نجات شیعیان از مکر کافران با سلاح علم و عرفان امام صادق(ع)
کد خبر: 3905216
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷

نجات شیعیان از مکر کافران با سلاح علم و عرفان امام صادق(ع)

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امام صادق(ع) در شرایط سخت، رهبری شیعیان را برعهده داشتند و نهایت سعی خویش را انجام می‌دادند تا شیعیان در دام دسیسه‌های نیروهای بنی عباس قرار نگیرند و احساسی عمل نکنند.

نجات شیعیان از مکر کافران با سلاح علم و عرفان امام صادق(ع)حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی ضمن تسلیت شهادت امام صادق(ع)، اظهار کرد: دوران زندگی امام صادق(ع)، دوران بسیار حساسی است چرا که دوره گذر از خلافت امویان به خلافت عباسیان بود.

وی افزود: عباسیان که با شعار خلافت اهل بیت(ع) سر کار آمدند، اما بسیار بر اهل بیت(ع) سخت گرفتند؛ حتی گاهی این سخت‌گیری‌ها شدیدتر از بنی امیه بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امام صادق(ع) در این شرایط سخت، رهبری شیعیان را برعهده داشتند و نهایت سعی خویش را انجام می‌دادند تا شیعیان در دام دسیسه‌های نیروهای بنی عباس قرار نگیرند و احساسی عمل نکنند.

سیدی ادامه داد: امام صادق(ع) برای حفظ اوضاع زندگی شیعیان در سراسر جهان وکلایی داشتند که مرتبط با حضرت بودند و با تشکیل حلقه‌های علمی و گاها با تقیه، سعی در حفظ شیعیان داشتند، حضرت هرگز سکوت نکرده و بارها و بارها حقانیت شیعه را اثبات کردند.

وی افزود: دانشگاه علمی امام صادق(ع) از رونق بالایی برخوردار بود تا جایی که چهار هزار شاگرد در علوم مختلف در محضر امام تلمذ می‌کردند، حضرت توانسته بودند با بیان دلنشین خویش معارف اسلامی را بازگو کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برگزاری این کلاس‌های درس در زمانی بود که اندیشه‌های مختلف، نو و انحرافی و تفسیرهای گوناگونی از دین شایع شده بود، اظهار کرد: شکل‌گیری مذاهب چهار گانه اهل سنت در این دوره بود؛ لذا شیعه بسیار مدیون امام صادق(ع) است.

وی افزود: پایه‌ریزی و بیان اصول اصلی فقه شیعی که به فقه جعفری معروف است؛ حاصل زحمات امام صادق(ع) در این دوره است چرا که دوره انتقال قدرت از امویان به عباسیان بود و دشمنان سرگرم نزاع قدرت بودند و فرصت بیان این عقاید برای حضرت فراهم بود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: تربیت شاگردان زیادی در مکتب امام صادق(ع) در علوم مختلف مربوط به این دوران است؛ علومی که امروزه نیز جهانیان از آن بهره می‌برند.

سیدی با بیان اینکه یکی از کتب و نوشته‌های حضرت که به نام توحید مفضل امروزه در اختیار ماست، معجزه علمی آن حضرت است، بیان کرد: امام صادق(ع) در این اثر که یکی از چند اثر حضرت است به رازهای نهفته جهان هستی اشاره کرده و بیان می‌کند که به همه اسرار هستی احاطه دارد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: دوره امام صادق(ع)، دوره پدیدار شدن مکتب‌های گوناگون و فرهنگ‌های مختلف بود که با عقاید جامعه و بشری بازی می‌کردند.

سیدی بیان کرد: تجسم‌گرایی، جبرگرایی، مکتب اعتزال، مکتب غلو، الحاد و .... از جمله مکاتب انحرافی فعال بودند که حضرت به مقابله با همه می‌پرداختند؛ لذا بر همه ما و خصوصا نخبگان و تحصیلکردگان و اساتید فرض و واجب است که از این ودیعه گرانسنگ محافظت کنیم.

وی افزود: بر هر شیعه‌،ای که ادعای پیروی و شیعه بودن دارد لازم است در راه حفظ مکتب اصیل و انسانی شیعه در هر زمان و مکان با قول و عمل تلاش کند چرا که اهل بیت(ع) فرمودند: « هر کسی ما را دوست دارد باید به عمل ما عمل نماید؛ نه فقط در مقام شعار بماند».

خود را مسلح به سلاح دانش علوی کنیم

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: امروزه همگان، خصوصا جوانان پر شور و جهادی و شیعیان دلسوز نباید در همه امور مربوط به شیعه و اسلام بی‌تفاوت باشند، مخصوصا در فضاهای مجازی که تلاش گسترده بر علیه مقدسات و اصول مسلم انجام می‌گیرد مضاعف تلاش کرد.

سیدی اظهار کرد: باید بدانیم که دست ما و مکتب ناب شیعه مملو از مستندات متقن و مستدل برای اثبات حقانیت شیعه است و بسیاری از معاندین از فرصت بی اطلاعی برخی از شیعیان از معارف ناب شیعی استفاده کرده و رو به القاء شبهات می‌آورند که البته تمام این موارد جواب دارد و در منابع شیعی وجود دارد.

وی یادآور شد: باید خود را مسلح به سلاح دانش علوی کرده و کوتاهی نکنیم تا مدیو ن اهل بیت(ع) به خصوص حضرت صادق(ع) نشویم.

انتهای پیام
captcha