کانون «آفرینش» مسجد الرضا(ع)؛ پرچمدار فعالیت‌های قرآنی گندمان
کد خبر: 3905474
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

کانون «آفرینش» مسجد الرضا(ع)؛ پرچمدار فعالیت‌های قرآنی گندمان

کانون فرهنگی آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان به دلیل فعالیت‌های گسترده قرآنی در سطح محله و شهر‌، در نخستین دوره رویداد ملی «فهما» و در بخش فعالیت‌های قرآنی شایسته تقدیر شناخته شد.

عذرا زمانی، مدیر کانون فرهنگی - هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به فعالیت ۱۰ ساله این کانون در بستر مسجد، اظهار کرد: غالب فعالیت‌ها در حوزه قرآن کریم شکل گرفته است و به همین دلیل، این کانون به تازگی در نخستین دوره رویداد ملی «فهما» و در بخش فعالیت‌های قرآنی شایسته تقدیر شناخته شد.

وی ادامه داد: در طول سال، تمام برنامه‌های مناسبتی ملی و مذهبی حول محور قرآن برگزار می‌شوند که برگزاری محافل انس با قرآن با دعوت از حافظان و قاریان برتر ملی و استانی، برگزاری مسابقات قرآن و ... همراه است که این فعالیت‌ها خوشبختانه در میان اهالی گندمان به خوبی جا باز کرده است.

زمانی فعالیت‌های کانون آفرینش را در ایام کرونا یادآور شد و گفت: در این دوران فعالیت‌ها در فضای مجازی ادامه یافت و هر هفته برگزاری جلسات قرآنی به‌صورت زنده و با مشارکت علاقمندان و در روزهای خاص در دستور کار قرار داشت. ضمن اینکه آموزش، برگزاری مسابقات و ... در بستر فضای مجازی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه فعالیت قرآنی در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان کارایی و تاثیر لازم را ندارد، تاکید کرد: با مشاهده بازخوردهای و نتایج می‌توان دریافت که این افراد آموزش و فعالیت‌های حضوری را ترجیح می‌دهند و ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

زمانی با اشاره به وضعیت قرمز شیوع کرونا در گندمان، تصریح کرد: گندمان به دلیل گردشگرپذیر بودن متأسفانه در وضعیت نامطلوب شیوع بیماری قرار دارد لذا فعالیت‌های کانون آفرینش همچنان در بستر فضای مجازی ادامه دارد.

اقدامات شاخص کانون آفرینش

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش با اشاره به برنامه‌های ویژه کانون در طول سال، گفت: یکی از برنامه‌های موفق کانون در طی سال‌های فعالیت، برگزاری جشن روزه‌اولی‌ها است که برنامه‌ای شبیه جشن تکلیف مدارس است. در این برنامه که صفر تا صد آن به خود کودکان سپرده شده از حافظان و قاریان کودک و نوجوان دعوت و برنامه‌هایی مانند مداحی‌، مولودی‌خوانی و ... توسط خود روزه‌اولی‌ها اجرا می‌شود، در پایان مراسم نیز با یک افطاری ساده و اهدای جوایز خاطره خوشی از این جشن در ذهن روزه‌اولی‌ها باقی می‌ماند.

زمانی با بیان اینکه در ماه رمضان امسال این برنامه در فضای مجازی و به صورت محدود برگزار شد، افزود: بدین منظور مسابقه عکس با عنوان «افطاری ساده سر سفره خدا» برگزار شد که روزه‌اولی‌ها با ارسال عکس از سفره افطار خود در این برنامه شرکت کردند.

وی در خصوص کلاس‌های قرآن کانون فرهنگی هنری آفرینش گندمان، بیان کرد: این کلاس‌ها در رده‌های سنی کودکان و نوجوانان و یک کلاس روخوانی و روانخوانی برای بانوان بزرگسال برگزار می‌شود که بانوان علاقه ویژه‌ای به این کلاس‌ها دارند و خواستار برپایی کلاس‌ها با رعایت موازین بهداشتی هستند.

زمانی با بیان اینکه مربیان کلاس‌های بانوان در ابتدا از قرآن‌آموزان این کلاس‌ها بوده‌اند، افزود: خودکفایی در زمینه مربی حاکی از سودمندی و اثرگذاری کلاس‌ها است، ضمن اینکه بانوان در کنار فراگیری قرآن، نکات اخلاقی، احکام، تربیت فرزند، همسرداری، سبک زندگی و ... را نیز یاد می‌گیرند.

جذب و تشویق؛ عوامل موفقیت در آموزش قرآن

این مربی قرآن شرط موفقیت در کار آموزش قرآن را توانایی در جذب مخاطب و ماندگار ساختن او در کلاس دانست و گفت: برای دستیابی به این موضوع برنامه‌های متعددی اجرا شده است، از جمله اینکه افراد داوطلب برای حضور در کلاس‌های قرآن کانون آفرینش در یک جلسه توجیهی و به‌صورت تک‌تک مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا میزان علاقمندی آنان به فراگیری قرآن مورد ارزیابی قرار گیرد.

زمانی ادامه داد: در مراحل بعدی تشویق را در دستور کار قرار می‌دهیم که این موضوع نه تنها برای کلاس‌های قرآن بلکه برای سایر فعالیت‌های مسجد مانند نماز جماعت‌، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و ... بسیار تاثیرگذار است. به عنوان نمونه اعلام شد کسانی که ده شب متوالی در نماز جماعت حضور داشته باشند، هدیه نفیسی دریافت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه والدین با مشاهده تاثیرات این برنامه در فرزندان و حضور پرشور آنان در مسجد در تداوم برنامه و تامین جوایز همکاری کردند، ضمن اینکه روحانی مسجد نکات فرهنگی و اخلاقی را در انتهای نماز به نمازگزاران ارائه و در پایان هر هفته از مطالب ارائه شده امتحان به عمل می‌آمد.

زمانی با بیان اینکه این برنامه تاثیرگذار به دلیل شیوع کرونا متوقف شده است، ادامه داد: برقراری ارتباط سازنده با کودکان و نوجوانان و تشویق مکرر تاثیر فراوانی در جذب آنان به مسجد و فعالیت‌های قرآنی دارد که امیدواریم با بهبود شرایط بتوان این روند را از سر گرفت.

مدیر کانون فرهنگی هنری آفرینش مسجد الرضا(ع) گندمان بیان کرد: خوشبختانه این مسجد فضای خوبی را در اختیار فعالیت‌های کانون قرار داده است، در طبقه دوم مسجد علاوه بر قرار داشتن یک کتابخانه غنی از منابع مورد استفاده کودکان و نوجوانان، یک اتاق کودک با وسایل و تجهیزات بازی و سرگرمی تعبیه شده و بانوان مسجدی در هنگام حضور در نماز جماعت یا کلاس‌های قرآن، کودکان خود را به مربی می‌سپارند.

زمانی ادامه داد: کودکان در این اتاق علاوه بر بازی و سرگرمی، داستان‌ها و شعرهای قرآنی و سور کوچک قرآن را فرا می‌گیرند. این طرح به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان بسیار سودمند بود و سبب حضور حداکثری بانوان در فعالیت‌های مسجد می‌شود.

وی در پایان تعامل و همکاری کانون فرهنگی هنری آفرینش با مراکز قرآنی گندمان و شهرستان بروجن را خوب ارزیابی کرد و گفت: در زمینه تبادل مربی و قرآن‌آموز ارتباط خوبی با جامعةالقرآن و خانه‌های قرآنی این شهر وجود دارد.

انتهای پیام
captcha