فعالیت‌های قرآنی؛ رویکرد اصلی اجرای سند تحول بنیادین در چهامحال‌وبختیاری
کد خبر: 3908653
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
دبیر اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش استان تاکید کرد:

فعالیت‌های قرآنی؛ رویکرد اصلی اجرای سند تحول بنیادین در چهامحال‌وبختیاری

دبیر اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در چهامحال‌وبختیاری گفت: کارهای اساسی با رویکرد فعالیت‌های قرآنی که اصلی‌ترین رویکرد اجرایی سند تحول بنیادین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ است انجام شده و در این راستا ۲۴۰ عنوان فعالیت در حوزه پرورشی و فرهنگی تعریف شده است که جهت‌گیری قاطبه این برنامه‌ها به سوی حوزه‌های قرآن، عترت و نماز می‌باشد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای ارزش‌های نظام اسلامی و نظام آموزش و پرورش از سال‌ها قبل در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۰ به تصویب نهایی وزارتخانه و شورای عالی آموزش و پرورش رسید. این سند حاوی بخش‌های مختلف می‌باشد که مطالبه مقام معظم رهبری و مردم در قالب ۲۳ هدف و ۱۳۱ راهکار در آن دیده شده است.

اصلی‌ترین جهت‌گیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق حیات طیبه دانش‌آموزان است که به مصداق آیه ۹۷ سوره مبارکه نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً»، در سایه ایمان و عمل صالح به دست می‌آید. لذا تربیت دانش‌آموزان برای رسیدن به سطحی از حیات طیبه، از اهداف نظام آموزش و پرورش است.

بنا بر اعلام اداره‌کل آموزش و پرورش استان، اوایل ماه جاری برنامه این اداره‌کل در سال 1399 مستند به برنامه اجرایی سند‌ تحول‌ بنیادین در طول برنامه ششم توسعه تصویب و به شهرستان‌ها و مناطق ابلاغ شد. برای اطلاع از طرح‌ها و فعالیت‌های قرآنی تعریف شده در برنامه اجرایی آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی ۹۹، گفت‌وگوی ایکنا را با محمد محمدی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش و دبیر شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین چهارمحال‌وبختیاری بخوانید.

محمدی در تشریح بندهای تعریف شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه قرآن، عترت و نماز، اظهار کرد: این سند یک زیرنظام و برنامه اصلی دارد که جهت‌گیری به سمت فطرت‌گرایی توحیدی است، بدین معنا که تلاش می‌کند فطرت پاک توحیدی دانش‌آموزان را رشد دهد که با عنوان تربیت تمام‌ساحتی از آن یاد شده است.

وی ادامه داد: درواقع، سند تحول بنیادین به دنبال تربیت انسان‌هایی است که ۶ ساحت اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی - بدنی، علمی - فناوری و زیبایی‌شناختی در آنان شکل بگیرد و تقویت شود که مهم‌ترین بخش، ساحت اعتقادی است.

ابلاغ برنامه اجرایی سند با ۹۲۶ فعالیت

محمدی با اشاره به ابلاغ برنامه اجرایی سند تحول بنیادین به ادارات آموزش و پرورش برای عملیاتی شدن در سال تحصیلی پیش رو، گفت: در این برنامه اجرایی بومی ۲۱۶ برنامه با ۹۲۶ فعالیت برای سال ۹۹ طراحی شده است که ۲۴۰ عنوان از این فعالیت‌ها در حوزه پرورشی و فرهنگی هستند و جهت‌گیری قاطبه این برنامه‌ها به سوی حوزه‌های قرآن، عترت و نماز است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: بجز این ۲۴۰ عنوان برنامه‌، سه برنامه در مقطع ابتدایی، سه برنامه در مقطع متوسطه و دو برنامه در نهضت سواد آموزی به صورت خاص به قرآن کریم و نماز اختصاص دارند.

هدف‌گذاری قرآنی سند در مقاطع تحصیلی

محمدی هدف‌گذاری سند تحول بنیادین برای فعالیت‌های قرآنی در دوره ابتدایی را روخوانی و روانخوانی دانست و افزود: در دوره متوسطه اول دانش‌آموزان با مفاهیم کلیدی قرآن کریم آشنا می‌شوند و در دوره متوسطه دوم آموزش مهارت قرآن مبتنی بر منشور توسعه فرهنگ قرآنی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق هر کدام از اهداف مذکور برنامه و فعالیت‌هایی در حوزه قرآن، نماز و تربیت دینی تعریف شده است، افزود: به عنوان نمونه، نهضت ملی حفظ ۳۰ جزء قرآن با مشارکت ۲۲ دانش‌آموز استان در حال انجام است، همچنین بیش از ۷۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان مشارکت دارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت: خوشبختانه کارهای اساسی خوبی با رویکرد فعالیت‌های قرآنی که اصلی‌ترین رویکرد اجرایی سند تحول بنیادین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ است انجام شده که برگزاری ۶۰۰ کرسی تلاوت در مدارس، طرح در محضر قرآن، برگزاری رقابت‌های تلاوت تقلیدی، آموزش روخوانی، روانخوانی، حفظ و سایر رشته‌های قرآنی، احیای دارالقرآن‌ها، تهیه و توزیع بسته‌های معارفی و ترویجی حفظ قرآن کریم و ... از جمله این فعالیت‌ها است.

وی ادامه داد: مبنای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال گذشته و جاری فعالیت‌های دینی و قرآنی است و در این راستا اقداماتی نظیر برگزاری جشن تکلیف مدارس، توسعه، تجهیز و تقویت تجهیزات مورد نیاز برای آموزش قرآن، ایجاد نمازخانه فضای سبز ویژه مدارس و اردوگاه‌های دانش‌آموزی، توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی و مدارس صدرا در استان و ایجاد تسهیلات لازم برای ورود دانش‌آموزان به این مدارس و ... انجام شده و یا در دستور کار قرار دارد.

دبیر شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین با بیان اینکه ۱۱ فعالیت ذیل کمیته همکاری حوزه با آموزش و پرورش تعریف شده است که جذب و اعزام مبلغان و مدرسان حوزه علمیه به مدارس، ارتباط دانش‌آموزان با مساجد، برنامه‌ریزی برای دیدار دانش‌آموزان با علما و فضلای حوزه علمیه استان از اهم اقدامات است.

محمدی در پاسخ به این پرسش که نگاه آموزش و پرورش استان به سند ۲۰۳۰ چگونه است، تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری، به عنوان کلیدی‌ترین عنصر انقلاب و نظام اسلامی تاکید داشتند، هرگز تن به این سند نخواهیم داد و سند ۲۰۳۰ هیچ جایگاهی در سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش استان ندارد. مبنای کار ما تنها سند تحول بنیادین که با تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

موانع اجرای سند تحول بنیادین

وی با یادآوری موانع و مشکلات اجرای سند تحول بنیادین در استان، بیان کرد: انتظار یک عزم استانی از سوی همه دستگاه‌ها و احساس مسئولیت همگانی برای حضور در صحنه وجود دارد، برای اجرایی شدن این سند همه باید حضور داشته باشند و یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد، کمرنگ بودن حضور و مشارکت همگانی است. برای تحقق اهداف قرآنی این سند انتظار می‌رود نهادهایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، قرآن و ارشاد اسلامی، هیئات و مؤسسات قرآنی و ... به آموزش و پرورش کمک کنند.

دبیر شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول بنیادین استان تاکید کرد: سند تحول بنیادین متعلق و محدود به آموزش و پرورش نیست بلکه اجرای آن نیازمند یک اراده عمومی و استانی است تا شاهد اتفاقات خوب باشیم، علاوه بر حوزه قرآنی، در مباحثی نظیر منزلت اجتماعی معلم، ساخت و ساز مدارس و ... نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

محمدی با اشاره به اینکه در برنامه اجرایی سند تحول بنیادین در استان وظایف همه دستگاه‌ها مشخص و از سوی شورای آموزش و پرورش ابلاغ شده است، گفت: این برنامه قدرت اجرایی بالا و تمام ضمانت‌های اجرایی و قانونی را دارد که امیدواریم در سال تحصیلی پیش رو شاهد همکاری خوب دستگاه‌ها باشیم.

وی گفت: برنامه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان در بازه زمانی مهرماه ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا، پنج سناریو، یعنی حضور کامل دانش‌آموزان، یک دوم حضور‌ یک سوم حضور، عدم حضور و آموزش مجازی، برای اجرای این سند پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha