رسانه‌ها بازوی قوه قضائیه در مبارزه با فسادند / بهشتی را از نو باید شناخت
کد خبر: 3906604
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

رسانه‌ها بازوی قوه قضائیه در مبارزه با فسادند / بهشتی را از نو باید شناخت

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: قوه قضائیه در مبارزه با فساد باید از ظرفیت رسانه‌ها و خبرنگاران استفاده کند، از قلم و زبان تند آنها هراسی نداشته باشد و آنها را بازوی خود در مبارزه با فساد بداند.

رسانه‌ها بازوی قوه قضائیه در مبارزه با فساد هستند

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره مهم‌ترین رسالت‌های قوه قضائیه در شرایط فعلی، اظهار کرد: اجرای مصوبات قانونی، یکی از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های قوه قضائیه است. اجرای این مصوبات باید به‌گونه‌‌ای انجام شود که مردم بدانند در دادگاه‌ها طبق قانون به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر در قانون اشکال یا نقطه کوری وجود داشته باشد، قوه قضائیه می‌تواند لوایحی را از سوی دولت به مجلس ارائه دهد تا این اشکالات در قانون برطرف شود و اگر زمان بر است، می‌توانند با اجازه از مقام معظم رهبری، برخی موانع را از میان برداشته و به اجرای آن قانون سرعت ببخشند؛ مثل اقدامی که در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی انجام و زمان رسیدگی به این مفاسد کوتاه‌تر شد. پیش از این روند طولانی دادگاه‌ها و اعلام نشدن نتایج مربوط به مفاسد اقتصادی، باعث بدبینی مردم شد، اما اکنون عملکرد قوه قضائیه رضایت‌بخش است.

مبارزه با مفسدان ادامه یابد

حجت‌الاسلام اژه‌ای بیان کرد: در گذشته مجرمانی که خارج از قوه قضائیه و در دیگر نهادها و مسئولیت‌های دولتی بودند، مورد محاکمه قرار می‌گرفتند، اما اکنون و با رویکرد جدیدی که شکل گرفته است، در درون قوه قضائیه با افراد متخلف برخورد می‌شود. امیدواریم مبارزه با مفسدان که از نزدیک‌ترین فرد به رئیس سابق قوه قضائیه شروع شده است، ادامه پیدا کند و ریشه‌های فساد به مردم معرفی شده و مشخص شود که چرا فردی 20 سال در قوه قضائیه دست به چنین اقداماتی زده و رئیس سابق قوه نیز به او اطمینان داشته است. این‌ها مسائل مهمی است که نهادهایی مثل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و حراست قوه قضائیه باید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند تا از چنین زخم‌هایی قبل از آن که سرطانی شود و کل بدنه یک دستگاه را فاسد کند، جلوگیری شود. در واقع باید در این زمینه کمیته یا هیئتی برای پیشگیری از چنین مسائلی ایجاد شود، حتی باید در قوه قضائیه نوعی شبکه اطلاعاتی برای اخذ و پیگیری گزارش‌های مردمی ایجاد شود، اما به نظر می‌رسد در این زمینه کند عمل می‌شود، چون چندین گزارش به مسئولان ارائه داده‌ام، اما تاکنون جوابی نگرفته‌ام.

وی تصریح کرد: تأخیر در اطلاع‌رسانی‌های مربوط به پرونده مفسدان اقتصادی، بهانه‌‌ای برای سوء‌استفاده شبکه‌های معاند و ضدانقلاب می‌شود که تحلیل‌های خود را به مردم ارائه دهند و توضیحات قوه قضائیه دیگر در آن زمان پاسخگو نیست و چه بسا بر شبهات نیز اضافه کند؛ بنابراین قوه قضائیه باید اخبار موثق را با نهایت سرعت و دقت منتشر و از اظهارنظرهای غیرکارشناسی برخی افراد جلوگیری کند.

مسئولان خط آخر دریافت اخبار نباشند

وی با بیان اینکه در مقابله با فساد، باید از رسانه‌های مختلف استفاده کرد، افزود: هر چند ممکن است در برخی روزها خبری براساس گرایش‌های جناحی و حزبی منتشر شود، اما در عین حال گاهی خبری که دشمن منتشر می‌کند، می‌توان در آن حقیقتی یافت. به هر حال باید از رسانه‌ها و خبرنگاران استفاده کرد و از قلم و زبان تند آنها نهراسید، بلکه آن‌‌ها را بازوی خود برای مبارزه با فساد دانست و مزاحم قلمداد نکرد. امام علی(ع) نیز در نامه خود به مالک‌اشتر می‌گوید که افرادی را مأمور کن تا اخبار را به گوش تو برسانند، قبل از اینکه مأموران رسمی این کار را انجام دهند. بنابراین مسئولان نباید خط آخر دریافت اخبار باشند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در خصوص چالش‌ها و موانع قوه قضائیه در مبارزه با فساد، گفت: با توجه به اطلاعات برخی پرونده‌ها، مفسدان یک شبه فاسد نشده‌اند و فسادپذیری آنها به تدریج اتفاق افتاده است. در برخی موارد نظارتی بر تخلفات صورت نمی‌گیرد و نبود نظارت متخلفان را بر ادامه تخلفات خود گستاخ‌تر می‌کند. بنابراین دستگاه‌ها باید در تمام سطوح خرد و کلان بر امور مالی و روابط اداری نظارت داشته باشند. افراد فاسد معمولاً از تخلفات کوچک شروع می‌کنند و وقتی ترسشان از بین رفت، آن‌قدر ادامه می‌دهند و به جایی می‌رسند که مثل اکبر طبری مدعی خدمت هم می‌شوند. از طرف دیگر، مفسدان با هدیه یا رشوه در بعضی موارد مسئولان و کارمندان را گرفتار و آلوده می‌کنند تا جایی که مجبور می‌شوند تا آخر خط با مفسدان همراه شوند. بنابراین دستگاه‌های مختلف باید بر مجموعه خود نظارت کافی و کامل و در هنگام بروز تخلفات، از کارمندان خود پرس‌وجو کنند.

وی در پایان اظهار کرد: هر چند شهید بهشتی مدت کوتاهی مسئولیت قوه قضائیه را بر عهده داشت، اما روش و منش ایشان باید شناسایی و تدوین و در قوه قضائیه به کار گرفته شود. سیستم قضایی مثل درختی اشت که شهید بهشتی آن را کاشت و به تدریج رشد کرد و دیگران نیز از آن مراقبت و رسیدگی کرده‌اند. بنابراین لازم است آرا و اندیشه‌ها و منش ایشان از نو شناخته شود و به اذعان مسئولان قوه قضائیه، بسیاری از نقاط قوت این دستگاه مرهون اقدامات و خدمات شهید بهشتی است.

انتهای پیام
captcha