بازآفرینی دعای ندبه با دستخط منسوب به امام صادق(ع)
کد خبر: 3900236
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴

بازآفرینی دعای ندبه با دستخط منسوب به امام صادق(ع)

مسئول و مجری طرح احیای دستخط و بازآفرینی آثار ائمه اطهار در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: در آستانه عید سعید فطر و همزمان با آخرین جمعه رمضان ۱۴۴۱ برای نخستین بار متن دعای ندبه با دستخط منسوب به امام صادق(ع) منتشر و نخستین نسخه آن به مسجد مقدس جمکران تقدیم می‌شود.

حمید رابعی، مسئول و مجری طرح احیا دستخط و بازآفرینی آثار ائمه اطهار در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، به ایکنا خبر داد: در آستانه عید سعید فطر و همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۱ برای نخستین بار متن دعای ندبه با دستخط منسوب به امام صادق(ع) منتشر و نخستین نسخه آن به مسجد مقدس جمکران تقدیم می‌شود. دستخط موجود در این نسخه از دعای ندبه برای نخستین بار از روی قرآن شماره ۳۵ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی منسوب به حضرت امام جعفر بن محمد الصادق(ع) استفاده شده است.

وی افزود: دعاى ندبه از زیارت‌های مستحب امام زمان(ع) است که در اعیادی چون عید فطر، قربان، غدیر و روز جمعه خوانده می‌شود. این نسخه از دعای ندبه با دستخط منسوب به امام صادق(ع) برای نخستین بار از سوی کتابخانه آستان قدس رضوی منتشر می‌شود و پیش از این رسم‌الخط این نسخه از دعای ندبه از قرآن شماره ۳۵ کتابخانه آستان قدس رضوی منسوب به امام جعفر صادق(ع) نیز احیا و بازآفرینی شد.

رابعی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بخشی از حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی حجت‌الاسلام احمد مروی با اشاره به وجود گنجینه فاخر خوشنویسی و آثار مکتوب در این آستان مقدس و لزوم حفظ این مجموعه گرانقدر، مسیر جدیدی را پیش روی زائران و مجاوران حضرت امام رضا(ع) درباره آداب زیارت تعریف کردند که ثمره آن تاکنون احیای قرآن‌های منسوب به ۹ تن از معصومان(ع) به صورت مصحف کامل بوده است.
 
حمید رابعی با اشاره به ابعاد مختلف و گسترده معجزه الهی قرآن کریم و آثار فراوان در توجه همزمان به این ابعاد آن تصریح کرد: به طور قطع التزام به آداب کتابت قرآن کریم می‌تواند یکی از مهم‌ترین آثار معجزه پیامبر اکرم(ص) را در آستانه ظهور فراهم کند، زیرا ماهیت پرچم‌های سیاه که در روایات به عنوان پرچم‌های هدایت از آن‌ها یاد شده است می‌تواند همین آیات هدایت‌گر کتاب آسمانی باشد که در آداب کتابت قرآن به استفاده از جوهر سیاه تأکید شده است و احیا و استفاده از دستخط منسوب به ائمه اطهار(ع) در کتابت قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) پیوند ثقلین را در صحن کوثر اماکن متبرکه آستان قدس رضوی که محل نگهداری این گنجینه ارزشمند در جهان اسلام است به زیبایی رقم زده است.

یادآور می‌شود، تاکنون ۹ نسخه کامل از قرآن کریم با دستخط منسوب به معصومان(ع) در کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی، کاخ گلستان و کشور بحرین احیا و بازآفرینی شده است.

انتهای پیام
captcha