سنگ‌هایی سر راه توسعه امامزادگان خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3907054
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

سنگ‌هایی سر راه توسعه امامزادگان خراسان‌جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توسعه بقاع نیاز به هزینه‌های زیادی دارد، اظهار کرد: اجرای طرح‌های جامع توسعه نیازمند حمایت تمام دستگاه‌ها است.

سنگ‌هایی سر راه توسعه امامزادگان خراسان‌جنوبیدر سال‌های گذشته در تقویم رسمی کشور روزی به این عنوان دیده نمی‌شد در حالی‌که در کشور شیعه همه ما وامدار این امامزادگان هستیم که امروز در گوشه و کنار کشور به عنوان قطب‌های فرهنگی و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) مطرح هستند.

سال ۹۱ پیشنهاد نامگذاری این روز داده شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در تقویم کشور پنجم ذی‌القعده به عنوان روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان ثبت شد.

پنجم ذیقعده که در تقویم به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده، تکریم امامزادگان ابراز محبت به پیامبر اکرم(ص) است چرا که احترام به فرزندان رسول اکرم(س)، احترام به خود ایشان است.

امامزادگان در پیشگاه خداوند به خاطر محبوبیت، تقوا و معنویت صاحب قرب و منزلت رفیعی بوده و از جایگاه بالایی برخوردارند.

روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم‌الشان که در ایام دهه کرامت در سطح کشور برگزار می‌شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و تکریم مودت اهل بیت(ع) است.

بی‌تردید امامزادگان ظرفیت عظیمی برای ایران اسلامی و جهان اسلام به شمار می‌روند و بهره‌مندی از این ظرفیت به منظور تبیین حقایق جهان اسلام و معارف اهل بیت(ع) و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن می‌تواند انقلاب اسلامی و نظام را در برابر هجمه گسترده دشمن بیمه کند.

یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است و در سال‌های اخیر منویات ایشان محور و مبنای و سرلوحه فعالیت‌های مختلف سازمان اوقاف در بقاع متبرکه امامزادگان بوده است و در این زمینه، توفیقاتی نیز حاصل شده است.

در خراسان‌جنوبی با وجود ۹۶ امامزاده واجب التعظیم از سلاله پاک حضرت رسول(ص)، آستان مقدس این امامزادگان ملجا دلدادگان و مردم دیندار این خطه است.

با اقدامات عمرانی و برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در سال‌های اخیر در سطح بقاع متبرکه استان سعی شده این اماکن به عنوان قطب فرهنگی، گردشگری و زیارتی برای مردم استان باشد.

سنگ‌هایی سر راه توسعه امامزادگان خراسان‌جنوبی

بهره‌گیری از ظرفیت امامزادگان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام اسماعیل مختاری، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: در برگزاری همایش‌ها و برگزاری جلسات مذهبی از ظرفیت بقاع متبرکه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال تمام برنامه‌ها به واسطه شیوع کرونا در فضای مجازی برگزار می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر حتی برگزاری جشن‌های تکلیف را نیز در بقاع متبرکه پیگیری کرده‌ایم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کلاس‌های سبک زندگی اسلامی سازمان نیز در بقاع برگزار می‌شود، گفت: 50 برنامه در بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی به مناسبت دهه کرامت برگزار می‌شود.

مختاری اظهار کرد: ایجاد نشاط عمومی با الهام از آموزه‌های رضوی در تمامی سطوح جامعه با انگیزه ه و عواطف مذهبی و جهت بخشی به آن، گسترش و افزایش شناخت معرفت عمومی نسبت به حضرت رضا(ع)، حضرت معصومه و حضرت شاه چراغ و عمومی، همگانی و فراگیر ساختن فرهنگ، سیره و گفتار حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س)  از جمله اهداف برگزاری این برنامه‌هاست.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کاروان شادی با عنوان شمیم کرامت در 7 بقعه متبرکه سطح استان از جمله در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند، امامزاده سیدعلی و سیدالحسین نهبندان، امامزادگان بی بی زینب خاتون(س) سربیشه، امامزادگان سیدمحمد و سید ابراهیم فردوس، امامزاده علی(ع) طبس و امامزاده سید عبدالکریم بشرویه از جمله برنامه های گرامیداشت این دهه است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان‌جنوبی افزود: در 5 بقعه متبرکه کاروان خدام حرم رضوی را خواهیم داشت که در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند، امامزاده زید بن موسی قاین، امامزاده سید ابوالقاسم(ع) خوسف و امامزادگان سیدمحمد و سید ابراهیم فردوس و همچنین امامزاده علی(ع) طبس حضور خواهند یافت.

مختاری  از ضبط و پخش مراسم جشن این ایام در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند، امامزاده بی بی زینب خاتون(س) سربیشه، امام زاده علی سید حسین زرگ و سید حسین بن جعفرفشاه طبس و امامزادگان بی بی زینب خاتون(س) خضری خبر داد.

وی با اشاره به اجرای پویش مجازی «فدای دخترم» نیز در امامزادگان باقریه(ع) بیرجند، امامزاده زید قاین، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) نهبندان، افزود: جشن ولادت حضرت معصومه(س) نیز در امامزادگان قاین، خوسف، سرایان، فردوس و طبس برگزار می شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خراسان‌جنوبی بیان کرد: مراسم جشن امام رضا(ع) نیز در امامزادگان بیرجند، قاین، خوسف، سرایان، فردوس، طبس و بشرویه برگزار خواهد شد.

توسعه امامزادگان با کمک خیران

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: این روز در تقویم رسمی کشور به منظور تکریم و بزرگداشت جایگاه ویژه امامزادگان و بقاع متبرکه در فرهنگ و مذهب کشور به ثبت رسیده است که در این راستا همه ساله مراسمی در بقاع متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است با کمک خیران و مردم، بقاع متبرکه توسعه یابند تا بتوانیم آن‌ها را به قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه خیران و واقفان باید موقوفات خود را در راستای آبادانی و توسعه بقاع متبرکه و اماکن مذهبی هدایت کنند، تصریح کرد: باید از این ظرفیت‌های مذهبی در راستای تعمیق باورهای دینی بهره جست.

سنگ‌هایی سر راه توسعه امامزادگان خراسان‌جنوبی

توسعه بقاع نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه توسعه بقاع نیاز به هزینه‌های زیادی دارد، افزود: اجرای طرح‌های جامع توسعه نیازمند حمایت تمام دستگاه‌ها است.

بخشی‌پور ادامه داد: با همکاری و مساعدت دستگاه‌های اجرایی هزینه‌هایی در راستای زیرساخت‌های اساسی مربوط به بقاع از جمله راه، آب، برق و گاز صورت گرفت.

وی بیان کرد: در حال حاضر طرح گسترش امامزادگان باقریه(ع) بیرجند با وجود ساخت پمپ بنزین در مقابل آن با مشکل مواجه شده و پرونده آن در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: درخواست‌های مردمی نیز نشان از این نارضایتی دارد و طوماری با امضای تعدادی از شهروندان برای معاونت سیاسی استاندار ارسال شده است.

بخشی‌پور ادامه داد: باتوجه به اینکه قبور زیادی  از مؤمنان در محل این امامزاده وجود دارد، ساخت پمپ بنزین و احداث مخازن در زیرزمین موجب تخریب این قبور خواهد شد.

توسعه بقاع متبرکه استان با هزینه 29 میلیارد تومانی

وی یادآور شد: در سال گذشته در امامزادگان و بقاع متبرکه استان 13 هزار مترمربع عملیات عمرانی از قبیل احداث ، تکمیل، مرمت و مقاوم سازی با هزینه‌ای بالغ بر 29 میلیارد تومان انجام شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: از این رقم، 18 میلیارد و 500 میلیون تومان با همکاری دستگاه‌های اجرایی و در بحث‌های  زیرسازی، آسفالت و گازرسانی بوده است.

وی افزود: این اقدامات در راستای ایجاد امکانات رفاهی و آسایش مردم و زائرین در بقاع متبرکه استان به عنوان قطب گردشگری و زیارتی به همت ادارات اوقاف و امورخیریه شهرستان‌ها، هیات امنای بقاع متبرکه و خیرین صورت پذیرفته است.

انتهای پیام
captcha