عنصر باورپذیری در داستان‌های دفاع مقدس نیاز مبرم ما است
کد خبر: 3905650
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

عنصر باورپذیری در داستان‌های دفاع مقدس نیاز مبرم ما است

نویسنده مجموعه داستان «مسافر آسمان» گفت: توجه به عنصر باورپذیری چه در داستان‌های دفاع مقدس و چه در خاطرات مستند با حضور و نگاه کارشناسان این حوزه واقعا نیاز مبرم این آثار است.

عنصر باورپذیری در داستان‌های دفاع مقدس نیاز مبرم ما است

سیده نجات سیدحسینی، نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره کتاب خود با عنوان «مسافر آسمان» که به همت انتشارات نظری تهران به چاپ رسید، گفت: غالب این خاطره‌ها، روایت و داستان‌ها، حاصل مصاحبه با خانواده شهدا و رزمندگانی بوده که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند. این خاطره‌ها در جشنواره‌های خاطره‌نویسی هم شرکت داده شده‌اند که مجموعه آنها در این کتاب جمع آوری و چاپ شده‌اند.

وی که پیش از «مسافر آسمان» مجموعه داستان دیگری به نام «بوی خاک» به رشته تحریر در آورده است، افزود: اولین کتابم «ریحانه و قصه شکفتن مهر» نام دارد که داستانی بلند با مضمون دفاع مقدس و انقلاب است که از زبان «ریحانه» شخصیت داستان روایت می‌شود. این کتاب در سال ۸۹ به چاپ رسید.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به مشارکتش در جلسات نقد داستان بنیاد حفظ آثار و همچنین بسیج هنرمندان خوزستان اظهار کرد: جلسات گارگاهی ما، زیر نظر استادان خاطره‌نگاری و داستان‌نویسی به صورت حضوری و دائمی برگزار می‌شد و طی این مدت زیر نظر استادان به نقد و بررسی آثار دفاع مقدس می‌پرداختیم. کتاب «بوی خاک» دومین اثرم است که مضمون آن دفاع مقدس و نمایش معضلات جامعه است.

سیدحسینی درباره «مسافر آسمان» گفت: «مسافر آسمان» مجموعه خاطرات و داستان‌های دفاع مقدس به روایت خانم پرنیانی؛ رزمنده پاسدار و جانباز و مادر شهید زهرا پرنیانی است. این بانوی بزرگوار همسر رزمنده و جانباز دفاع مقدس در شهر آبادان هستند.

وی که عضو فعال جلسات بسیج هنرمندان خوزستان زیر نظر عبدالصاحب رومزی‌پور نویسنده دفاع مقدس است، گفت: سایر کتاب‌هایم را بدون حمایت سازمان و با هزینه شخصی در انتشارات نظری تهران به چاپ رساندم. انگیزه‌ام از نوشتن به جز علاقه شخصی به نوشتن و داستان نویسی، دِینی است که نسبت به شهدا و خانواده آنها دارم، به امید آنکه این آثار انعکاس‌دهنده تلاش کسانی شود که صدایشان به جایی نمی‌رسد.

نویسنده «مسافر آسمان» درباره داستان‌های دفاع مقدس در استان خوزستان گفت: در این سال‌ها آثار شاخص و فاخر بسیاری داشته‌ایم؛ اما خوب است این آثار پیش از چاپ توسط کارشناسان ادبی، فنی و محتوایی دفاع مقدس بررسی و به نقد کشیده شوند تا از صافی عبور کنند و قابلیت جذب مخاطب را پیدا کنند. صرف هزینه و زمان، بدون دقت و سنجش کافی اثر از حیث محتوا و سبک، در کیفیت آثار و بازخورد جامعه و مخاطب اثر دارد.

سیدحسینی یکی از مسائل مهم در داستان‌های دفاع مقدس را به روز رسانی و توجه به نسل جدید دانست و گفت: عدم تحمیل تفکرات شخصی نویسنده در ارائه و معرفی شهدای عزیز نکته مهمی است. این مطلب جای بحث فراوان دارد و ما در جلسات متعدد نقد بسیار به آن پرداخته‌ایم و خوشبختانه در روند چاپ کتاب‌هایی که در جلسات ما نقد شدند اثرات آن به وضوح در قلم و آثار نویسندگان مشهود بود. توجه به عنصر باور پذیری چه در داستان‌های دفاع مقدس و چه در خاطرات مستند با حضور و نگاه کارشناسان این حوزه واقعا نیاز مبرم این آثار است.

این نویسنده دفاع مقدس اظهار کرد: چاپ آثار بدون داشتن پیش زمینه، تنها می‌تواند به عنوان جمع آوری مطالب خام تلقی شود و لازم است که این مواد خام با بررسی و تحقیق از جهت زمان و جغرافیای محل اتفاقِ حوادث و نیز اشخاص، تبديل به روایت شوند تا قابلیت چاپ و جذب مخاطب داشته باشند. یکی از فرزندانم که علاقه وافری در مطالعه کتاب دارد، حرف جالبی زد، گفت: چرا کتاب‌های دفاع مقدس را با عناوین خاص و شکل و زبان خاص از دیگر کتاب‌ها جدا می‌کنند؟ با ایجاد این محدودیت در واقع بین کتاب‌های دفاع مقدس و سایر کتاب‌ها فاصله ایجاد می‌شود. اجازه بدهیم سخن قابلیت استقبال بيشتری پیدا کند و این مهم جز با به کارگیری زبان و واقعیت‌های ملموس، دوری از پیچیدگی و عدم تحمیل تفکر نویسنده میسر نمی‌شود. ناگفته نماند که در این حوزه، نویسندگان چیره‌‌دست بسیاری با سبک بسیار دلنشین خود دریچه‌ای تازه در نوشتار دفاع مقدس گشوده و آثار فاخر و ارزشمندی آفريده‌اند.

انتهای پیام
captcha