تلاش برای حفظ دستاوردهای معنوی ماه رمضان
کد خبر: 3901113
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

تلاش برای حفظ دستاوردهای معنوی ماه رمضان

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: رمضان ماه قرآن، کسب انرژی، ایمان و تقوا است و باید دستاوردهای این ماه عزیز را حفظ شود و قرائت قرآن و دوری از گناهان تنها معطوف به این ماه نشود.

دستاوردهای معنوی رمضان حفظ شودحجت‌الاسلام‌ علی حسنی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌گو با ایکنا آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: ماه رمضان مانند دانشگاه و کلاس درسی برای انسان‌سازی است، آدمی ۱۱ماه امکان دارد در تیررس وسوسه‌های شیطان، گناه، عناصر غیرانسانی و هواهای نفسانی قرارگیرد، باید در رمضان عناصر غیرانسانی را از بین برده و برای یک سال ایمان خود را بیمه کنیم.

وی افزود: بعد از اتمام  رمضان و آغاز فطر، انسان به فطرت خدایی و انسانی خود باز می‌گردد و مانند زمانی‌ که تازه متولد شده از گناهان پاک می‌شود.

حجت‌الاسلام حسنی بیان کرد: رمضان وحدت فردی و وحدت جمعی دارد، در بعد وحدت فردی این است که فرد روزه‌دار بعد از یک روز صیام‌ افطار می‌کند و وحدت جمعی نیز اینگونه است که وقتی یک ماه روزه‌داری تمام شد و آخرش فطر بوده یعنی فطر، افطار یک ماه است.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: عید فطر از مهم‌ترین اعیاد اسلام است، و همانگونه که در نماز این روز گفته می‌شود، خدایا تو برای مسلمانان و مومنین عید قرار دادی، و باید به این عید نیز همانند سایر اعیاد شان و منزلت قائل شد.

وی تصریح کرد: عید مانند معادی که از عود یعنی بازگشت و رجوع به سوی خدا است و روز عید فطر شبیه به روز معاد و قیامت بوده و در روایات است وقتی صبح از خانه‌هایتان به سوی مسجد برای اقامه نماز عید فطر می‌روید یاد قیامت بیفتید و انگار از قبور بیرون آمده و به سوی محشر روانه می‌شوید و این همان دور نمایی از معاد است.

حجت‌الاسلام حسنی بیان کرد: عید فطر رجوع عبد بعد از یک ماه بندگی به ذات پاک خدایی بوده و شب عید فطر را لیله‌الجوایز و روزش را یوم‌الجوایز می‌نامند یعنی شب و روزی برای گرفتن جایزه یک ماه روزه‌داری و بندگی و مزد بازگشت به ذات پاک انسان است.

وی گفت: روزه‌داران به سه گروه تقسیم شدند، افرادی که برای نجات از جهنم روزه گرفتند، که آن‌ها در روز عید فطر جایزه خود را از دست فرشتگان می‌گیرند، افرادی که به خاطر بهشت روزه گرفتند و جایزه بهشت خود را از دست فرشتگان می‌گیرند و افرادی که انسان‌های متعالی هستند برای تشکر، جلب رضایت، محبت خدا و فقط به خاطر گرایش به حق عبادت کردند و آن‌ها جایزه خود را از دست خدا می‌گیرند.

حجت‌الاسلام حسنی یادآور شد: افرادی که فقط به خاطر خدا بندگی می‌کنند محبوب خدا می‌شوند و از دوزخ رها شده و به بهشت نائل می‌شوند.

وی تصریح کرد: رمضان ماه قرآن، کسب انرژی، ایمان و تقوا است و باید دستاوردهای این ماه عزیز را حفظ شود و قرائت قرآن و دوری از گناهان تنها معطوف به این ماه نشود.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: از وظایف مسلمانان در روز عید فطر، پرداخت زکات فطره، غسل و پوشیدن لباس‌های تمیز و خوشبو، صله رحم و دعا برای امام زمان(عج) است.

انتهای پیام
captcha