کد خبر: 3902408
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب:
رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب از استقبال خوب مردم از اولین نمایشگاه مجازی عرضه محصولات حجاب خبر داد و ضمن اعلام تداوم فعالیت این سایت، گفت: از تبلیغ این نمایشگاه در صدا و سیما با صدور نامه‌ای از سوی بازرگانی این سازمان ممانعت شد.

صدا و سیما بزرگ‌ترین سامانه حجاب کشور را تبلیغ نمی‌کندبه گزارش ایکنا، نشست خبری تشریح عملکرد اولین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب رمضان، امروز دوشنبه، 12 خردادماه، با حضور سیدمهدی جوادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب؛میثم نژادرمضانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب و علی‌رضا حقیقی، مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، برگزار شد.

در ابتدا سیدمهدی جوادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، با اشاره به اینکه مقوله حجاب به نماد هویتی تبدیل شده است که منحصر به ایران نیست، گفت: حجاب در دنیا به یکی از پنج نماد هویت اسلامی و مهم‌ترین نمود این نمادها تبدیل شده است. به همین دلیل مجموعه‌ای از حساسیت‌ها را علیه حجاب می‌بینیم و حتی در کشورهایی که داعیه آزادی دارند، شاهد وضع قوانین علیه حجاب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه قرآن و به طبع آن بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه برگزار نشد و به دلیل مشکلات اقتصادی از آبان‌ماه سال گذشته تولید‌کنندگان محصولات حجاب با رکود فروش مواجه بوده‌اند، گفت: همین مشکلات موجب شد که حدود 30 درصد از تولیدی‌های محصولات حجاب تعطیل و تعداد بسیاری از کارگران بیکار شوند. برای مقابله با این مشکلات، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سامانه‌ای را به نشانی hijab99.ir برای فروش آنلاین محصولات حجاب طراحی کرد. از زمان آغاز فعالیت، 20 اردیبهشت‌ماه، تاکنون 100 تولیدکننده بیش از هزار و 500 کالای خود را در آن بارگذاری کرده‌اند و در حال حاضر به بزرگترین سامانه حجاب در دنیاست.

جوادی به بازدید بیش از یک میلیون و 100 هزار نفر از نمایشگاه مجازی حجاب اشاره و اظهار کرد: راه‌اندازی این سامانه کمک کرد که عدالت توزیع کالاهای حجاب در کشور محقق شود و مشکل کمبود سکوی عرضه و نظام توزیع کاهش یابد. همچنین، 25 استان و 128 شهر از این سایت اقلامی را خریداری کرده‌اند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب از تلاش تولید‌کنندگان محصولات حجاب برای به‌روز بودن و استفاده از فناوری‌های جدید در عرضه محصولات حجاب سخن گفت و اعلام کرد: اکنون انجمن ما یکی از پیشگامان استفاده از فناوری‌های نوین است.

علیرضا حقیقی، مدیر اجرایی مرکز نوآوری و شتابدهی رایمون، گفت: این مرکز زیر نظر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در راستای منویات مقام معظم رهبری در بحث عفاف و حجاب به منظور مسئولیت اجتماعی خود فعالیت می‌کند. با شیوع کرونا، ایده راه‌اندازی استارت‌‌آپ در حوزه نمایشگاه مجازی حجاب مطرح شد که طی سه ماه با فعالیت 15 نفر از ایده به مرحله اجرا رسید و سایت hijab99.ir از نظر امکانات فنی و محتوا خوب است و در رده‌بندی جست‌وجوی گوگل در رده‌های بالا قرار دارد و به زودی بخش طراحان حوزه حجاب به این سایت اضافه می‌شود.

وی از تداوم فعالیت این سایت پس از زمان تعیین شده برای نمایشگاه مجازی رمضان(21 خردادماه) خبر داد و گفت: یکی از نواقص محصولات حجاب، تبلیغات و عرضه است، در حالی که انبوه رسانه‌ها در حوزه محصولات و کالاهای ضد حجاب فعالیت می‌کنند. علی‌‌رغم همکاری دو نفر از مسئولان صدا و سیما با پخش تیزر نمایشگاه، با یک نامه از طرف بازرگانی صدا و سیما جلوی تبلیغ نمایشگاه در صدا و سیما گرفته شد.

ضرورت تولید کالای عفیفانه

میثم نژاد‌رمضانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان محصولات حجاب، نیز با تأکید بر اینکه نمی‌توان جامعه عفیف داشت اما کالای عفیفانه نداشت، گفت: هنوز 95 درصد پارچه چادری از خارج کشور تأمین می‌شود و باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشید.

وی از برگزاری اختتامیه نمایشگاه مجازی رمضانیه حجاب در 21 خرداد‌ماه و افتتاح اولین جشنواره مردمی کالای حجاب «هدی» در همان روز خبر داد و افزود: از مسئولان و دغدغه‌مندان کالای حجاب درخواست داریم که نگاه وسیع‌تری به این مقوله داشته باشند؛ به ویژه اینکه هنوز پس از 40 سال قرارگاه مشخصی برای مقوله حجاب در کشور شکل نگرفته است.

جوادی افزود: علی‌رغم سر و صدای زیادی که در مقوله حجاب در کشور ایجاد می‌شود، هنوز هیچ متولی رسمی وجود ندارد و حتی وقتی تولید‌کنندگان محصولات چادر به سامانه مالیاتی کشور برای پرداخت مالیات مراجعه می‌کنند، محصولات حجاب در این سامانه تعریف نشده است. اتحادیه‌های اقتصادی هم از ما حمایت نمی‌کنند و مدعی می‌شوند که تولیدات شما کالای فرهنگی است و تاکنون از تولید‌کنندگان حجاب حمایت نکرده‌اند و ما را به رسمیت نمی‌شناسند. وقتی هم که بحث کالاهای فرهنگی می‌شود به ما می‌گویند شما کالای اقتصادی هستید. یک بار وزارت ارشاد و کارگروه ساماندهی مد و لباس بیاید و گزارش دهد که به غیر از فعالیت در حوزه مد چه کرده است؟ زمانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس وزارت کشور و بعد بخش شورای اجتماعی وزارت کشور مسئول موضوع عفاف و حجاب شدند؛ سؤال ما این است که بودجه‌های اختصاص‌یافته به این مقوله در این سازمان‌ها چگونه و کجا مصرف شدند که نمود اجتماعی ندارد؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ضمن انتقاد شدید از نبود امکان تبلیغ برای محصولات حجاب، تنها راهکار حمایت از محصولات حجاب را مواجهه با این کالاها بیان کرد و گفت: همان طور که فروشگاه‌های کتاب از مالیات معاف هستند و تبلیغ برای آنها با تخفیف انجام می‌شود، چرا در حوزه حجاب چنین حمایتی از کالاهای حجاب صورت نمی‌گیرد؟

کسی با بیلبوردهای «حجاب صدف است» محجبه نمی‌شود

وی تصریح کرد: با بیلبوردهایی مثل «حجاب صدف است» کسی محجبه نمی‌شود. از جمله اقداماتی که باید انجام شود، توسعه ویترین‌ها و پایگاه‌های فروش، تشکل‌‌سازی فعالان عرصه حجاب و توانمندسازی آنها، ذائقه‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و فعال‌سازی ظرفیت‌های قانونی است. ظرفیت‌ تولید چادر مشکی در داخل کشور وجود دارد و می‌توانیم 50 درصد نیاز داخل را تأمین کنیم.

جوادی در پایان در پاسخ به اینکه چرا با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری نمی‌‌شود و موازی‌کاری وجود دارد؟ گفت: همکاری ما با کارگروه همیشه در بالاترین سطح ممکن بوده است و همچنان آماده همکاری هستیم، اما بنیاد از حیث قانونی که براساس آن شکل گرفته، پایگاهی که برای آن تعریف شده و از لحاظ شکلی، قدرت و ظرفیت حل موضوعات حجاب را در کشور ندارد و باید اقدام بالادست‌تری صورت گیرد. بنیاد مد و لباس بنیاد عفاف و حجاب نیست، بلکه بنیاد مد است.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: