‌حضرت عبدالعظیم(ع) مطیع محض امامان معصوم(ع) بود / مهمترین امتیازات سیدالکریم(ع)
کد خبر: 3903513
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی:

‌حضرت عبدالعظیم(ع) مطیع محض امامان معصوم(ع) بود / مهمترین امتیازات سیدالکریم(ع)

خطیب برجسته کشور با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان عبد صالح سلام می‌دادند و علم و دانش فراوان حضرت عبدالعظیم(ع) ایشان را در جایگاه امامزادگان برتر قرار داده است، گفت: عبدالعظیم(ع) در اثر ولایت‌پذیری فراوان، مطیع محض امامان معصوم(ع) بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، ویژه‌برنامه سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، امروز، 18 خردادماه، بدون حضور جمعیت و به صورت زنده از شبکه قرآن سیما و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، استاد حوزه و خطیب و کارشناس دینی و همچنین شعرخوانی غلامرضا سازگار، قرائت زیارتنامه با نوای علی فراهانی و مرثیه‌سرایی محمد‌رضا بذری از شبکه قرآن سیما پخش شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در این مراسم با بیان اینکه ۱۵ شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، عموی محبوب پیامبر گرامی اسلام(ص) و همچنین امروز مصادف با سالگرد بزرگداشت وفات محدث، عالم و فقیه بزرگوار حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است، گفت: هر دو مناسبت را گرامی می‌داریم. اینکه بزرگداشت حضرت عبدالعظیم(ع) با حضرت حمزه در یک روز برگزار می‌شود، ذوق خوبی است، چراکه برای حضرت حمزه قالباً مراسمی در کشور برگزار نمی‌شود. 

وی در ادامه با اشاره به شهادت حضرت حمزه، عموی پیامبر(ص) گفت: برای شناخت حضرت حمزه چهار راه و عامل وجود دارد. اولین راه شناخت حضرت حمزه، قرآن و دومین مورد پیامبر(ص)، سومین راه، اهل‌بیت(ع) و چهارمین راه، رفتار خود حضرت حمزه(ع) است و این‌ موارد بهترین راه شناخت اوست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه در قرآن کریم حدود ۲۰ آیه در مصداق حضرت حمزه آمده است که در اینجا به دو مورد آن اشاره می‌کنم، گفت: نمی‌گوییم که این آیات در مورد حضرت حمزه نازل شده است، اما ائمه معصومین(ع) یکی از بالاترین مصادیق این آیات را حضرت حمزه دانسته‌اند. اولین مورد آیه ۲۳ سوره احزاب است که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْه...» یعنی: «برخی از مؤمنان به قولی که داده‌اند وعده کردند؛ «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ»، برخی شهید شدند، «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» و برخی دیگر هم منتظر هستند. امیرمؤمنان امام علی(ع) درباره این آیه فرموده‌اند: حمزه سیدالشهدا(ع) و جعفر طیار مصداق شهدای این آیه هستند و من مصداق منتظر آن هستم که هیچ تغییری هم در من ایجاد نشده است. این آیه را حضرت برای سه نفر تطبیق کردند که البته برای دیگران هم ممکن می‌شود، اما بالاترین مصداق این آیه، این سه نفر هستند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه دهم سوره مبارکه فتح، گفت: ما افرادی داشتیم که قبل از فتح مکه و مدینه انفاق و جهاد کردند که این افراد پیشکسوت این راه هستند؛ افرادی هم داشتیم که بعد از فتح مکه و زمانی که اسلام گسترش پیدا کرده بود ایمان آوردند، جهاد و انفاق کردند. قرآن می‌فرماید: «ای پیامبر کسانی که قبل از فتح مکه انفاق و جهاد کردند با کسانی که پس از مکه انفاق و جهاد کردند یکسان نیستند». حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) از مصادیق این آیه قرآن است چراکه از سابقون است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با اشاره به روایتی دیگر از رسول خدا(ص) درباره حضرت حمزه سیدالشهدا(ع)، گفت: کسی خدمت مبارک حضرت رسیدند و از ایشان درخواست نامی برای فرزندشان کردند و حضرت فرمودند، محبوب‌ترین اسم نزد من حمزه است و اسم او را هم حمزه بگذار. حضرت در جای دیگری می‌فرمایند، روز قیامت چهار نفر سواره وارد صحنه قیامت می‌شوند، من، امیرمؤمنان امام علی(ع)، دخترم فاطمه زهرا(س) و چهارم عمویم حمزه الشهدا(ع) و این نشان می‌دهد که رتبه حضرت حمزه بسیار بالا و در مرتبه اولیا و انبیاست.

وی با اشاره به شرایط سخت کرونایی حاکم بر جامعه امروز، از صاحبان ثروت و صاحب‌خانه‌ها درخواست کرد که به فقرا و مستأجر‌ها رحم کنند و اظهار کرد: زمانی که پیغمبر(ص)، در کنار بدن مثله و قطعه قطعه شده حضرت حمزه قرار گرفت، این جمله را فرمودند: «خدایا من پیش تو شکوه می‌کنم و حمد تو را به‌جا می‌آورم، تو مرا یاری کن بر این وضعیتی که می‌بینم» و بعد فرمودند: «عمو جان تو دو ویژگی داشتی، اول اینکه به فامیلت می‌رسیدی و دوم اینکه به امور مردم رسیدگی می‌کردی که مشکلات آن‌ها را کاهش دهی» حمزه اهل نماز، روزه، جهاد، مبارزه و شجاعت بود. اگر هر شخصی به افراد فقیر در خانواده و اقوام خود رسیدگی کند، مشکل حل می‌شود. خدا آنقدر نسبت صله رحم سفارش کرده است که آن را در سوره نساء و در کنار اسم خودش قرار داده است.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن کریم از حضرت زکریا(ع) و حضرت یحیی(ع) به عنوان خانواده کامل اینگونه تعریف می‌کند که دنبال خیررسانی و بار برداشتن از روی دوش مردم بودند. امروز اگر هر کس به فقرای فامیل خود رسیدگی کند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود؛ همه ما در مقابل اقوام مسئولیت داریم، خداوند رسیدگی به ارحام و اقوام را در کنار نام توحیدی خود قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره مدح حضرت حمزه سیدالشهدا از سوی ائمه معصومین(ع) و اهل بیت(ع) بیان کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا افتخار می‌کردند که عموی ایشان حمزه هستند. امام سجاد(ع) هم در مقابل لشکر شام می‌فرمودند که ما شش شخصیت داریم که یکی از آن‌ها حمزه است. در ماجرای سقیفه نیز زمانی که حضرت علی(ع) را مظلومانه از خلافت کنار زدند، راوی می‌گوید در کنار علی بودیم که دیدم مدام می‌گوید حمزه و جعفر کجایید که اگر شما بودید حق علی غصب نمی‌شد. امام حسن مجتبی(ع) نیز در مقابل جسارت معاویه در مسجد کوفه بلند شد و فرمودند: شما می‌دانید که ما چه افتخاراتی داریم؟ پیامبر(ص)، زهرای مرضیه(س)، علی(ع) داریم و یکی از افتخارات ما حمزه سیدالشهدا(ع) است. رسول خدا(ص) فرمود در کنار عرش خدا نام حمزه نوشته شده است.

وی در ادامه این سخنان از برگزاری همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیدالهشدا(ع) در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: رهبر معظم انقلاب از شنیدن خبر برگزاری این همایش بسیار خوشحال شدند و تأکید کردند که این کنگره برگزار شود.

خطیب برجسته کشور در ادامه به جایگاه و مقام بزرگ حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: هفت یا هشت هزار امامزاده در کشور داریم که همه آن‌ها در یک ردیف، جایگاه و مقام نیستند و رتبه آن‌ها با هم تفاوت دارد. در این میان 10 عامل سبب بالا آمدن رتبه امامزادگان می‌شود که در این 10 عامل حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت ابوالفضل(ع) همه 10 عامل یا بیشتر آن‌ها را دارا بودند و این وجه برتری آنهاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به وجوهی که حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بالا برده است، گفت: یکی از این وجوه مدح امام معصوم(ع) در حق حضرت عبدالعظیم(ع)، است. یعنی زمانی‌که امام هادی(ع) از یک امامزاده تعریف کند، رتبه او بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) به حضرت عبدالعظیم(ع) به عنوان عبد صالح سلام می‌دادند، اظهار کرد: علم و دانش بالای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) وجه دیگری از برتری ایشان نسبت به سایر امامزادگان است. چراکه ایشان فقیه، عالم و محدثی هستند که بیش از ۱۰۰ روایت از ایشان نقل شده است و در روایتی از پیامبر(ص) است که هر کس عالمی را اکرام کند، مرا اکرام کرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این روایت که ثواب زیارت سیدالکریم(ع) همچون ثواب حضرت امام حسین(ع) است، گفت: از سادات حسنی برخی با امام صادق(ع) و سایر ائمه زاویه داشتند، اما حضرت عبدالعظیم(ع) در اثر ولایت‌پذیری فراوان مطیع محض امامان معصوم(ع) بودند؛ ولایت‌پذیری حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(س) یکی از ابعاد مهم جایگاه بالای آن‌ها در بین امامزادگان است.
انتهای پیام
captcha