«اصالت سود، قدرت و لذت»؛ محورهای حقوق بشر آمریکایی
کد خبر: 3908177
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
به بهانه روز افشای حقوق بشر آمریکایی؛

«اصالت سود، قدرت و لذت»؛ محورهای حقوق بشر آمریکایی

کارشناس مسائل سیاسی در چهارمحال‌وبختیاری گفت: اساس حقوق بشر آمریکایی بر محوریت اصالت سود، قدرت و لذت قرار دارد و هیچ محدوده‌ای جز ارضای نفسانیات انسان بریده از خدا نمی‌شناسد.

مجتبی نوروزی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به حقوق بشر به عنوان دستاویز ابرقدرت‌ها برای فشار بر دیگر کشورها، اظهار کرد: این موضوع به‌ویژه در شرایط کنونی قدرت‌های بزرگ را در رسیدن به اهداف سلطه‌گرانه خود کمک می‌کند.

وی افزود: نکته قابل توجه در چند دهه اخیر این است که دخالت آمریکا در مسائل امنیتی جهان سبب ایجاد ناامنی‌، جنایت و کشتار گسترده مردم بی‌گناه در سرتاسر گیتی شده، از جمله کشور ما که در این خصوص خسارات فراوانی را متحمل شده است.

اعلامیه حقوق بشر؛ ابزار توجیه جنایات زورمداران

نوروزی با یادآوری تصویب اعلامیه جهان‌شمول حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ و در واکنش به جنایات صورت گرفته در نبردهای خانمان‌سوز جنگ جهانی دوم، گفت: از آن تاریخ تا کنون این اعلامیه دستمایه اساسی شد برای بهره‌برداری‌های گسترده زورمداران که هیچ ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند، آنان جنایات خود را ذیل همین اعلامیه تئوریزه و توجیه کردند.

کارشناس مسائل سیاسی در استان تصریح کرد: عاملان جنگ و کشتار در جنگ‌های جهانی تدوینگر و نویسنده اعلامیه جهانی حقوق بشر بودند و امروز نیز همین کشورها ناقضان بزرگ این اعلامیه هستند و آن‌را دستمایه بهره‌برداری از کشورهای جهان سوم قرار داده‌اند.

نوروزی اساس اعلامیه حقوق بشر را تفکراتی دانست که اتفاقا مسبب جنگ جهانی دوم بودند و تاکید کرد: تفکراتی مانند اصالت سود و قدرت و لذت، سبب برافروزی آتش جنگ جهانی دوم شد و همین تفکرات مبنای اصلی اعلامیه جهانی حقوق بشر را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: اساس حقوق بشر آمریکایی نیز بر محوریت اصالت سود، قدرت و لذت قرار دارد و هیچ محدوده‌ای جز ارضای نفسانیات انسان بریده از خدا نمی‌شناسد.

نوروزی اعلامیه حقوق بشر را یک بهانه برشمرد و تصریح کرد: نه تنها آمریکا بلکه جهان غرب کوچکترین شاخص‌های حقوق بشر را در کشورشان و یا در قبال کشورهای ضعیف رعایت نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه به کشتار مردم شهرهای هیروشیما و ناکازاکی اشاره و بیان کرد: آمریکا بدون هیچ ضرورتی و با استفاده از بمب اتمی جان صدها هزار انسان را در این دو شهر به فجیع‌ترین شکل گرفت و همین آمریکا یکی از نویسندگان اصلی اعلامیه حقوق بشر است.

آمریکا؛ مدعی حقوق بشر با کمک رسانه‌

نوروزی ادامه داد: آمریکا عامل بسیاری از ترورها، تهدیدات، کودتاها با سابقه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، جنایات فجیع در ویتنام و ناقض تمام اصول بنیادین و ابتدایی حقوق بشر در جهان است که به مدد بوق‌های رسانه‌ای، خود را مدعی حقوق بشر معرفی می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران به‌ویژه پس از جنگ جهانی اول، تاکید کرد: ایران به دلیل جایگاه مهم خود همواره مورد طمع استعمارگران بوده و موقعیت مهمی در محاسبات آنان یافت. لذا از بیش از یک قرن گذشته تا کنون، حقوق بشر ایرانیان همواره مورد تعدی و تجاوز آمریکایی‌ها به عنوان بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر قرار گرفته است.

نوروزی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی در ایران، آمریکا از حکومت دست‌نشانده و دیکتاتور حمایت می‌کرد و کودتای ۲۸ مرداد نیز ساخته و پرداخته این کشور بود، پس از انقلاب نیز، آمریکا نقض حقوق بشر را به‌گونه دیگر آغاز کرد و با تعدی، ترور، حمایت از عراق در جنگ تحمیلی و ... ادامه داده است.

وی به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اشاره و تصریح کرد: این هفته مملو از حوادث ترور و نقض حقوق بشر است که شاهد کشتار هزاران کودک و زن و عالم و سیاستمدار ایرانی هستیم و آمریکا در نقش طراح، حمایتگر یا تشویق‌کننده در رقم زدن تمام این جنایات نقش دارد.

جنگ رسانه‌ای آمریکا علیه ایران

نوروزی تاکید کرد: آمریکا با بهره‌گیری از بوق‌های تبلیغاتی خود از هیچ فشاری بر کشورهای هدف فروگذار نمی‌کند لذا به بهانه نقض حقوق بشر ایران یا سایر کشورهای مستقل را تحریم می‌کند چرا که این کشورها حاضر نیستند منافع ملی خود را در تاراج آمریکایی‌ها و کشورهای متوحش غربی ببینند.

کارشناس مسائل سیاسی در استان با اشاره به اتهام‌زنی‌های آمریکا به ایران مبنی بر نقض حقوق بشر، گفت: ما در عرصه رسانه‌ای با جنگ جدی روبرو هستیم، حال آنکه سردمداران آمریکایی‌ که به تعبیر مقام معظم رهبری کردن را از مادر جدا می‌کنند و در قفس می‌اندازند یا کودک ۴ ساله را به عنوان تروریست دستگیر می‌کنند، در کشور خودشان بر ابتدایی‌ترین قوانین حقوق بشر پایبند نیستند اما با پمپاژ رسانه‌ای این تفکر را به جهان القا می‌کنند که آمریکا منادی حقوق بشر در جهان است.

نوروزی تاکید کرد: انقلاب اسلامی باعث شد که ماهیت آمریکایی‌ها با چالش جدی همراه شود، آنان با اصل انقلاب و استقلال و حاکمیت اسلامی در ایران مشکل دارند و یکی از بهانه‌هایی که دستمایه تهدید، تعدی و ترور علیه ایران قرار می‌دهند، حقوق بشر است که البته جمهوری اسلامی ایران به‌صورت آفندی و پدافندی پاسخ آنان را می‌دهد.

کارشناس مسائل سیاسی در استان وقوع انقلاب اسلامی را عامل معرفی اسلام و انقلاب به سراسر جهان دانست و بیان کرد: اسلام و انقلاب اسلامی بر حقوق بشر و کرامت انسانی استوار است و این تفکرات ذیل صدور انقلاب اسلامی اشاعه یافت و برای آمریکا چالش‌هایی را ایجاد کرده است.

نوروزی گفت: اقداماتی نظیر تهدید، تحریم، تعدی، ترور و ... واکنش‌های آمریکا در قبال کنش انقلاب اسلامی ایران است که تلاش می‌کنند به بهانه‌هایی نظیر حقوق بشر بیشترین فشار را بر جمهوری اسلامی وارد کنند.

انتهای پیام
captcha