فراموشی وعده عذاب الهی در پی سوختن مسجودان الهی
کد خبر: 3903082
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶

فراموشی وعده عذاب الهی در پی سوختن مسجودان الهی

در احادیث اسلامی به وضوح بیان شده است که تخریب درختان موجب نزول عذاب الهی از جمله خشکسالی می‌شود، اما درختان در ایران طوری می‌سوزند و جنگل‌ها به نحوی نابود می‌شوند که گویی هیچ‌کس آیه‌ها و احادیث زیست‌محیطی اسلام را نخوانده و نشنیده است.

به گزارش ایکنا، در حالی وارد هفته محیط زیست (17 تا 23 خردادماه) با شعار «جهش تولید، حفظ محیط زیست، برای توسعه پایدار ایران» شده‌ایم که جنگل‌های ایران با گران‌بهاترین درختان و منابع زیستی کمیاب و در معرض انقراض خاکستر شده‌اند. واکنش‌ها به این آتش‌سوزی‌ها و قطع درختان و کاهش پوشش جنگلی در ایران از سوی مسئولان کشور نه تنها اکنون بلکه در طول دهه‌های اخیر به نحوی است که گویی هیچ کس در این سرزمین آیه‌های متعدد قرآن را در خصوص درختان و گیاهان و ده‌ها حدیث‌ را در باب اهمیت درختکاری و محافظت از منابع طبیعی نخوانده و نشنیده است.

بیشتر از ۲۵ هزار هکتار از اراضی جنگل‌های زاگرس دارای گونه‌های گیاهی در معرض خطر انقراض است؛ در دهه‌های اخیر یک‌ششم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلایل گوناگون از بین رفته‌ است. از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سالانه ۱۲ هزار هکتار جنگل در ایران تخریب شده است و فاجعه همچنان ادامه دارد. اگر این بی‌توجهی دردآور مسئولان، علی‌رغم تلاش‌های فعالان محیط زیست، به دلیل ندانستن اهمیت درختان در دیدگاه اسلامی است، باید متذکر شویم که خداوند درختان را موجوداتی دارای شعور می‌داند و در آیه 18 سوره حج از سجده درختان سخن گفته و می‌فرماید: « أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَكَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ... ؛ آيا ندانستى كه خداست كه هر كس در آسمان‌ها و هر كس در زمين است و خورشيد و ماه و [تمام] ستارگان و كوه‌ها و درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم براى او سجده مى‌كنند.»

پیامبر گرامی اسلام(ص) در اهمیت درخت و درختکاری، می‌فرماید: «اگر قیامت برپا شد و در دست یکى از شما نهالى بود، اگر کمى پیش از قیامت توانست آن را بکارد، باید بکارد.» همچنین فرمودند: «هر که درختی بکارد، هر بار انسانی یا یکی از مخلوق خدا از آن بخورد، برای وی صدقه‌ای محسوب شود.» در جای دیگری نیز فرمودند: «مسلمانی که درختی بنشاند و یا زراعتی کسب نماید، اجر و پاداش صدقه در راه خدا را خواهد داشت.» و نیز فرمودند: «هرکس درخت خرما یا سدری را آب دهد، گویا تشنه‌ای را سیراب کرده است.»

علاوه بر این حضرت علی(ع) فرمودند: «بهترین اعمال کاشتن است، بکارید، زراعت کنید، نیکوکار و فاجر از آن کشت شما می‌خورند، درندگان و پرندگان هم.( الحیاة صفحه 345)، امام صادق(ع) نیز فرمودند: زراعت کنید و درخت بکارید به خدا قسم هیچ کاری از کارهای مردم حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن وجود ندارد.»(الحیاة جلد 5، ص 345 به نقل از سفینة البحار جلد 1، ص 549)

مسئولان را می‌توان برای مطالعه بیشتر در خصوص احادیث مربوط به اهمیت درخت و درختکاری در اسلام به کتاب چهل حدیث درباره درختکاری ارجاع داد. نکته پراهمیت اینکه ائمه اطهار(ع) هشدار دادند که بی‌توجهی به درختان و آسیب‌ رساندن به آنها موجب عذاب الهی می‌شود. از جمله امام صادق(ع) فرمودند: «درختان میوه‌دار را قطع نکنید مبادا که عذاب خدا بر سر شما نازل شود.» ایشان در جای دیگری فرمودند: «هرگز درختان را قطع نکنید که خداوند عذاب شدیدی بر شما نازل خواهد‌ کرد.» در برخی روایات آمده است که قطع کردن درختان و نابودی محیط زیست و طبیعت به دست آدمی غضب خداوند را به همراه دارد، به طوری که خشکسالی یکی از آثار عذاب الهی است. دستور اکید اسلام در خصوص آسیب‌ نرساندن به درختان به حدی است که اگر در شرایطی خاص فردی مجبور به قطع درختی شد یا به درختان آسیبی رساند، باید براساس سیره و روش بزرگان دین به جای هر درختی که نابود شده، درختی کاشته شود و کاشت درخت راهی برای پیشگیری از نزول عذاب الهی است. حال تصور کنید مسئولانی که اقدامات آنها موجب قطع بی‌رویه درختان و آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شود، اگر بخواهند بر مبنای اصول اسلامی رفتار کنند، باید چند درخت بکارند تا مانع نزول عذاب الهی شود؟

انتهای پیام
captcha