آمادگی 100 رسانه برای پوشش وبینار «روز قدس» در آفریقای جنوبی
کد خبر: 3900792
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
مدیر مرکز اسلامی ژوهانسبورگ خبر داد:

آمادگی 100 رسانه برای پوشش وبینار «روز قدس» در آفریقای جنوبی

حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی ژوهانسبورگ، از آمادگی 100 رسانه برای پوشش نشست مجازی «روز جهانی قدس» در آفریقای جنوبی خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی ژوهانسبورگ در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح جزئیات بیشتر این وبینار و  معرفی سخنرانان پرداخت که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانیم؛

ـ برنامه بزرگداشت روز قدس در آفریقای جنوبی که به کوشش این مرکز برگزار می‌شود، بسیار گسترده و در سطحی بین‌المللی است؛ آیا پیش از این نیز با چنین سطح عملکرد و فعالیتی روبرو بودید؟

کرونا همان طور که مشکلاتی را برای جامعه بشری ایجاد کرده، مواهبی نیز داشته است که یکی از آنها گردهمایی آنلاین به شمار می‌رود که به وفور در سطح جهان گسترش پیدا کرده است و تمام کنفرانس‌ها و گردهمایی‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

ما در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتیم که امسال به جای برگزاری تظاهرات روز قدس که هر ساله در برابر سفارت رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی برگزار می‌کردیم، اعتراضی بین‌المللی را رقم بزنیم که این اعتراض از شهر ژوهانسبورگ ساماندهی شده است.

در تظاهرات هر ساله ما طی روز قدس، تعداد بسیار زیادی از طرفداران فلسطین با حضور در برابر سفارت رژیم صهیونیستی اعتراض خود را به اشغال فلسطین بیان می‌کردند. امسال با توجه به شرایط کرونا و قرنطینه که در همه جا به ویژه آفریقا هست، برپایی راهپیمایی امکانپذیر نبود و مجبور شدیم برنامه را به صورت آنلاین برگزار کنیم که این برنامه به یک حرکت بین‌المللی تبدیل شده است.

ـ تأثیرگذاری این برنامه روی افراد در سطح بین‌الملل را چطور می‌بینید؟

از لحظات آغازین که اطلاعیه برگزاری بزرگترین مراسم آنلاین اعتراضی به رژیم صهیونیستی منتشر شد، صدها رسانه ایرانی و خارجی در آفریقای جنوبی و سراسر جهان برای پخش مستقیم مراسم اظهار آمادگی کردند.

این مراسم در 22 مه (2 خرداد) از طریق شبکه اجتماعی اسکایپ، شبکه پرس تی‌وی، تلویزیون قدس در ترکیه، شبکه آی تی‌وی و رادیو 1984 آفریقای جنوبی و چند رسانه دیگر در هند، پاکستان و کشورهای عربی به علاوه اکانت‌های متعدد بسیار زیاد تلگرامی و اینستاگرامی، همین طور در فیسبوک و یوتیوب به صورت زنده برگزار می‌شود.

ـ لطفاً درباره هماهنگی‌های صورت گرفته به منظور پخش این برنامه در سطح بین‌الملل توضیح بدهید.

این مراسم در فضای بسته در آفریقا برگزار می‌شود و خبرنگاران متعدد رسانه‌های یاد شده در این فضا حضور می‌یابند و مراسم را مستقیم برای تمام کسانی که عضو رسانه هستند پخش می‌کنند. مراسم در ساعت 20:30 به وقت آفریقا و ساعت 23 به وقت ایران برگزار می‌شود.

افراد زیادی برای صحبت در این روز اعلام آمادگی کردند، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پرفسور زهرا مصطفوی، دختر امام خمینی(ره) و دبیرکل اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های غیردولتی حامی فلسطین؛ حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتقاضه مردم فلسطین و جف مخوبو، شهردار ژوهانسبورگ.

همچنین شخصیت‌های بین‌المللی دیگری هم در این مراسم حضور دارند. مسعود شجره، رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی از لندن؛ یکی از حقوقدانان فلسطینی فعال در ژنو و در بخش دانشگاهی نیز پرفسور فؤاد ایزدی و سیدمحمد مرندی از استادان دانشگاه تهران از این جمله به شمار می‌آیند.

رابطه تنگاتنگ با صهیونیست‌ها؛ دلیل انتخاب آفریقای جنوبی در برگزاری بزرگترین مراسم روز قدس

ـ از شخصیت‌های آفریقایی هم در این نشست مجازی سخنرانی می‌کنند؟

بله. رؤسای برخی از سازمان‌های سیاسی در آفریقا مثل کنگره ملی آفریقا نیز از جمله سخنرانان هستند. در این راستا می‌توان از بلتا امبته، رئیس مجلس ملی آفریقا یاد کرد. برخی از دیگر شخصیت‌های بین‌المللی دیگر هم در این کنفرانس به صورت زنده با جهان صحبت می‌کنند.

افرادی که تاکنون برای این کار ثبت‌نام کرده و حضور یافته‌اند، شخصیت‌های شناخته شده‌ای هستند که در زمینه فلسطین فعال هستند.

ـ مراکز بسیاری در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری مراسم روز قدس کرده‌اند که برای مثال می‌توان به اندونزی اشاره کرد که طی 9 روز این مراسم را برگزار کرده است. علت برگزاری بزرگترین مراسم روز قدس در آفریقای جنوبی چیست؟

آفریقای جنوبی کشوری است که تا پیش از پیروزی مردم در انتخابات آزادی که در سال 1994 برگزار شد، به نحوی همراه و همکار رژیم صهیونیستی در شرارت‌ها بود. تاریخ رژیم آپارتاید آفریقا نشان از رابطه تنگاتنگ آن با اسرائیل دارد.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز رژیم طاغوت در کنار اسرائیل و آفریقای جنوبی، محور شرارت‌ها بودند. این سه کشور با هم تعامل و همکاری داشتند. آپارتاید به دلیل تبعیض نژادی تحت محاصره بین‌الملل بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، رابطه سیاسی و تجاری و ... با رژیم آفریقای جنوبی قطع شد. نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی چند بار به ایران سفر کرد و درباره مسائل فلسطین هم از حامیان مبارزات فلسطین بود، به طوری که بعد از ریاست جمهوری در یک سخنرانی مهم گفت که «پیروزی ما در آفریقای جنوبی، بدون پیروزی برادران ما در فلسطین به پایان نمی‌رسد.»

این جمله تاریخی ماندلا نشان‌دهنده عمق استراتژیک رابطه مردم مبارز آفریقا با مردم مبارز فلسطین است. در چنین فضایی در آفریقا برای حمایت از مردم فلسطین، مراسم بزرگداشت روز قدس به صورت آنلاین و برای اعتراض به اشغال فلسطین توسط اسرائیل سامان داده شده است و امیدواریم که مردم جهان به این کمپین بپیوندند. بیش از 104 میلیون نفر از مخاطبان بین‌المللی به این کمپین پیوسته‌اند و بیش از 100 رسانه برای پوشش برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند.

آدرس اینستاگرام ما درباره این کمپین، SA.TALK  است و از هر کسی که قادر به انجام هر کاری برای بزرگداشت روز قدس و اعتراض به صهیونیست‌ها است می‌توانیم در این زمینه استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha