فیلم | کتابخانه رژیم صهیونیستی و سرقت آثار اسلامی و قرآن ایرانی
کد خبر: 3903938
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

فیلم | کتابخانه رژیم صهیونیستی و سرقت آثار اسلامی و قرآن ایرانی

کتابخانه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که 2500 کتاب و نسخه خطی اسلامی این مرکز را برای دسترسی عموم روی پایگاه اینترنتی خود قرار داده؛ در حالی که این آثار قبل از هرگونه تعلق به رژیم صهیونیستی، از فلسطین و دیگر کشورها به سرقت رفته است.

کتابخانه ملی اسرائیل و روایت یک سرقت اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الاخبار، کتابخانه ملی رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی قرار دارد. این کتابخانه با 5 میلیون نسخه دارایی، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان به زبان عبری است که آثاری درباره دین یهود و موضوعات مرتبط به یهودیت دارد و در سال 1982 از سوی بنیاد خیریه یهودی به نام «فرزندان پیمان» بنا شد و خاندان «روتچیلد» با کمک‌های سخاوتمندانه، نقش مهمی در گردآوری مجموعه‌های یهودی کتابخانه داشتند. کتابخانه اسرائیل یکی از 26 مؤسسه‌های 19 کشور جهان بوده که در راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال جهان مشارکت داشته است.

این کتابخانه اخیراً در خبری اعلام کرد که حدود 2500 کتاب و نسخه خطی اسلامی را روی پایگاه اینترنتی این مرکز قرار داده است تا همه به این آرشیو عربی، ترکی و فارسی نادر، که بخشی از آن متعلق به قرن نهم میلادی است، دسترسی داشته باشند.

بزرگترین دستبرد به میراث فرهنگی فلسطین

برخی رسانه‌ها با پوشش این خبر آن را هدیه کتابخانه رژیم اشغالگر اسرائیل به خوانندگان در سراسر جهان دانستند، بدون اینکه اشاره‌ای به بزرگترین دستبرد به میراث فرهنگی فلسطین در زمینه کتب، مستندات و منابع مکتوب داشته باشند.

این هدیه چیزی نیست جز آثاری که اسرائیل آن را از زمان اشغال فلسطین و خروج فلسطینی‌ها از سرزمینشان در سال 1948 به سرقت برد و این سرقت سازمان‌یافته، که یک کتابخانه با آن دایر شد، میراث یهودیت را از جمله کتب تورات و کتبی ادبی درباره انبیاء را، که از یمنی‌های سفرکرده به سرزمین‌های اشغالی در دهه چهل به سرقت رفت، شامل می‌شود.

80 هزار کتاب فلسطینی ربوده شده است

کتابخانه رژیم صهیونیستی کتب فلسطینی را، که تاکنون 80 هزار عنوان آن شناخته شده است، دربرمی‌گیرد؛ کتاب‌هایی از خلیل سکاکینی، نویسنده و معلم فلسطینی و مرحوم عمر البرغوثی، وکیل فلسطینی که نوه‌اش در سال‌های اخیر اعلام کرده است که این آثار قبل از ای که البرغوثی وطنش را به دلیل اشغال فلسطین ترک کند، از کتابخانه‌اش ربوده شد و همچنین آثار کتابخانه خانوادگی ناصرالدین النشاشیبی، مورخ و روزنامه‌نگار فلسطینی در قدس و دیگران.

این سرقت، که واقعیتی تلخ در سرزمین‌های اشغالی است، در کتاب «کیش عمیت»، پژوهشگر اسرائیلی با نام «بطاقة ملكية: تاريخ من النهب والصوان والاستيلاء في المكتبة الوطنية الإسرائيلية: مجوز مالکیت؛ تاریخچه سرقت و تصرف در کتابخانه ملی اسرائیل» ذکر و تأکید شده که این کتابخانه با همراهی ارتش رژیم اشغالگر دست به چنین غارتی زده است.

مستند «سرقت کتب بزرگ»

همچنین فیلمی مستند با نام «سرقت کتب بزرگ» محصول 2012 در فضای اینترنت تولید شده که سرقت 70 هزار کتاب از منازل فلسطینیان در زمان اشغال این سرزمین از سوی اسرائیل را بازگو کرده است. نسخ اسلامی نادر در کتابخانه ملی اسرائیل نیز آثاری با خط کوفی و متعلق به قرن نهم میلادی و نسخ نادر قرآن است و صهیونیست‌ها به زعم خود این آثار را متعلق به یک مورخ یهودی می‌دانند، در حالی که این فقط یک روایت نادرست از سوی اسرائیل است و کارشناسان عربی پیش از این اعلام کردند این مجموعه جدید از کتابخانه‌های کشورهای عربی به ویژه کتابخانه بغداد در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 به سرقت رفته است.

الاخبار تأکید کرده است: شاید نمایش اینترنتی کتابخانه ملی رژیم اسرائیل فرصتی باشد که پژوهشگران راهی را بیابند که این گنجینه‌ اسلامی نادر قبل از سلطه اسرائیل پیموده‌ است و از حقایق این سرقت اسلامی آگاه شوند.

قرآن ایرانی قرن نوزدهم

در کتابخانه ملی اسرائیل حدود سیصد قرآن‌ از قرن‌های نهم تا نوزدهم میلادی نیز نگهداری می‌شود و این قرآن‌ها در اصل متعلق به کشورها و مناطقی از جمله مراکش، اندونزی(جاوه)، کشمیر، ایران و شمال آفریقا (سال 1735) است. قدمت قرآن ایرانی کتابخانه به قرن نوزدهم برمی‌گردد. این قرآن ترجمه فارسی دارد و آیات آن سیاه‌رنگ و ترجمه‌ها سرخ‌رنگ است.

گفته می‌شود، اهالی سنندج این قرآن را به یکی از حاکمان و امیران وقت زمان زندیه با نام «محمدخان» هدیه داده بودند و تصویر این حاکم ایرانی نیز همراه قرآن نگهداری می‌شود. همچنین، محمدخان سفیر افتخاری ایران در سن‌پترزبورگ روسیه بود.

انتهای پیام
captcha