چالش‌های پیش‌روی دختران جامعه امروز
کد خبر: 3906344
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹

چالش‌های پیش‌روی دختران جامعه امروز

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگ دینی استان زنجان با اشاره به چالش‌های پیش‌روی دختران جامعه امروز اظهار کرد: دختران می‌خواهند سریعتر از پسران به پیشرفت برسند و این هم حقشان است، اما یک اشتباه کوچک آن‌ها را از مسیر اصلی منحرف می‌کند و آن الگو قرار دادن جوامع غربی است.

ارزش وجودی دختران در حیا و نجابت نهفته استسمیه یوسفلی، رئیس جمعیت بانوان فرهیخته فرهنگ دینی استان زنجان، در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: حضرت معصومه(س) با ویژگی‌های بارزی همچون حیا، نجابت و شجاعت در راه ملحق شدن به امام زمان خود گام برداشت و این وظیفه دختر امروز را مشخص می‌کند که با الگو قرار دادن این کلیدواژه‌ها راه موفقیت را بپیماید.

وی یادآور شد: حضرت معصومه(س) در زمانی که مسافرت حتی برای مردان سخت بود، رنج سفر را برای ملحق شدن به امام رضا(ع) و تبعیت از او تحمل می‌کند. این بانوی نمونه، فرزند، عمه و خواهر اولیای خداوند محسوب می‌شود. ایشان را با توجه به علم بالایی که داشتند محدثه یعنی کسی که حدیث روایت می‌کند، نامیدند و با این فضیلت‌های بالا وارد چالشی‌ترین مسئله سیاسی روز یعنی پیوستن به امام رضا(ع) می‌شود.

این کارشناس دینی ادامه داد: اگر دختری بخواهد گوهر وجودی خود را نشان دهد با استفاده از ویژگی‌های حیا، نجابت، شجاعت و عالم بودن می‌تواند خود را به دنیا ثابت کند و حضرت معصومه(س) نه تنها الگوی دختر مسلمانان ایرانی بلکه اسوه همه دختران حتی غیرمسلمانان است.

یوسفلی با اشاره به احادیثی از پیامبر اکرم(ص) در توصیف جایگاه دختران ابراز کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند بهترین شما دختران شما هستند. در جامعه‌ای که هیچ ارزشی برای دختر قائل نبودند، پیامبر(ص) جایگاه والایی برای دختران ترسیم کردند و رفتار ایشان با حضرت فاطمه(س) به خوبی گواه این موضوع است.

وی تصریح کرد: ارزش هر انسانی به جوهره وجودی او است و و ارزش وجودی دختر به حیا و نجابت بستگی دارد که با این ابزارها می‌تواند به هر پیشرفتی که در نظر دارد، دست پیدا کند.

یوسفی در مورد چالش‌های پیش‌روی دختران جامعه امروز اظهار کرد: دختران امروز می‌خواهند سریعتر از پسران به پیشرفت برسند و این هم حقشان است اما یک اشتباه کوچک آن‌ها را از مسیر اصلی منحرف می‌کند و این اشتباه الگو قرار دادن جامعه غربی است در حالی که در اسلام دختران و بانوان و اسوه‌های والایی داریم که با الگو قرار دادن آن‌ها می‌توان به جایگاه ارشمندی دست یافت.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه غرب با تسلط رسانه‌ها قصد دارد ارزش‌های خود را به دیگر جوامع تحمیل کند، ابراز کرد: یک زن زمانی می‌تواند توانمندی خود را در جامعه نشان دهد که به چشم یک انسان به او نگاه کنند و در محیط های کاری و اجتماعی نیز فلسفه حجاب این است که پوششی را انتخاب کند که به جنسیت او توجه نکنند، در این صورت است که همه جذب توانمندی او می‌شوند.

یوسفلی دختر را نعمت الهی و شیرینی زندگی خواند و گفت: در زندگی ائمه اطهار(ع) مشاهده می‌کنیم که خانواده یکی از محورهای اصلی در همه شئون زندگی از جمله بخش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بودند . امروزه نیز خانواده در جلوگیری از مشکلات و مقاوم‌سازی اجتماعی نقش اول را بازی می‌کند.

وی همچنین حیا را امری فطری در وجود همه انسان‌ها دانست و افزود: انسان پس از تولد در محیط خانواده و اجتماعی قرار می‌گیرد و نوع تربیت در این محیط ها در کمرنگ یا پررنگ شدن حیا در آن‌ها تأتیر دارد و نقش تربیتی خانواده در 7 سال نخست زندگی بسیار برجسته است.

یوسفی در پایان با اشاره به اینکه حیا بخش‌های مختلفی دارد و در گفتار، رفتار، پوشش، گوش، چشم و ... نمود می‌یابد، بیان کرد: حیا مقدمه ایمان و در واقع نیروی بازدارنده درونی برای رسیدن به سعادت است.

انتهای پیام
captcha