اجرای قوانین قرآنی؛ راهکاری بنیادین در توسعه زندگی
کد خبر: 3906848
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

اجرای قوانین قرآنی؛ راهکاری بنیادین در توسعه زندگی

اجرای قوانین قرآنی در زندگی به نوبه خود راهکاری بنیادین در توسعه زندگی قرآنی قلمداد می‌شود.

اجرای قوانین قرآنی؛ راهکاری بنیادین در توسعه زندگیحجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سبک زندگی مجموعه‌ای از عوامل و عناصر نظام‌مند و مرتبطی است که یک شاکله کلی فرهنگی و اجتماعی را پدید می‌آورند. سبک زندگی هر جامعه ریشه در بایدها و نبایدهای آن جامعه دارد که با مفاهیمی چون خانواده، جامعه، هنجارها و ارزش‌ها گره خورده است سبک زندگی قرآنی یعنی زندگی برآمده از آموزه‌های قرآنی که جامعه را به سمت زیست قرآنی رهنمون می‌سازد و ریشه در ارزش‌های الهی دارد.
وی از مناسب بودن آموزه‌های اسلام برای فرهنگ‌سازی گفت و افرود: بازخوانی آموزه‌های اسلام و ژرف‌اندیشی در آن، ظرفیت بالای این آموزه‌ها را برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوهای رفتاری مناسب نشان می‌دهد؛ زیرا انتزاعی‌ترین لایه‌های اعتقادی و معرفتی تا عینی‌ترین سطوح رفتاری که امروزه با عنوان سبک زندگی از آن یاد می‌شود، در چارچوب نظام معنایی اسلام جای گرفته و در مسیر تکامل و سعادت انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حجت‌الاسلام ناصری، با استناد به آیه 12 سوره ابراهیم بیان کرد: «وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ» در این آیه می‌خوانیم: و چرا بر خدا توكل نكنيم و حال آنكه ما را به راه‌هايمان رهبرى كرده است و البته ما بر آزارى كه به ما رسانديد شكيبايى خواهيم كرد و توكل‏‌كنندگان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
امام جمعه خسروشاه، قرآن را مهم‌ترین منبع آموزه‌های اسلامی دانست و ادامه داد: قرآن که مهم‌ترین منبع آموزه‌های اسلامی به شمار می‌رود، سرشار از الگوهایی است که شیوه زیست مؤمنانه و مورد نظر اسلام را معرفی می‌کند و در پرتو آیات آن، سیره پیامبر گرامی اسلام نیز به عنوان اسوه و نمونه عالی زندگی به تمام مسلمانان معرفی شده است.
وی اظهار کرد: اگر به دستورات قرآن و سنت رسول الله عمل کنیم، زندگیمان زندگی قرآنی خواهد شد و باید دینداری و مومن بودن خود را تقویت کنیم.
امام جمعه خسروشاه یادآور شد: آموزه‌های دین به عنوان ابزار جامع هدایت و راهبری بشر، در بسیاری از موارد، حاکم بر باورها، ارزش‌ها و هنجارهای لازم برای جهت دهی و الگوبخشی به رفتار و کنش انسانی است. در واقع، محدود نکردن دین به فهم زمانی خاص، اعتقاد به تکامل فرهنگی و سهیم بودن اراده انسان‌ها در آن و تبیین درست ارتباط میان فرهنگِ متغیر و دینِ ثابت، ما را به این دیدگاه رهنمون می‌شود که دین و آموزه‌های وحیانی آن می‌تواند بخش مهمی از خاستگاه فرهنگ بشری را تشکیل دهد.
وی افزود: اجرای قوانین قرآنی در زندگی به نوبه خود راهکاری بنیادین در توسعه زندگی قرآنی قلمداد می‌شود.
حجت‌الاسلام ناصری، با اشاره به نقش آموزه‌های آسمانی دین اسلام در هویت انسان تاکید کرد: آموزه‌های آسمانی دین اسلام، همواره هویت و شخصیت انسان را در مرکز توجه خود قرار داده و با آماده‌سازی انسان از طریق تعریف معنای غایی زندگی و با القای حس تعلق به آن در قبال اجتماع مذهبی، به گونه چشم گیری در تعریف افراد از هویت فرهنگی خویش ایفای نقش می‌نماید.

انتهای پیام
captcha