کد خبر: 3900399
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

توحید از چه راهی محقق می‌شود؟

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سوره توحید ثلث کتاب‌های آسمانی است، گفت: توحید یک اعتقاد است و از کانال عمل صالح محقق می‌شود، گاهی انسان حرف‌هایی می‌زند که بوی شرک می‌دهد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه تفسیر سوره انبیاء که پیش از ظهر امروز، 31 اردیبهشت‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت از رسانه ملی منعکس شد، اظهار کرد: در آیه ۱۰۸ این سوره خداوند می‌فرماید ای پیامبر بگو به من وحی می‌شود که خدا یکی است و هیچکس حق ندارد برای او شریک قائل شود.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین اعتقادات ما اعتقاد به توحید است، گفت: توحید مانند نخ تسبیح است و همه اعتقادات دانه‌های آن تسبیح‌اند؛ لذا روح و اساس دین و همه قرآن، نهج‌البلاغه، ادعیه و زیارات، توحید است و همه انبیا و ائمه(ع) آمده‌اند مردم را به‌سوی توحید هدایت کنند.

استاد حوزه و دانشگاه سوره اخلاص «قل هو الله..» را اساسی‌ترین سوره در مورد توحید دانست و یادآور شد: شأن نزول این سوره در جایی بود که یهودی‌ها نزد پیامبر(ص) آمدند و گفتند خدایت را برای ما معرفی کن که این سوره نازل شد و امام صادق(ع) فرمودند فردی که سوره «قل هو الله احد» را بخواند و به آن ایمان بیاورد توحید را شناخته است.


کسی که سوره توحید را زیاد بخواند در قیامت «مادح الله» لقب می‌گیرد


وی افزود: روایات زیادی در مورد توحید نقل شده و در روایت آمده است که این سوره ثلث کتاب‌های آسمانی است و همچنین وارد شده که اگر فردی روزی ۵۰ مرتبه سوره «قل هو الله» را بخواند روز قیامت در صحرای محشر می‌گویند این فرد «مادح الله» است یعنی فردی که مدح خدا کرده و اهل بهشت است و باید به بهشت برود.

رفیعی گفت: اگر فرد هزار مرتبه «قل هو الله» را بخواند خودش را از خدا خریداری و با خدا معامله کرده و از بندگان خاص الهی است، در بعضی روایات آمده کسی که «قل هو الله» و «قل یا ایها الکافرون..» را بخواند ایمان به خدا را کامل کرده و از شرک محفوظ مانده است.

وی بیان کرد: این سوره بیان احدیت ذاتی خداست، یعنی هیچکس و هیچ موجودی در کنار خدا و عدل او قرار نمی‌گیرد و زیاد خواندن سوره توحید سبب تقویت توحید انسان می‌شود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به اهمیت توحید و ذکر «لا اله الا الله» اظهار کرد: آیه ۱۸ سوره آل عمران فقط آیه‌ای است که دو بار کلمه توحید در آن آمده و در روایت ذکر شده است که پیامبر(ص) زیاد این آیه را می‌خواندند و ائمه(ع) هنگام تولد این آیه را می‌خواندند و در این آیه از سه ناحیه خدا، ملائکه و اولوالعلم بر وحدانیت خدا شهادت می‌دهند.

وی با بیان اینکه توحید و ولایت ارتباط محکمی باهم دارند، افزود: امام رضا(ع) مقابل هزاران نفر فرمودند «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» بنابراین توحیدی که از ناحیه ولایت نباشد نتیجه آن وهابیت و توحید توهمی می‌شود.

رفیعی با اشاره به اینکه توحید دینی توحید ولایی است، گفت: در زیارت جامعه می‌گوییم سلام بر کسی که محل معرفت خداست و قرآن در سوره نساء می‌گوید اگر کسی تسلیم ولایت پیامبر(ص) نباشد ایمان ندارد و در جای دیگر می‌گوید هر فرد خدا را دوست دارد باید پیامبر(ص) را دوست داشته باشد و خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید اگر ولایت را ابلاغ نکنی رسالت خدا ناقص است.


توحید از راه عمل صالح محقق می‌شود


وی بیان کرد: توحید یک اعتقاد است و از کانال عمل صالح محقق می‌شود، گاهی انسان حرف‌هایی می‌زند که بوی شرک می‌دهد مانند اینکه اگر فلانی نبود بچه من می‌مرد در حالی که باید بگوییم که اگر خدا این پزشک را سر راه من نمی‌گذاشت بچه من می‌مرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار توحید در زندگی اظهار کرد: اگر کسی توحیدش را قوی کرد موجب حریت و آزادی، استقامت در برابر مشکلات، مصونیت از شیطان، ظلم‌ستیزی، خستگی‌ناپذیری و تلاش، ترک خودخواهی و ریا، تقویت اخلاص و نوع دوستی می‌شود.

وی با بیان اینکه من تقاضا دارم صاحب‌خانه‌ها امسال کرایه‌ها را افزایش ندهند و با خدا معامله کنند، افزود: روایت داریم که دو چیز است که زیر آسمان بالاتر از آن نیست یکی ایمان به خدا و دیگری خدمت به مردم؛ در حقیقت نفع‌رسانی به مردم در کنار توحید قرار گرفته است.

حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha