ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
کد خبر: 3908179
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت:موازات رشد فیزیکی، باید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه‌ریزی بلند مدت صورت گیرد و برای همه گروه‌ها برنامه‌ای ارائه شود.

ضرورت برنامه‌ریزی بلندمدت برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانیبه گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، ۱۱ تیر، وحید جلال زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با حضور در دفتر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، با خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به موازات رشد فیزیکی، باید برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برنامه‌ریزی بلند مدت صورت گیرد و برای همه گروه‌ها برنامه‌ای ارائه شود.

وحید جلال‌زاده افزود: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی فرهنگی بود در حالی که الان در حوزه فرهنگ، عملکرد قابل دفاعی وجود ندارد و این امر ناشی از عدم توجه به مطالعه و کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اشاره به اینکه تیراژ کتاب‌ها روز به روز کمتر می‌شود، ادامه داد: برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باید دست به دست هم داد، خیرین با کمک‌های خیرخواهانه و ساخت کتابخانه، روحانیون با تبلیغ کتابخوانی در سخنرانی‌های خود، شهرداری‌ها با پرداخت به موقع نیم درصد، معلمان با علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان و خلاصه همگان می‌توانند در این راه یاری‌دهنده کتاب‌خانه‌های عمومی باشند.

وجود 71 کتابخانه عمومی در آذربایجان‌غربی

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی نیز در این دیدار تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی از سال 84 به صورت مستقل تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شوند و هم‌اکنون 71 باب کتابخانه عمومی نهادی در 17 شهرستان استان فعالیت دارند.

خدیجه معصومی عنوان کرد: دسترس‌پذیری کتابخانه‌ها و بهره‌مندی همه مردم از خدمات فرهنگی نیازمند افزایش فضای کتابخانه‌ای در استان است به ویژه در ده شهر فاقد کتابخانه، این نیاز بیشتر احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به ازای هر صد نفر عضو باید 8 مترمربع فضای کتابخانه‌ای در حالت استاندارد وجود داشته باشد و این شاخص برای شهرستان ارومیه 2.3 متر مربع بوده که مستلزم افزایش فضای کتابخانه‌ای در این شهرستان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: کتابخانه‌های عمومی با مشکلات مالی عدیده‌ای روبه‌رو هستند که علت اصلی آن وجود تعارض در قانون تاسیس کتابخانه‌های عمومی بوده و امید است با همراهی مجلس مطالبه‌گر، مشکلات کتابخانه‌های عمومی به حداقل برسد.

انتهای پیام
captcha