نقض حقوق بشر از سوی آمریکا ریشه‌دار و سیستماتیک است
کد خبر: 3904943
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
وزیر اطلاعات:

نقض حقوق بشر از سوی آمریکا ریشه‌دار و سیستماتیک است

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی در نشست هم‌اندیشی برگزاری مراسم هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه آمریکا و صهیونیست‌ها نشان داده‌اند که اهل گفتمان منطقی و عقلانی نیستند، گفت: نقض حقوق بشر از سوی آمریکا ریشه‌دار و سیستماتیک است.

نقض حقوق بشر از سوی آمریکا ریشه‌دار و سیستماتیک است

به گزارش ایکنا؛ با توجه به اهمیت خاص مناسبت مهم هفته «بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی» (6 تا 12 تیرماه) و همزمانی آن با جنایات نژادپرستانه دولت ایالات متحده آمریکا علیه سیاه‌پوستان و تظاهرات گسترده جهانی علیه این جنایات، نشست هم‌اندیشی برگزاری مراسم این هفته و نحوه مقابله با این اقدامات ضد حقوق بشری و چگونگی همدردی با رنگین‌پوستان تحت ستم نژادپرستان، صبح امروز، دوشنبه 26 خرداد، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی؛ وزیر اطلاعات، سعید اوحدی؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، نصرت‌الله لطفی؛ قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و نمایندگان نهادهای مرتبط برگزار شد.

حجت‌الاسلام علوی در ابتدا با تقدیر از برگزاری این نشست هم‌اندیشی گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید خدا شما را از داشتن روابط دوستانه با کسانی که سر ستیز با شما به خاطر دین دارند و شما را از خانه خود آواره می‌کنند، نهی می‌کند؛ روابط دوستانه با چنین دشمنانی مصداق بارز ظلم است.

وی ادامه داد: آیین مقدس اسلام، آیینی است که گفتمان و منطق خود را براساس عقلانیت و حرمت‌گذاری به انسان‌ها با هر فکر و عقیده و اندیشه‌ای قرار داده است. البته طبیعی است اسلام ماند هر دین دیگری خود را درست و بقیه ادیان و مکاتب را نادرست می‌داند و هیچ دینی موافق پلورالیزم دینی نیست.

علوی بیان کرد: اما اسلام چون خود را حق می‌داند خودش را بر دیگران تحمیل نمی‌کند و پذیرش اسلام را به اختیار و اراده انسان‌ها واگذار کرده است؛ «لا اکراه فی الدین». مسیر اسلام؛ مسیر رشد و کمال است و خود مردم باید این مسیر را انتخاب کنند و نیازی به اکراه نیست. اگر عده‌ای هم بر عمل به معتقدات کفرآمیز خود اصرار داشتند، اسلام باز هم در مقابل آنها موضع خصمانه نمی‌گیرد، البته به لحاظ اعتقادی مرزبندی می‌کند.

وزیر اطلاعات بیان کرد: در واقع اسلام راه ارتباط انسان‌ها با همدیگر را به خاطر تفاوت در اعتقادات، دین و مکاتب فکری نمی‌بندد و باز می‌گذارد و حتی برنامه و راهبردهایی را برای جریان محبت بین انسان‌هایی که دارای تفاوت دینی و فکری هستند تدوین و تنظیم می‌کند.

راهبرد قرآن برای ایجاد مودت بین مسلمانان و غیر مسلمانان

وی ابراز کرد: قرآن می‌فرماید خداوند شما را از رابطه محبت‌آمیز و رفتار عادلانه با کسانی که با شما سر جنگ و ستیز به خاطر دین ندارند، نهی نمی‌کند. این بدان خاطر است که خصومت‌ها بین مسلمانان و غیرمسلمانان از بین برود و محبت و مودت به وجود آید، زیرا اسلام می‌خواهد انسان‌ها با وجود تفاوت‌های فکری با هم رابطه داشته باشند و ستیز بین‌ آن‌ها شکل نگیرد.

علوی اظهار کرد: آنجایی خداوند مسلمانان را از رابطه با غیرمسلمانان باز می‌دارد که دیگران در جهت سلب حقوق مسلمانان پیشقدم شوند و حقوق آنها را به خاطر مسلمان بودن ضایع کنند و خداوند در آنجا رابطه انسانی و محبت‌آمیز با اینها را نهی کرده است. چون این دشمنان می‌گویند چرا مسلمان هستید؟ چرا در برابر ما سر تعظیم فرو نمی‌آورید؟ چرا تحت اراده ما نیستید و با اراده خودتان عمل می‌کنید؟ اسلام معتقد است اینها ارزش رابطه انسانی و عادلانه ندارند و در برابرشان باید نوع دیگری رفتار کرد.

وزیر اطلاعات تأکید کرد: از آنجا که به هیچ عهد و پیمان و قراردادی پایبند نیستند، رابطه دوستانه با آن‌ها هیچ مفهومی ندارد و روابط با آنها ذلت‌آمیز است و اسلام چنین رابطه‌ای را نمی‌پذیرد، زیرا اگر زمینه و فرصت پیدا کنند جز دشمنی آشکار با مسلمانان نخواهند کرد و نیت‌های سوء خود را در عملکرد و اظهارات‌شان بروز می‌دهند.

علوی ابراز کرد: در واقع آنها زمانی آرام می‌گیرند که در راستای کفر و اهداف ضد بشری آنها قرار بگیرید و لازمه آن این است که از هویت الهی و انسانی و اسلامی خود دست بردارید. این دشمنان در هر عرصه‌ای؛ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی نظامی با شما وارد مبارزه می‌شوند و با اینها جز مقابله با مثل چاره دیگری نیست و لذا در هر عرصه‌ای که وارد جنگ می‌شوند باید در همان عرصه با آنها جنگید.

وزیر اطلاعات تأکید کرد: اسلام در واقع هویت اینها را افشا می‌کند و می‌فرماید ممکن است به صورت ظاهر صحبت‌های دلخوش‌کننده‌ای بزنند در حالی که به دنبال سلطه هستند، حرف از روابط اقتصادی می‌زنند اما به دنبال غارت ثروت ملت‌ها هستند، حرف از علم و دانش می‌زنند اما به دنبال سرقت نخبگان و فرهیختگان جوامع هستند. در هر عرصه‌ای که شعار زیبابی می‌دهند پشت آن شعار زیبا یک هدف پلید سلطه‌طلبانه و شیطانی نهفته است.

وی تصریح کرد: حرف از حقوق بشر می‌زنند اما در تمام روابط، رفتار، راهبردها، تاکتیک‌ها و اقدامات آنها آثاری از اعمال حقوق بشر دیده نمی‌شود. سیاست اعلامی آن‌ها با یک هیمنه و دبدبه‌ای اعمال و رعیات حقوق بشر است اما سیاست اعمالی آن‌ها جنایت، خونریزی، نقض حقوق بشر و تبعیض نژادی و حمایت از تروریسم است و کارنامه آمریکا پر از اینهاست.

علوی یادآور شد: رفتار آمریکا را نه فقط با ایران بلکه با کل دنیا ببینید؛ به کدام معاهده و قرارداد دوجانبه یا چندجانبه پایبند بوده است؟ آمریکا در همین دوره ترامپ از بسیاری معاهدات بین‌المللی، دوجانبه و چندجانبه، از جمله برجام، خارج شده و آن‌ها را نقض کرده است. دیگر دنیا برای چنین دولتی چه اعتباری می‌تواند قائل شود و به آن اعتماد کند؟ آیا چنین دولتی ارزش و اعتباری برای حقوق بشر قائل است؟ معاهده را زیر پا بگذارد چون می‌تواند. حال با چنین دولتی می‌توان رابطه معنادار و سازنده داشت؟

آمریکایی‌ها اهل گفتمان منطقی و عقلانی نیستند

وزیر اطلاعات بیان کرد: ما در ارتباط با آمریکا با دو مخاطب مواجه هستیم؛ آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل و دیگری سایر مردم جهان. آمریکا و صهیونیست‌ها نشان داده‌اند اهل گفتمان منطقی و عقلانی نیستند. منطق آن‌ها منطق زور و سلطه و تحکم است و با آن‌ها با همان منطق و تحکم باید صحبت کرد. اگر این‌گونه با آنها برخورد کنیم عقب‌نشینی می‌کنند اما ذره‌ای در ما ضعف ببینند، پیشروی می‌کنند و آنگاه پیشروی آنها و عقب‌نشینی ما هم پایانی نخواهیم داشت. لذا برای اینکه آخرین قدم عقب‌نشینی را برنداریم، اولین قدم عقب‌نشینی را نباید برداریم.

وی اضافه کرد: لذا مقام معظم رهبری فرمودند باید قوی باشیم. کشوری که تکیه‌گاه‌های قدرت را داشته باشد می‌تواند با قوت با زورمندان حرف بزند و قدرت بازدارنده تولید کند و زورمندان به اتکای زورشان به خودشان اجازه تعدی پیدا نکنند. امروز جمهوری اسلامی به اتکای قدرت برخاسته از همگرایی مردم، مسئولان، نظام تحت رهبر معظم انقلاب در کنار قدرت نظامی و موشکی از جایگاهی برخوردار است که به راحتی می‌تواند جلوی آمریکا مقابله به مثل کند و اگر آمریکا حرفی بزند که با آن سخن عزت و کرامت جمهوری اسلامی نقض شود جمهوری اسلامی با همان ادبیات با آن‌ها صحبت می‌کند و هیچ ارزش و کرامتی برای هیچ قدرتی قائل نیست.

علوی ادامه داد: چهره ضد حقوق بشری آمریکا روزی فقط برای جمهوری اسلامی شناخته شده بود و امام راحل این چهره را از پس پرده‌ها شناختند و پوشالی بودن این قدرت را متوجه شدند و در برابر آن با مشت گره کرده و قدرت سخن گفتند و پیش از انقلاب رئیس‌جمهور آمریکا را منفورترین چهره نزد ملت ایران نامیدند. در واقع برای ابرقدرتی آمریکا و شوروی هیچ ارزش و اعتباری قائل نشدند و از همان زمان «نه شرقی نه غربی» را کلید زدند.

وزیر اطلاعات ابراز کرد: ایران به خوبی شعارهای حقوق بشری و توخالی بودن آن‌ها را از قدیم درک کرده است و امروز به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و آگاهی ملت‌ها نسبت به باورهای جمهوری اسلامی، دنیا به این نتیجه رسیده که شعارهای حقوق بشری آمریکا هیچ محتوایی ندارد و عملاً توخالی است.

وی بیان کرد: این توخالی بودن شعارهای حقوق بشری در زمینه تبعیض نژادی، تروریسم، حق حاکمیت کشورها و اراده ملت‌هاست و آمریکا برای هیچ یک از آن‌ها احترامی قائل نیست. آمریکا خود را پرچمدار و منادی حقوق بشر می‌داند اما بررسی کارنامه آن‌ها نشان می‌دهد آثاری از پایبندی به حقوق بشر مشاهده نمی‌شود و عملاً حقوق بشر به صورت گسترده در ارتباط با اکثر موارد حقوق بشری از سوی آمریکا نقض شده است و اینها محدود به موارد اندک و اتفاقی نیست.

علوی تأکید کرد: در واقع نقض حقوق بشر توسط آمریکا ریشه‌دار و سیستماتیک است و در عملکرد آمریکا نهادینه شده و به صورت یک حرکت عادی درآمده است. در واقع این‌گونه نیست که مجموعه‌هایی در آمریکا حقوق بشر را نقض کنند و مثلاً سفیدپوستی سیاه‌پوستی را بکشد و حقوقش را پایمال کند، اگر اینطور بود علی القاعده در حاکمیت آمریکا باید اراده‌ای برای مقابله با تبعیض نژادی مشاهده می‌شد.

در آمریکا اراده‌ای برای مقابله با نقض حقوق بشر وجود ندارد

وزیر اطلاعات ابراز کرد: در کارکرد حکومت آمریکا هیچ اراده‌ای برای مقابله با موارد نقض حقوق بشر در بین شهروندانش و کارگزارنش نسبت به شهروندانش دیده نمی‌شود. پلیس آمریکا خشن‌ترین رفتار را نسبت به رنگین پوستان انجام می‌دهد اما نه تنها از آن رنگین‌پوست دفاع نمی‌شود، بلکه با بی‌پروایی از رفتار ناقض حقوق بشر پلیس دفاع می‌شود؛ این آمریکای مدعی حقوق بشر است.

علوی ادامه داد: حال این رفتار آمریکا را با اسلام و حکومت حضرت امام علی(ع) و برخورد ایشان با ظلمی که به زن یهودی شده بوده مقایسه کنید. اما حتی رئیس‌جمهور آمریکا هیچ اعتنایی به قتل این سیاه‌پوست نمی‌کند و حتی حرکات ضد بشری را تأیید می‌کند.

وی یادآور شد: آمریکا از شعارهای حقوق بشری خودش به عنوان ابزاری در برابر دیگر کشورها و ملت‌ها استفاده می‌کند. هر وقت حرکت یک ملتی با منافع آمریکا سازگار نیست برای اینکه با تابلوی مخالفت با منافع خود با آن جریان مواجهه نکند تابلوی حقوق بشری را بلند می‌کند و دفاع از حقوق مردم آن کشور در برابر حاکمیتش را به دست می‌گیرد. در حالی که حکومتی که با مردم خودش چنین رفتاری می‌کند آیا از حقوق مردم کشور دیگری در برابر حاکمیتش دفاع می‌کند؟

علوی اظهار کرد: مسئله دیگر یکجانبه‌گرایی آمریکا در برابر سایر کشورهاست؛ می‌گوید با من مذاکره کنید و شروط من را بپذیرید و کرامتتان ضایع شود و حقوقتان از بین برود، خلاف منافع و امنیت ملی در راستای منافع و مصالح و امنیت آمریکا یک معاهده را امضا کنید تا من با شما این چنین رفتار نکنم. این با کدام چارچوب و قواعد روابط بین‌الملل سازگار است؟

وزیر اطلاعات بیان کرد: حتی اگر آن حکومت همین معاهده را امضا کند اما اگر روزی همان حکومت تأمین‌کننده منافع آمریکا نباشد، خیلی راحت کنار گذاشته می‌شود؛ کاری که با شاه و صدام کردند.

وی افزود: امروز در شرایط فراگیری و شیوع کرونا، دولت‌ها باید از یکسو به سایر بیماری‌ها و بیماران رسیدگی کنند، از سوی دیگر باید به ویروس ناشناخته کرونا بپردازند. کشوری می‌تواند به مسئله کرونا بپردازد که نسبت به بیماری‌های دیگر فراغت بال داشته باشد و در تأمین داروهای بیماران مشکلی نداشته باشد، اما خشن‌ترین تحریم دارویی را آمریکا علیه جمهروی اسلامی ایران اعمال کرده اما در شعار ادعا می‌کند تحریم‌‌های ما شامل دارو نیست.

علوی اظهار کرد: کدام قدرت در دنیا با این تفرعن و وحشی‌گری و درندگی چنین تحریمی را علیه ملت دیگر اعمال می‌کند تا اراده یک ملت را متزلزل کند و او را تسلیم مذاکره ذلیلانه کند، غافل از اینکه ملت مسلمان ایران متکی به باورهای اسلامی است و در رأس آن یک فقیه اسلام‌شناس شجاع و ولی فقیه قرار دارد و ملت ایران پشت سر چنین رهبری حرکت می‌کند. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، مذاکره با چنین دشمنی مفهومی ندارد و به معنی وادادگی است و ملت ایران اهل وادادگی نیست. آمریکا از ملت‌ها وادادگی در برابر خودش می‌خواهد نه مذاکره و رابطه سازنده.

وزیر اطلاعات بیان کرد: در همین بحران کرونا در آمریکا نیز در مناطقی که رنگین‌پوستان جمعیت بیشتری داشتند دولت آمریکا در صیانت از سلامت و امنیت مردم براساس تبعیض نژادی عمل کرد؛ نژادپرستی آمریکا فقط مخصوص رنگین‌پوستان نیست بلکه متوجه بومی‌های اصیل این سرزمین یعنی سرخپوستان است و به آن هم اعتراف می‌کنند.

وی یادآور شد: ترامپ می‌داند مسئله تبعیض نژادی علیرغم همه شعارهای حقوق بشری که می‌دهند در آمریکا یک واقعیت است و سفیدپوستان برای دیگران حق حیات قائل نیستند، لذا چون جمعیت اکثریت با سفیدپوستان است، به نفع منافع سیاسی و انتخاباتی خودش خیلی راحت پرچم تبعیض نژادی را بالا می‌برد و روی همان پرچم شعار حمایت از حقوق بشر سر می‌دهد.

علوی افزود: منافقین در ایران مرتکب جنایات تروریستی فراوان شدند و حداقل 12 هزار انسان را به کام مرگ کشاندند و بسیاری از مسئولان را ترور کردند. کدام یک از جنایات را آمریکا محکوم کرد؟ بعد از مدتی هم خیلی راحت آن‌ها را از لیست گروه‌‌های تروریستی خارج کردند. آمریکا نه تنها از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، بلکه تروریسم را به خوب و بد تقسیم می‌کند.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: آمریکا کشوری است که خودش مرتکب ترور می‌شود؛ جنایت به شهادت رساندن سردار سپهد شهید قاسم سلیمانی غیر از یک جنایت و حمله تروریستی بود؟ هم نقض حاکمیت یک کشور دیگر را کردند و نشان دادند احترامی برای حاکمیت هیچ کشوری قائل نیستند. دست پرورده آمریکا، رژیم صهیونیستی نیز هر جا منافعش اقتضا کند دست به اقدامات تروریستی می‌زند و تروریسم در گفتمان این‌ها یک امر ذاتاً منفی نیست. حال این آمریکا واقعاً مدافع حقوق بشر است؟

وی در پایان اظهار کرد: ما با آمریکا جز با زبان زور و قدرت نمی‌توانیم حرف بزنیم. ایران باید قوی باشد و با وقت با آمریکا حرف بزند و با مردم دنیا در دفاع از مبانی و موازین و راهبرهای خودمان در برابر آمریکا با منطق و عقلانیت حرف بزنیم. دنیا امروز آرام آرام دارد منطق ایران را درک می‌کند و می‌فهمد؛ امروز تمام دنیا بدون استثنا در مقابل آمریکا عرضه «نه» گفتن ندارند و تنها یک قدرت در دنیا جرئت «نه» گفتن به آمریکا را دارد و آن هم جمهوری اسلامی است و بخشی از ملت‌های همراه ما؛ ملت عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... و سرانجام این ملت‌ها هستند که زیر چتر کرامت انسانی گفتمان انقلاب اسلامی به صورت ید واحده در خواهند آمد و در آینده‌ای نه چندان دور ابتدا صهیونیسم به زباله‌دان تاریخ پرتاب خواهد شد و افول آمریکا را هم به چشم خود خواهیم دید.

در ادامه این نشست سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سخنان کوتاهی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی امیال را متفاوت از چهل ساله اول انقلاب خواند و گفت: اگر بعد از سال 1360 جمهوری اسلامی در افشای جنایات آمریکا در کنار محرومین دنیا تنها بود، اما امسال کاملاً متفاوت است و چهره کریه استکبار و خوی ضد حقوق بشری آمریکا پیش چشم همه جهان است.

وی افزود: هفته پیش در سوئیس بزرگ‌ترین تظاهرات با حضور ده هزار نفر در افشای جنایت آمریکا برگزار شد. لذا ما که مبدع افشاگری چهره پلید و کریه آمریکا هستیم قطعاً باید امسال با جدیت بیشتری وارد عمل شویم.

اوحدی اظهار کرد: الان مردم دنیا با یک خیزش عمومی به سمت افشای ماهیت ضد حقوق بشری آمریکا حرکت کرده‌اند. مسئله دوم اینکه در طول چهل سال اول انقلاب فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم که بعضی روزها، ماه‌ها و سال‌ها این فراز و نشیب‌ها به عنوان نقطه عطف ثبت شده است و سال 60 و تیرماه یکی از این نقاط عطف است که ما در اوج مظلومیت جنگ بودیم و با ترورهای زیادی از مسئولان مواجه شدیم.

رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران بیان کرد: دنیای استکبار براساس باورها و محاسبات غلط خودش فکر می‌کرد همه چیز تمام شده و همه ظرفیت خود را از منافقین در داخل و امکانات نظامی در جنگ به کار گرفت، اما امروز ما در چه وضعیتی قرار داریم؟ امروز اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند خیز بلندی را برای فتح قله بلند تمدن نوین اسلامی برمی‌داریم با این سرمایه و داشته عظیم است.

اوحدی بیان کرد: در موضوع کرونا دنیای استکبار باز با محاسبات غلط خودش فکر می‌کرد نظام جمهوری اسلامی در مقابل فراگیری کرونا دست و پا بسته است و منجر به بحران‌های داخلی می‌شود و پیوست اجتماعی و امنیتی آن را با نگاه براندازی فراهم کرد، اما چه عظمتی در کشور ایجاد شد. این عظمت برخاسته از نقاط عطف و شهدای ما است.

وی تصریح کرد: اگر امروز دامنه تحمل و تاب‌آوری نظام از ضریب بسیار بالایی برخوردار است به دلیل این است که ریشه در پیکرهای پاک شهدا دارد. این همت، عزم و همدلی با فرمایش رهبری انقلاب حاصل شده و همه بسیج شدند و این به خاطر آن است که ریشه و اصل ما در فرهنگ شهادت است؛ اگر دنبال صلاح ملت، عزت کشور و عزت اسلام هستیم باید به دنبال فرهنگ ایثار و شهادت برویم.

در پایان نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ویژگی امسال هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی را در کنار جنایات تروریستی منافقین در دهه 60 با حمایت مستقیم آمریکا، جنبش اعتراضی اخیر ضد نژادپرستی در این کشور خواند و گفت: از جمهوری اسلامی ایران انتظار این است که از این جنایات اعلام انزجار و نفرت کند و روا نیست در این زمینه سکوت شود.

وی افزود: شناخت قاطبه مردم از نقض حقوق بشر در غرب و آمریکا کم است و آن‌ها ماهرانه و با تبختر خود را حامی انسان و حقوق بشر نشان داده‌اند و وظیفه مجموعه‌ها، رسانه‌ها و نخبگان کشور این است که چهره واقعی غرب و مشخصاً ام‌الفساد قرن، آمریکا، را به خوبی برای مردم روشن کنند.

لطفی در پایان شعار این هفته را «آمریکا، مظهر کشتار، نژادپرستی و استثمار جهانی، منفورترین دولت ناقض حقوق بشر» اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha