کالبد‌شکافی زخم کهنه کشمیر در «تولد یک تراژدی»
کد خبر: 3906702
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان شد؛

کالبد‌شکافی زخم کهنه کشمیر در «تولد یک تراژدی»

کارگردان مستند «تولد یک تراژدی» پیشینه تاریخی روابط دینی و فرهنگی ایران و شبه قاره و مظلومیت شدید مسلمانان منطقه کشمیر را انگیزه اصلی خود برای ساخت این مستند و واکاوی تاریخی بحران کشمیر اعلام کرد.

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از مستند «تولد یک تراژدی» دیروز، سوم تیرماه، در سالن مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تهران با حضور جمعی از دیپلمات‌های ایرانی، پاکستانی، هندی و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد.
 
در حاشیه این مراسم حجت عدالت‌پناه، کارگردان این مستند، در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری، درباره سوابق تحصیلی خود گفت: در رشته پرستاری و مقطع کارشناسی تحصیل کردم و هم‌اکنون در این حرفه مشغولم. همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رسانه هستم و دوره عالی کارگردانی را در دانشگاه سوره گذرانده‌ام. از سال 1390 به طور حرفه‌ای کار فیلم‌سازی را آغاز کردم. این اثر دومین همکاری من با مؤسسه روایت فتح و دهمین فیلم مستندم است.

عدالت‌پناه درباره نحوه شکل‌گیری فکر اولیه ساخت این فیلم تصریح کرد: اخبار فراوانی از مناقشه کشمیر منتشر می‌شد و همچنین قرابت زیادی که بین فرهنگ مردم کشمیر و ایران وجود دارد و علاقه خاص مردم کشمیر به ایران باعث شد که سال گذشته به هندوستان و سرزمین کشمیر سفر کنم.
 
کالبد‌شکافی زخم کهنه کشمیر، در مستند «تولد یک تراژدی»
 

اشتراکات تاریخی ایران و شبه قاره


وی درباره اشتراکات دینی و فرهنگی ایران و شبه قاره اظهار کرد: روابط فرهنگی ایران با شبه قاره شامل کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش امروزی و نیز منطقه کشمیر از چندین سده قبل وجود داشته است. سابقه حضور ایرانیان در کشمیر به 700 سال پیش و زمان ورود میر سیدعلی همدانی به این منطقه می‌رسد. اسلام به واسطه ایرانیان به این منطقه رفت و آنها هنر و صنایعی همچون قالی‌بافی، پارچه‌بافی، معماری و فرهنگ غذایی و دیگر سنت‌های خود را وارد این منطقه کردند.

عدالت‌پناه افزود: مردم شبه قاره که حدود یک میلیارد و پانصد هزار نفرند هنوز اخبار و مسائل ایران را دنبال می‌کنند و به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند هستند. دویست میلیون مسلمان در هند زندگی می کنند و کشمیر تنها ایالتی است که بیشترین مسلمان را دارد و شیعیان آنجا علاقه خاصی به انقلاب اسلامی دارند.
 

کالبدشکافی بحران کشمیر

 
این کارگردان ایرانی افزود: هدف اولیه ما از این سفر، ساخت مستندی درباره روابط خوب شیعیان و اهل سنت در کشمیر بود، اما پس از لغو خودمختاری کشمیر و اوج‌گیری فشار بر مسلمانان این منطقه، مصمم شدیم که به ریشه‌یابی تاریخی بحران کشمیر بپردازیم.

وی ادامه داد: سفر ما حدود دو هفته قبل از لغو خودمختاری کشمیر انجام شد و در آنجا شاهد فضای امنیتی و حضور گسترده نیروهای مسلح و زندگی دشوار مردم بودیم. 15 روز پس از بازگشت از این سفر، خبر لغو بند 370 قانون اساسی هند را، که براساس آن کشمیر منطقه‌ای خودمختار شناخته شده بود، شنیدیم. همچنین در اخبار شاهد هجوم نظامیان ارتش هند به این منطقه و دستگیری مردم و رهبران دینی و سیاسی و بستن رسانه‌ها بودیم. این اقدامات باعث افزایش تنش و اوج‌گیری بیش از پیش مناقشات در کشمیر شد و مسلمانان بیشترین آسیب را از این تنش‌ها دیدند.

عدالت‌پناه اظهار کرد: پس از بازگشت از این سفر و شنیدن اخبار مربوط به لغو خودمختاری و حوادث بعدی، بر آن شدیم که موضع خود را درباره این قضیه بیان و تاریخچه این بحران را دقیق پیگیری کنیم. همچنین قصد داشتیم از لحاظ تاریخی، پیشینه حضور فرهنگی و دینی ایرانیان را در این منطقه بررسی کنیم.


 فضای خفقان پس از لغو خودمختاری


وی درباره تصویربرداری فیلم بیان کرد: پس از لغو خودمختاری، سفر به این منطقه ممنوع و تمام رسانه‌ها تعطیل و اینترنت و تلفن قطع شد. فضای بسیار خفقان‌آوری به وجود آمد و هیچ‌گونه امکان ارتباطی با کشمیر وجود نداشت. از همین رو حدود 70 درصد از تصاویر فیلم آرشیوی و 30 درصد آن حاصل سفر ما به هند و کشمیر است.
 
کالبد‌شکافی زخم کهنه کشمیر، در مستند «تولد یک تراژدی»

این کارگردان درباره ویژگی خاص این فیلم گفت: برای نخستین‌بار است که پیشینه بحران کشمیر دقیق ریشه‌یابی شده و این مستند می‌تواند به علاقه‌مندان برای درک تاریخچه آن بسیار کمک‌ کند.

عدالت‌پناه در مورد برنامه‌های آینده خود تصریح کرد: قصد دارم مستندی را درباره مسلمانان میانمار بسازم که در مرحله تحقیق و پژوهش است و مقداری از تصویربرداری آن انجام شده و همچنین فیلمی به نام «قرنطینه» درباره زائران هندی در دست انجام است که به دنبال شیوع کرونا و عدم همکاری سفارت هند، تعدادی هندو سه ماه و نیم در ایران قرنطینه شدند که در این مدت شاهد مهمان‌نوازی ایرانیان بودند.

گفت‌و‌گو از محسن حدادی

انتهای پیام
captcha