را دنبال کنیم که نیازمندیهای ما را پوشش دهد.
حاجیمیرزایی در پایان درباره چگونگی آغاز سال تحصیلی آینده نیز گفت: در این مورد هنوز تصمیمی نگرفتهایم.
انتهای پیام